هل من مصافح؟

لمناقشة ونقد الأعمال الفنية بكل أنواعها من زاوية أدبية, كنقد الأفلام و المسلسلات أو الروايات والكتب و الأعمال الأدبية بوجه عام.

المشرفون: المهاجر،هبة الله محمد،الزهراء

أضف رد جديد
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هاله صبحى

هل من مصافح؟

مشاركة بواسطة hala »

أصدقائى الأعزاء ( اذا قبلتم تلك الصداقة )

ان رسالة (من نحن ؟ ) قد أثارت شجونى وجعلتى فى حالة مشاعر متداخلة من الحزن والسعادة ...ف دعونى احدثكم عن الحزن ثم اختم بالسعادة .
أولا : الحزن
فقد لمست الكثير من القسوة التى لم أكن أتوقعها سواء من الادارة و حتى بعض الأعضاء ..وقد امتد ذلك الى الاتهام بالتعالى و الغرور و التشكيك فى حكام المسابقة ولذلك فانى اوضح لكم أسباب تساؤلاتى _ وارجو من الجميع متابعتها جيدا والتفكير بتأمل فى كل ما أقول _ حتى تعود الأمور الى نصابها الصحيح :
(1) بالنسبة للجنة الحكام : للجميع أن يعلم أننى ما علمت بالأكاديمية الا بمحض الصدفة أثناء بحثى عن موقع وزارة الشباب والرياضة ومنذ ذلك الحين نسيت ما كنت أبحث عنه . كما أننى و حتى هذه اللحظة لم أشترك فى المسابقة فكيف أشكك فى الحكام ؟؟ وسبب سؤالى عن أسمائهم أن لى تجربة سابقة خلاصتها أن بعض الأدباء سواء كانوا أكاديميين أو لا..فان لكل منهم توجهات ومفاهيم لا يحيدون عنها فاذا صادفها العمل الأدبى رفعوه و صاحبه الى عنان السماء وان لم يصادف ذلك الاتجاه نحوه جانبا...فى حين أن آخرين وعلى نفس القدر من الأهمية فى الحياة الأدبية قد يشيدوا به .
(2)بالنسبة للادارة : فان الاسم (مصر بتكتب ايه ؟) قد أثار فى نفسى تساؤلات عديدة ( أرى انها مشروعة للغاية ) * هل هذا مشروع قومى؟ * هل ينتمى لجهة بحثية ما ؟ * هل الحقيقة شىء يشرح الصدور أم انها واجهة جذابة لعمل خبيث تقوم به جهة أجنبية ما تسعى الى التسلل داخل عقول الشباب لتعرف مقدار الثروة الفكرية التى تتمتع بها عقول شبابنا - وللأسف فان هناك من يفعل ذلك فعلا فانتبهوا يا سادة - ثم تبنى على ذلك خطة مدروسة لتخريب مستقبل الأمة؟؟؟ يعنى مش خوف على نفسى انما غيرة على وطنى .

ثانيا : السعادة
عندما تشعر أن هنااااااك وفى ركن ما من الأرض من يشاركك نفس الحلم ويسعى أيضا لتحقيق نفس الهدف ويحمل على كتفيه نفس نفس الهموم فانك تصبح أسعد انسان فى العالم .
بقى لى الآن أن أمد يدى فهل من مصافح ؟؟؟؟؟

( ان لم يفعل ذلك أحد يبقى زى ما دخلنا الأكاديمية بالمعروف ...نخرج بالمعروف ..)
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

Re: هل من مصافح؟

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

واضح إنك فهمتى كلامى غلط خالص ياهالة..بعيدا عن كلام الإدارة..هأكلم عن كلامى أنا بس لأنى عارف نيتى لما قلته..الموضوع ماكانش شخصى بينى وبين أى حد...ولو لاحظتى أنا كتبت إن موضوع الأسألة قديم ومش أول مرة...وجالى رسايل خاصة كتير قبل كده بتسألنى نفس الأسالة اللى سألتيها ليا...وجاوبت نفس الإجابة فى هدوء إنى ماليش علاقة بالمسابقة وإنى عضو عادى و الإشراف ده حاجة تطوعية...وكل بس اللى ربط بين ردك أنتى وتفكيرى فى التخلى عن الإشراف إن سؤالك أنتى كان أخر سؤال أتسأل ليا شخصيا عن الموضوع ده..ومع إنك حاولتى تسألى السؤال فى شكل هزار وكده لكن أنا بكل صراحة اتضايقت شخصيا لمللى من السؤال ده مسبقا مش موقف شخصى منك ياهالة لأنى لو لاحظتى سواء أنا أو كل زمايلى فى الأكاديمية قابلناكى بكل ترحيب وسعادة...
ليا تعليق على فكرة الخطة الأجنبية ياهالة...هو فيه حد ممكن لو عايز يضرنا يخلينا نكتب...؟ ولو عايز يضرنا هيقولنا كمان اكتبوا بإحترام جدا جدا وماتمسوش أى شخصية مهما كانت أو تشهروا بحد مهما كان الدليل...؟ و أنا شخصيا من ساعة إشتراكى فى الأكاديمية ياهالة ماحدش قاللى أكتب ده وماتكتبش ده بدال بأكتب بأسلوب محترم...يبقى ايه دخل فكرة الدسيسة أو جهات أجنبية فى الموضوع...
أنا مش عايز أعيد نفس ردى على موضوع الإدارة تانى...خلينى أرد على سؤالك ياهالة...هل من مصافح؟
متهيألى إجابة الرد دى مش محتاجة تخمين لأننا دايما بنحب إن فيه حد جديد يبقى معانا فى عيلة الأكاديمية ويشارك معانا بأفكاره وكتاباته..وأعتقد ده واضح من ترحيبنا كلنا...وهتعرفية أكتر لما هتكتبى عمل جديد وتلاقى ردودى شخصيا بكل اهتمام وحب ونصح...وأعتقد ده موقف كل زمايلى فى الأكاديمية...
خالص تحياتى ليكى ياهالة وفى إنتظار أعمالك دايما...
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة hala »

أشكرك بشدة على تلك المصافحة لأن فعلا كنت بفكر فى الانسحاب بهدوووووء و أترك تلك الأسرة السعيدة تكمل ما بدأته ؛ فأنا لا أحتمل أبدا أن أكون سببا فى كل هذا الضيق الذى شعر به الكثيرون . كما أن أحدا لم ينتبه الى حداثة وجودى بالأكاديمية ويمكن أسأل سؤال اجابته واضحه لكنى لسه لم أتوصل أليها بنفسى وكونى سألتك مش لأنك بتمثل أحد لكننى ظننت أنك أقدم منى وقد خطرت ببالك مثل هذه التساؤلات -يا جماعة الغريب أعمى ولو كان بصير . (أما التمادى فى غرابة الفكار والتساؤلات كان بسبب الاصرار على عدم الافصاح عن هوية المؤسسين ) ولا يخفى عن الجميع أن الحرب الآن بين الشعوب هى حرب معلوماتية .. واللى عنده المعلومات هو اللى هيكسب ..وهذا هو عالمنا اليوم ..وليس معنى ذلك اتهام لأحد ولكنى فتحت قلبى للجميع - بما فيهم الادارة - حتى تكتمل الصورة . أما مسألة اعتذارك عن الاشراف فلن أرد عليه غير بكلمة واحدة : عيييييييب
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

بصى يالوله ياجميلة وتسمحيلى طبعا أدلعك لانك انت فعلا بتكملى الأسرة الجميلة الا أنت كنت عايزة تسيبية وحطى تحت كلمة كنتى ده مئة خط لان أنا متاكدة انك نسيتى موضوع تسيبنة وتمشى ده خالص..المهم واللهى ياهالة أحنا كلنا بنفرح بأى عضو جديد بيشترك وأحنا مقدرين جدا موضوع انك عضوه جديدة وانت أكدتى أنك مش دخلة للمسابقة من خلال مشاركاتك معانا فى موضوعاتنا واندماجك السريع مع الأعضاء والا حصل ده كان لازم يحصل لتوضيح الفكرة كاملة وصدقينى مش المقصود شخص بعينه ...الموضوع كان عام وحتى قبل أنتى متشتركى كانت الأسئلة ده كله مطروحة ...وأنا أسفة ياهالة لو كان كلامى الا كتبته فى أى شىء ضيقك ...وطبعا ياهالة انا من أوئل الناس الا بتقبل مصافحتك..وفعلا أنا مبسوطة بتواجدك معانا ومستنية من دلوقت عشان ارد على مواضيعك الجايةصورة
صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

اولا برحب بيكى لتانى مرة معانا فى الاكاديمية و بجد انا مش عارف ايه سبب خوفك من الاكاديمية و حاسس انه ملهوش سبب و ان الادارة مش راضية تظهر نفسها او تعرف نفسها ما ينفعش اننا نفسرها اى تفسير خاطىء لانننا ما شوفناش اى شىء سىء من الادارة فاعتقد ان دى حرية ما دام ان مافيش اى تاثيرعلى الاكاديمية اما بالنسبة الى فكرة تركك للموقع فمش عارف ايه السبب بصراحة و عموما انا عن نفسى برحب باى عضو جديد معانا فى اسرتنا اسرة الاكاديمية و ياريت اشوف موضوع جديد ليكى صورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة hala »

والله يا جماعة أحرجتونى بذوقكم صورةصورة..... و أنا خلاص قررت أرجع تانى للكتابة فى الأكاديمى صورة....و خصوصا ان الحرب محتاجة اعادة تعبأة صورةصورةصورة...لأنى شايفة البنات هدوا الحرب شوية اليومين اللى بعدت فيهم .صورةصورةصورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
مكان: مصر الجميلة

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

أنا سعيدة بالغاء قرار البعد عن الواحة الجميلة دي... ومش بالومك على تساؤلاتك لأننا دلوقتي ممكن نشك في صوابع ايدينا من اللي بنسمع عنه و نشوفه كل يوم و التالي

بس أنا لاحظت خلال مشاركتي المبتدئة مدى الاحترام والود اللي بين الأعضاء بشكل عام..ودي حاجة جميلة ومشجعة.. و انشاءالله يكون خير
مستنية ردودك المرحة .. الى اللقاء !!
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
أضف رد جديد

العودة إلى ”النقد الفنى والمقالات العامة“