طفل من غزة

المشرفون: Ghadat2009،نبضة...

أضف رد جديد
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر
اتصال:

طفل من غزة

مشاركة بواسطة المهاجر »

السلام عليكم مشاركة منى لاطفال غزة فى معاناتهم كتبت هذه القصة واسميتها طفل من غزة
انا طفل من غزة مواليد الفجر الجديد اول طلعة نهار والشمس لسة نورها ابيض عمرى صغير اتولدت فى حياة لقيت فيها ارضى من الاحتلال منهوبة ارض عايشة فى الحصار من 20 شهر 20 شهر مش بنشوف طعم الراحة ولا النوم كان حلمى لسة هو حلمى انى اروح المدرسة زى اخى مهند اللى استشهد فى عملية توغل للاحتلال كان أمل أمى ان اخويا مهند يكون طبيب يداوى جراح غزة مش بالمشرط ولا غيره من الادوات كان أملها يداوى جراح غزة بقتل كل مستوطن صهيونى موجود ادام عيونى مش قادر اعمله اى حاجة ماشى ليل نهار فى ارضنا كأنها أرض ابوه وانا يا حسرة على ارضى ما بتمتع فيها بأى شكل من أشكال الحرية هنا عندنا فى غزة الناس من علف الحيوانات طحنت دقيق عشان تعمل لينا الخبز والوقود ليل نهار ما يكفى انى اشوف اذاكر عشان هيك كل ما بيطلع ضوء الشمس وقبل ما روح على المدرسة بطلع فوق السطوح واذاكر واقول ربى قادر يحمينى من طلقات العدو الطائشة حلمى حلم صعب ممكن لكن اللى مش صعب هو انى احلم أرضى لا بد انها تعود بس كيف بتعود واخواتى فى حماس وفتح على السلطة مختلفين يا اهلنا فى الضفة يا اهلنا فى لبنان يا اهلنا فى المخيمات يا أهلنا من اللاجئين هيك اللى راح يصير بأرضنا حملناهم أمانتها تسارعوا على السلطة كل رايح بيبص لمصلحته ما حدا فكر فى مصلحة شعبنا شعبنا اللى عاش من 60 سنة بدون وطن يحمل أسم وللحين ما بعرف امتى راح يكون لينا اسم دولة وعلم راح احييه فى الصباح حلمى حلم بسيط بحلم انى احقق حلم امى واكون جراح بس جراح يداوى المرضى عشان اداوى جراح ومرضى غزة اللى اتسبب ليهم الحصار فى الامراض ما اتمنى يطول الحصار ولا الاحتلال بس اتمنى انى اشوف ضى القمر واغنيله العدو فى كل مكان ناصب لينا السدود سدود ليش وانا بارضى فرضوا علينا سيطرتهم واتولوا امرنا والعالم ساكت والعرب ساكتين احنا هنا فى ظل الاحتلال عايشين ولما بييجى النور نجرى على التلفزيون نشوف ايه حصل فى العالم من حولينا كانت فيه مفاجأة لينا كانت مفاجأة حزينة لقيت فى دولة عربية وهى دولة الامارات عاملين فيها حفل غنائى لافتتاح منتجع سياحى الحفل اتكلف 20 مليون دولار عشان الامريكان وغيرهم يعيشون بهناهم واحنا فى غزة ما نلاقى رغيف العيش ولا حتى زى ما بيقول المصريين بقرش تعريفة لو كانوا يعطونا ولو 1 مليون منهم كنا نعيش كلنا سكان غزة عليهم لمدة يومين اتنين كان جارى الطفل الصغير عاش يومين فى عمره وما مات من الجوع كنت انا اتغذيت ووقفت على رجلى وقولت لا للاحتلال غزة مدينة ساحلية على البحر ما بنعرف نستفاد منها باى شئ لان الاحتلال عنا قافل كل الممرات حتى الممر الوحيد لينا معبر رفح الاحتلال فارض عليه سيطرته ليش يا عالم ايه ذنبنا عايزين ارضنا ولا نسكت والساكت عن الحق شيطان اخرص تفتكروا الحل فى السكوت لا والله وتالله يا اخوانى ما ضاع حق ورائه مطالب عشان كدا يا كل عربى لسة فى دمه حرارة ويا كل عربى لسة فاكر ابو بكر وعمر وخالد حتى يا كل عربى عاشن لحظة الانتصار فى 73 يا كل عربى عاش لحظة الانكسار فى بغداد يا كل عربى عايش حياته فى القرى السياحية تفتكروا لو انتوا مكانا ايه يكون حالكم تفتكروا كنتوا روحتوا اتلاتنتس دبى ولا روحتوا بورتوا مارينا ولا حتى روحتوا حى شبرا يا شعبى العربى ما بقول الكلام هيك الا من عشان تعرفوا انى بحبكم احلامى احلام صغيرة ولكنها مش كتيرة حلمى الاول والاخير تتحرر فلسطين
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

Re: طفل من غزة

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

عاجبنى جدا يا أحمد اللغة الفلسطينية اللى أنت استخدمتها عشان توصل احساس حقيقى لطفل فلسطينى...وفكرة مميزة انك تتقمص دور الطقل ده وتعيش معاه حاله وتوصفه...وده بين مقدار اهتمامك بالقضية الفلسطينية وبحال الشعب الفسطينى واللى المفروض يكون محور اهتمام كل عربى بيحب وطنه....بس لاحياة لمن تنادى...زى ما انت قوت...حفلات بالملايين...وناس من الجوع والإحتلال والحصار مخنوقين...أنا يمكن كانت أول مرة ألاحظ ان لسه فيه ناس زيى مانسيتش القضية الفلسطينية الا لما جيت هنا الأكاديمية وبدأت اشوف كتابات كلها حب وتضامن مع القضية الفلسطينية...وبجد ياريت نعرف نأثر بكتابتنا دى بدال مش عارفين نأثر بإيدينا...
بحييك يا أحمد على القصة الهايلة...وانا عارف انك كنت عايز توصل الإحساس بس...لكن لو كنت ضيفت حدث أو موقف معين لقصتك كان هيتغير شكلها جدا...بس فعلا بالطريقة المرسلة دى كمان هايلة... صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

صورةحلوه اوى يأحمد القصة اد اية حسيت المعانى الا فية الا أتمنى توصل لكل مواطن عربى بيؤمن بالقضية الفلسطينية بحيك يأحمد على الطريق الا وصلتنا موضوع القصة بيها وهو انك تتقممص دور طفل فلسطينى وكمان تكلمنا بالهجتة صورةبتمنالك التوفيق دائما
صورة
شهودة
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
مكان: اليمن
اتصال:

مشاركة بواسطة شهودة »

أحساسك جميل يا احمد .. بارك الله فيك وسلمت اناملك
ريم
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: ((إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم))
مكان: مصر

مشاركة بواسطة ريم »

جميلة فعلا تلك الخاطرة
ورائعة هي الفكرة أن تتحدث بلسان الطفل الفلسطيني وبلغته أيضا....صورة
فتجعلنا نرى الدنيا بعينه ونستشعر مشاعره
أحييك يا أحمد عليها...جميلة فعلا...صورة
صورة
dr asmaa
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: أسماء مصطفى
Favorite Quote: اللهم أسترنا فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة dr asmaa »

قصتك جميلة بجد يأخى

اللغة الفلسطينية إلىى عبرت بها خدمت القصة جدا clap1

فكرة القصة القائمة على رسالة طفل فلسطينى أثرت بى جدا happy11

وطبعا حزنت للحقائق الؤسفة التى ذكرتها على لسان الطفل وهى ان العرب فى غفلة

ما بين حفلات مشبوهه ووملاين بتتصرف على التفاهه lost1

ولكن النصر قادم فهذا وعد الله لنا vi2

تحياتى
sunrise
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Favorite Quote: to be or not to be

مشاركة بواسطة sunrise »

السلام عليكم

قصة روعة جدا جدا

واسلوب حضرتك بجد رائع جدا

احييك على قصتك الراعة وعلى تذكيرنا باهل غزة

اللهم انصرهم وحرر ارضهم يارب العالمين
صورة

لنتعلم الدرس الذي أراد الله للناس أن يتعلموه ،، ان الغروب لا يحول دون شروق مرة أخرى في كل صبح جديد . فانظر الى حيث تشرق الشمس فى كل فجر جديد ودعونا نمنع الياس من الاستلاء علينا ونمنع الحزن من الانتصار علينا فقد جعلنا الخالق اقوياء فلنظل اقوياء ولندع الشمس تشرق داخل قلوبنا قبل ان تشرق امام اعيننا.

elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: عاطف
Favorite Quote: الصبر مفتاح الفرج والصيد علمنى
مكان: الشرقية

مشاركة بواسطة elsayad »

الزميل / أحمد
أحييك على قصتك وفكرتك الجميلة .
وما هو أجمل إحساسك بقضية هذا الشعب المطحون .
أتمنى لك دوام الإبداع clap1
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
انا صياد وكان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
ليه اشغل بالى وأفكر . . واعيش مغلوب على أمري
آمنت بربي وعرفت إن رزقي عليه . . ومهما بعدت واتغربت مش حاروح غير ليه
علشان كدا أنا كان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”قصص عامية“