مذكرات فتاه

المشرفون: Ghadat2009،نبضة...

لارا
مشرفة قسم إهداء إلى
Real Name: سها محمد حسن
Favorite Quote: من الذكاء ان تكون غبيا بعض الوقت
verification: ID verified and trusted writer

مذكرات فتاه

مشاركة بواسطة لارا »

بما ان وليد كل شويه يدبسنى فى انى اكتب قصه.مع العلم انه عارف انى مش بحب اكتب قصص ده مش لانى مش بعرف ده لانى بخاف من الحسد لانى بكتب قصصه رائعه جدا. صورةز وكل ما افتكر ان وليد نسى التدبيسه دى يرجع يفكرنى بيها تانى. فعشان كده قررت اكتب القصه دىز ومتاكده انكوا اول ما تقروا القصه كلكم هتعلنوا الحرب على وليد عشان هو السبب صورةصورةصورةصورة.يعنى خارج القضيه.صورة
لا أدرى كيف ابدأ فى روايه قصه هذه الفتاه. فهى فتاه لم يتجاوز عمرها ال سبعه عشر عاما. فهى فتاه مرحه شقيه ذات وجه بشوش وابتسامه لا تفارق شفتيها وفرحه وسعاده تشع من عينيها. فالجميع يتعجب فلم يروها ابدا حزينه فالدموع لم تظهر فى عينيها ابدا.
فهل فعلا هذا هو الوجه الحقيقى لشخصيه هذه الفتاه ام لشخصيتها وجها اخر.؟فلكى اعلم الاجابه قررت أن نقرأ معا يوما من مذاكرات هذه الفتاه.وها هو ما وجدته فى مذاكراتها

[right]لا اعلم ماذا اكتب الان وما الذى دفعنى ان ابحث عن قلم وورقه لكى اكتب.فانا احس بحزن شديد ويأس من الحياه ومن فشلى وعدم قدرتى على تحقيق أى أمل أو حلم مع أن احلمى وطموحاتى كثيره جدا .ولكنى لا أستطيع تحقيقها ربما لانى لم أجد من يشجعنى على تحقيقها.وانا اعتقد ان هذا هو السبب الرئيسى فى الشعور والاحساس الذى اشعر به الأن.فانا ليس لدى من يفهمنى سواء من أهلى أوأصدقائى فالجميع لم يفهمنىوتفكيرهم مختلف عنى تماما.لاأعلم هل انا الذى احب ان اعيش فى عالم تانى يحقق لى مااتمناه ولكن ما اتمناه اعتقد انه ليس بالشئ الخيالى الذى يتصورونه.[/right]
[right]نفسى اشعر ولو للحظه أنى سعيده أحس بفرح وسعاده حقيقيه.نفسى أضحك من قلبى.فأنا دائما اضحك واهزر وكل حاجه أقول عليها بسيطه.لدرجه ممكن ان يكون انهم يقولون عنى مكبره او تافهه.ولكن هذه الشخصيه الذى تفعل كل هذا ليس انا.بل هى شخصيه اصطنعتها لكى استطيع ان اعيش واحتمل وأيضا لأن لايوجد أحد يستحمل أى شخص مهما كان بالنسبه له.فأنا ابكى الأن ابكى وأشعر بضيق شديد.[/right]
[right]لقد مللت من حياتى الذى اعيشها والشخصيه المصطنعه التى اظهر بها.فأنا فى حاله لااعرف كيف اوصفها.انا تعباااااااااااااااااااااااااانه جداااااااااااا[/right]
[right]لعلى اكتشفت لماذا حبى الشديد للسهر ربما لاظل طوال فتره الصباح نائمه والجميع مستيقظ حتى اهرب ولا اتعامل مع أحد أو احدث احد كثيرا.فى الفتره هذه الاحظ انى اصبحت اشعر بالحزن والضيق كثيرا فانا ابد فى الانهيار تدريجيا.فانا اخشى ان ياتى اليوم الذى يحدث لى انهيار كلى.[/right]
[right]حاسه انى وحيده وماليش حد. نفسى اتكلم واقول كل الى انا مخبياه لاى حد يفهمنى ويساعدنى بس للاسف مفيش.[/right]
[right]انا دلوقتى هقوم انام واصحى تانى البنت المبسوطه الريقه . البنت الصطنعه طبعا.[/right]
[right]وهذا كان يوما من مذاكرات فتاه[/right]
[/size]
cowards die many times before thier dies
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هاله صبحى

Re: مذاكرات فتاه

مشاركة بواسطة hala »

أهلا لارا...كنت فاكرة ان انا بس اللى لسة صاحية....بس عايزة أعرف ...... دى أول قصة ليك فعلا ؟؟؟
لارا
مشرفة قسم إهداء إلى

مشاركة بواسطة لارا »

نسهر سوا بقى يا هاله. هى مش ليا فعلا فعلا يعنى اعتبريها نص نص. بس ايه رأيك كده وليد مش هيدبسنى تانى بعد مايشوف البهداله الى بهدالتها للقصص القصيرهصورة.
سورى يا هاله فهمت سؤالك غلط اه دى اول قصه اكتبها.كنت فاكره بتسالى ان القصه دى بتكلم فيها عن نفسى
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هاله صبحى

مشاركة بواسطة hala »

شوفى يا ستى : بقى احنا مش لازم نقع فى الفخ اللى بيحاولوا ينصبوه علشان يشغلونا عن هدفنا الأسمى (طبعا فاهمانى) يعنى احنا لما نكتب فى مجال نكتب عشان احنا اللى عيزين نكتب ..مش نكتب عشان هما عايزيننا نكتب...ولما نحب ما نكتبش ..ما نكتبش عشان احنا مش عايزين نكتب ..مش عشان هم مش عايزيينا نكتب....(دى حاجة تلخبط)
لارا
مشرفة قسم إهداء إلى

مشاركة بواسطة لارا »

صورةصورةصورة. دى تلخبط اوى اوى. بس انا كتبت عشان يحرم يدبسنى تانى فى كتابه قصص
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

ههههههه أحرم أدبسك ليه بس...ما أنتى كتبتى قصة جميلة أهو...هو بس واخدة شكل خواطرك الجميلة عشان كده عملتيها فى شكل مذكرات...بس بعد كده ممكن تجيبى فكرة تغيرى بيها أسلوب الخواطر شوية وتدخلى موقف أو وحوار هتلاقيها بقت قصة قصيرة عادية..بس ده مايمنعش إن كأول قصة فهى جميلة جدا...ودايما اول قصة لأى حد بتبقى واخدة شكل خواطر ومذكرات يعنى مش بهدلتى القصة القصيرة ولا حاجة.. صورة
على فكرة تعبيرك عن مشكلة الشخص اللى مش فاهمه أقرب الناس ليه لدرجة إنه بيهرب من الناس اللى مش فاهمينه دول بالسهر وينام بالنهار عشان يهرب من مآساته كان بجد وصف جميل جدا مع سلبية الشخصية اللى ممكن تتغير للأحسن لو حاول صاحبها...بس بجد كان وصفك للفكرة معبر وكتير أكيد حسوا بيه قبل كده فى حياتهم...وهنستنى قصتك اللى جاية بقى.. يعنى التدبيسة هى هى والقصة دى زودتها أكتر صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

Re: مذكرات فتاه

مشاركة بواسطة تنهيدة »

واللهى يالار جميلة وانا عن نفسى عجبتنى لانها مذاكراتك ده بقت مذاكرات شباب كتير ومع أعتراضى طبعا على سلبيه شخصية القصة لكن هى فعلا حالة بيعشها معظم الشباب
بس أن كانت تدبيسة وليد حتخليكى تكتبى قصص انا شايفة انه يدبسك عالطول ..وبجد واللهى يالار مذاكرات جميلة وأتمنى انى اقرالك قصص جديدة قريب جدا..صورة
صورة
لارا
مشرفة قسم إهداء إلى

مشاركة بواسطة لارا »

بلاش مجامله ياوليد انا عن نفسى عرفه انى بهدله القصص القصيره بهداله فزيعه. ومهما حاولت تدبسنى تانى هطنش واعمل نفسى مشوفتش تدبيستك .صورةصورة
مكنتش اتوقع منك كده ياتنهيده ده احنا حزب واحد بدبسينى انتى كمان . تدبيسه وليد دى خطه عشان حزب البنات يخسرصورةصورة
اما اذا كونتوا مصممين على انى اكتب قصص قصيره. علمونى بقى اذاكان على الافكار عندى كتير بس مش بعرف ازاى اخليها قصه واحداث مثيره وكده. وانا عن نفسى بدأت اهتم شويه بقرايه قصص قصيره عشان اعرف القصه بتمشى ازاى .شوفتوا انا الى دبستكوا ياتنهيده انتى وليد انكوا تعلمونى يعنى هتعملوا ورشه عشان تعلمونى انا الوحدى صورةصورةصورةدرس خصوصى يعنى
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

لارا كتب:شوفتوا انا الى دبستكوا ياتنهيده انتى وليد انكوا تعلمونى يعنى هتعملوا ورشه عشان تعلمونى انا الوحدى صورةصورةصورةدرس خصوصى يعنى
ههههه والله مش كانت مجاملة يا لارا والقصة كأول قصة ليكى كانت حلوة...وعلى فكرة كلنا اكيد بدأنا بقصة بسيطة لحد ما اتعلمنا مع الوقت والتجارب والقراية أسلوب القصة القصيرة...ماحدش بيبقى قاص من أول قصة...بس كويس جدا إنك ابتديتى تقرى قصص قصيرة عشان هو ده أهم طريق لتعلم القصص...وسيبك من الدروس الخصوصية دى مش كفاية دروس الثانوى صورة لكن لو على ورشة خصوصى أوكى بس هتدفعى كام فى الحصة؟ صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
لارا
مشرفة قسم إهداء إلى

مشاركة بواسطة لارا »

اه صحيح كفايه دروس الانويه العامه فكرتنى بيها. دى مواقف الدروس فى الثانويه العامه تنفع قصه. خليها ورشه انا موافقه المهم تعلمونى انا مستغله على فكرهز
هدفع كام صورةصورةالى تقول عليه ان موفقه بس اخرى معاك جنيه فضه من الى مش بيرضوا يصرفوه اهو بالمره اتخلص منه صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”قصص عامية“