ذكرياتك مع الأكاديمية

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

Re: ذكرياتك مع الأكاديمية

مشاركة بواسطة تنهيدة »

Ghadat2009 كتب:موضوع أكثر من رائع بجد يا نوني happy11

بس مش عارفة أقول إيه و لا إيه ؟

يعني أتكلم عن أول يوم لي هنا .. يعني مع أول خاطرة لي ...لقيت ردود رائعة جدا شجعتني جدا على استمرار الكتابة

و دايما بعدها كنت بلاقي كل تشجيع بروح طيبة رائعة : منك يا تنهيدتي و من وليد المبدع بتعليقاته الغير عادية الدافعة للأمام : و فاكرة جدا لما كان بيشجعنا على اقتحام مجالات جديدة للكتابة ..يمكن عمري ماكنت هافكر أطرق باب الرواية أو المذكرات الكوميدي لولا تشجيعه و دفعه المستمر

و فاكرة لما سجلت : كانت الأجواء في منتهى النشاط و تقريبا ما فيش موضوع من غير رد جميل جدا

و طبعا فاكرة لما بدأت أكتب الرواية و ازاي أخي العزيز محمد محمود دائم التشجيع و المتابعة ..وولاء و سلمى اللي غايبين علينا

كنت باقضي ساعات كتيرة أوي ..أجمل ساعات قضيتها flower1 flower1 flower1

و أجمل ذكرى هي انبهاري بأداء الإدارة ..بصراحة كنت فعلا باتفاجيء بمدى الصدق و الاحترام و الالتزام و الروح الطيبة الرائعة في معاملاتهم مع الأعضاء و تشجيعهم لكل المواهب
طبعا فاكرة الصراع اللذيذ في ألف قصة ..و موضوع سلمى الكوميدي ( إنها الحرب إذا ) :)

و فاكرة لما كتبت رانا قصة و مذكرات كوميدي باسم ( المصرية) و أنا بدأت أرحب بيها على انها عضو جديد س11

و فاكرة مغامراتي مع هبة الله محمد أو مشاكساتي معاها س11

فاكرة مفاجآت الفوز في المسابقات اللي كانت بتحمّسني جدا
زي ماقلت لك يا نوني ...الموضوع ممكن أكتب فيه صفحات كتير ..أنا فعلا باحب جدا الأكاديمية الرائعة دي flower1 flower1 flower1

باشكرك يا صديقتي الغالية على الموضوع الجميل جدا ده ب11 flower1
أنت الا رائعة بجد يادودى
ماأجملك وما أجمل ذكرياتك أنا بجد سعيدة جدااااااا انى عشت معاكم ذكرياتكم الجميلة وبجد مع كل ذكرة بتكتبوها بحس وكأنى رجعت لجمال اللحظة وعشتها من جديد ... م11
جميل ذكرياتك يادودى انا فاكرة اول يوم ليكِ وازاى الأكاديمية نورت بوجودك وملئتيها بالكتابات الرائعة والتعليقات المشجعة فكنت أول المشجعين حقيقى ياغادة انت كنت سبب دائم فى نشاط الأكاديمية وتنشيط كل أعضائها
أفتكرت معاكِ أجمل حرب فى الدنيا حربنا الجميلة الا بجد كانت أكبر دليل على حبنا وصداقتنا الجميلة مع بعض
احنا دايما يادودى بنحب تعليقاتك الجميلة على كل الأعضاء لانها بتحمل روح مرحة رائعة بتحب بجد أصداقائها
ونفسهم يكونوا مع كل عمل أحسن ...
واحنا كلنا زيك ياغادة اجمل ذكرى مش بنقدر ننساه هى وجود ادارتنا الجميلة الا كانت دايما بتعاملنا بمنتهى الشفافية والحب ...بجد أنا بشكرها الف مرة على كل شىء قدمته وبتقدمه من أجلنا ومن أجل أحياء الأدب ... :)
ذكرياتك جميلة زيك ياغادتنا الجميلة ...أستمتعت بيها وبكلامك الجميل بتمنى من كل قلبى ان ربنا سبحانة وتعالى يديم عليكِ روحك الطيبة وأنك تسعدى معانا بسنه جديدة كلها نجاح وتميز ..
بشكرك ياأحلى غادة تواجدك الجميل :) flower1 :) flower1 :)
صورة
السيد فهيم
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: الفن الجميل لا يورث قبحا

مشاركة بواسطة السيد فهيم »

ذكرياتي مع الأكاديمية ؟!... باختصار شديد جدا ... أدين لها بانتشالي من جب سحيق يملؤه اليأس والقهر و يسد فوهته الوحيدة الاكتئاب الذي أوشك أن يقضي علي ... قبل أن انضم للأكاديمية كانت كل علاقتي بالنت هي البحث في المواقع العلمية والطبية الخاصة بموضوع رسالتي ، ثم البحث في بعض القضاياالعامة التي تشغلني أو تطرح نفسها علي الساحة .. وكثيرا ابحث عن موضوعات خاصة بمؤلفاتي .. ونادرا ما كنت ادخل منتديات أو مواقع ادبية ... لأنني بصراحة كنت أجد ما لا يسر ... فكنت أسرع بالخروج دون ان يشعر بي أحد ويا دار ما دخلك شر .. إلي أن دخلت مصادفة الي موقع الأكاديمية و تابعتها عن بعد أكثر من مرة ثم لأول مرة قررت التسجيل ولم أندم بالطبع .. ولن أكرر كلام زملائي بذكر ما ألفيته من جو صحي داخل الأكاديمية و كانت بداية المشوار الذي يعلمه الجميع .... أجمل الذكريات وما أكثرها .. فوزي شرفيا بقصيدة موال في أول شهر أتقدم فيه للمسابقة ... ثم بعد لك توالي النجاحات والتكريمات بدءا من الفوز في المسابقة الرسمية لأدب الطفل وقد كانت أول مرة أكتب للطفل وكنت حينها أخوض معارك مريرة علي عدة أصعدة مهنية و دراسية و أدبية فكان هذا الفوز كماء المحاياة لي .. بل هو بالفعل كان رسالة ربانية أو علامة كما يقول الروحانيون أن اصبر ، ففرجه قريب... قبل أن أسجل كنت فرغت لتوي من زواج اختي الصغري التي أنا لها بمثابة الأب والأم و الأخ الكبير .... ولا زال المشوار لم يكتمل .. بعدين يمكن تعرفوا تفاصيل أكثر ... خلونا في الذكريات الحلوة ... كنت انتظر ردود الزملاء بفارغ الصبر والشوق وكم كانت فرحتي بردود الفعل المشجعة والتي لا تخلو من مجاملة تحمد للجميع .. أما عن كرياتي لن أقول الأليمة أو المحزنة ..... أقول واللالا بلاش ؟!
هاقول ... عشان انا بحب المكان ده و حريص علي استمراره بنفس الصورة و نفس الأجواء الجميلة ... ساقول بضع نقاط سريعة أقروهم بسرعة وانسوهم :
أولا : كنت بازعل من نفسي أولا ومن كل زميل مر علي موضوع ولم يعلق ولو برد موجز .. فكما نتلهف لرؤية ردود علي موضوعاتنا الآخرون كذلك ،خاصة الأعضاء الجدد .. والله والله والله ... كان يحدث ذلك رغما عني لضيق الوقت أو لمشكلة في النت ... لكنني كن ولا زلت أحزن بشدة فهناك مواضيع لا يوجد بها رد واحد.
ثانيا: أكثر ما يضايقني أنني حتي هذه اللحظة لم أتمكن من إرسال هويتي الي الادارة ، ولا أعلم السبب حاولت عشرات المرات وكنت ادخل ولا أفعل أي شيء سوي المحاولة و أخشي أن تظن الادارة أنني متقاعس أو متجاهل لهذا الأمر ... كما أنني لم أتمكن من التصويت في المسابقة الأخيرة لأسباب لا أعلمها حتي الآن .
ثالثا : ... كفاية كده أحسن أنا طولت اوي .
و السلام ختام وتحياتي لأجمل أعضاء في أجمل أكاديمية .
السيد فهيم
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....

مشاركة بواسطة تنهيدة »

السيد فهيم كتب:ذكرياتي مع الأكاديمية ؟!... باختصار شديد جدا ... أدين لها بانتشالي من جب سحيق يملؤه اليأس والقهر و يسد فوهته الوحيدة الاكتئاب الذي أوشك أن يقضي علي ... قبل أن انضم للأكاديمية كانت كل علاقتي بالنت هي البحث في المواقع العلمية والطبية الخاصة بموضوع رسالتي ، ثم البحث في بعض القضاياالعامة التي تشغلني أو تطرح نفسها علي الساحة .. وكثيرا ابحث عن موضوعات خاصة بمؤلفاتي .. ونادرا ما كنت ادخل منتديات أو مواقع ادبية ... لأنني بصراحة كنت أجد ما لا يسر ... فكنت أسرع بالخروج دون ان يشعر بي أحد ويا دار ما دخلك شر .. إلي أن دخلت مصادفة الي موقع الأكاديمية و تابعتها عن بعد أكثر من مرة ثم لأول مرة قررت التسجيل ولم أندم بالطبع .. ولن أكرر كلام زملائي بذكر ما ألفيته من جو صحي داخل الأكاديمية و كانت بداية المشوار الذي يعلمه الجميع .... أجمل الذكريات وما أكثرها .. فوزي شرفيا بقصيدة موال في أول شهر أتقدم فيه للمسابقة ... ثم بعد لك توالي النجاحات والتكريمات بدءا من الفوز في المسابقة الرسمية لأدب الطفل وقد كانت أول مرة أكتب للطفل وكنت حينها أخوض معارك مريرة علي عدة أصعدة مهنية و دراسية و أدبية فكان هذا الفوز كماء المحاياة لي .. بل هو بالفعل كان رسالة ربانية أو علامة كما يقول الروحانيون أن اصبر ، ففرجه قريب... قبل أن أسجل كنت فرغت لتوي من زواج اختي الصغري التي أنا لها بمثابة الأب والأم و الأخ الكبير .... ولا زال المشوار لم يكتمل .. بعدين يمكن تعرفوا تفاصيل أكثر ... خلونا في الذكريات الحلوة ... كنت انتظر ردود الزملاء بفارغ الصبر والشوق وكم كانت فرحتي بردود الفعل المشجعة والتي لا تخلو من مجاملة تحمد للجميع .. أما عن كرياتي لن أقول الأليمة أو المحزنة ..... أقول واللالا بلاش ؟!
هاقول ... عشان انا بحب المكان ده و حريص علي استمراره بنفس الصورة و نفس الأجواء الجميلة ... ساقول بضع نقاط سريعة أقروهم بسرعة وانسوهم :
أولا : كنت بازعل من نفسي أولا ومن كل زميل مر علي موضوع ولم يعلق ولو برد موجز .. فكما نتلهف لرؤية ردود علي موضوعاتنا الآخرون كذلك ،خاصة الأعضاء الجدد .. والله والله والله ... كان يحدث ذلك رغما عني لضيق الوقت أو لمشكلة في النت ... لكنني كن ولا زلت أحزن بشدة فهناك مواضيع لا يوجد بها رد واحد.
ثانيا: أكثر ما يضايقني أنني حتي هذه اللحظة لم أتمكن من إرسال هويتي الي الادارة ، ولا أعلم السبب حاولت عشرات المرات وكنت ادخل ولا أفعل أي شيء سوي المحاولة و أخشي أن تظن الادارة أنني متقاعس أو متجاهل لهذا الأمر ... كما أنني لم أتمكن من التصويت في المسابقة الأخيرة لأسباب لا أعلمها حتي الآن .
ثالثا : ... كفاية كده أحسن أنا طولت اوي .
و السلام ختام وتحياتي لأجمل أعضاء في أجمل أكاديمية .
السيد فهيم
أهلا بيك يأستاذ سيد وبذكرياتك الجميلة سعيدة بمشاركتك معانا بذكرياتك وأنك كلمتنا بصراحة عنه
وحقيقى حضرتك ذكرت حاجة مهمة جداااا كلنا حسناها بوجودنا فى الأكاديمية وهى الأمل فعلا وجودنا فى الأكاديمية جدد أملنا فى وجود أدب حقيقى محترم بيناقش أحلامنا بحرية وحقيقى انا سعيدة أن حضرتك حسيت
دا فى وجودك معانا فى الأكاديمية .... :)
كلنا طبعا فاكرين معاك فوزك الشرفى وفاكريين قصيدك العامية الجميلة موال وقصة الأطفال الا أنا شخصيا بحبه جدا
الصياد والصندوق الأحمر وبالمناسبة بجد نفسى القسم ترجعله الحياة تانى ونملاه قصص جميلة للأطفال كلام فى السر عشان مخصو ص انا أقراها :? بجد يادكتور سيد نفسنا تعيد التجربة تانى فى الكتابة فى أدب الطفل لانها حقيقى كانت تجربة رائعة ...
جميل مشاركتك لينا فى ذكرى جميلة زى زواج اختك وان شاء الله يكون دايما فى مناسبات سعيدة وتكمل رسالتك مثلما تراها فى حياتك العلمية والأجتماعية والأدبية :)
بخصوص نقطة الردود فحضرتك طبعا عندك حق لان مفيش حد فينا مش بيحب ان يستمتع بردود زملائه لكن
أن شاء الله بأسبوع الردود كلنا هنشارك بعض فى كل الأعمال وكل الأعمال ستأخذ حقها فى الرد لان حقيقى اى كلمة كتبها أى كاتب معانا فى الأكاديمية تستحق مننا كل التقدير والأهتمام ...
بالنسبة لأرسال الهوبة فهو أمر سهل كل الموضوع انك ترسل رسالة خاصة للأدارة وفى صفحة الأرسال فى كلمة المرفقات بتختار منها صورة الهوية من على جهازك...وبترسل الرسالة ولو عندك أى استفسار ممكن ترجع للطريقة الأرسال مفصلة على الرابط التالى

viewtopic.php?f=25&t=1642" onclick="window.open(this.href);return false;
وبالنسبة للتصويت فهو للأسف انتهى لكن أكيد أدارتنا مقدر ظروفك...
حقيقى سعدت بذكرباتك وشعرت منها بحرصك وخوفك على الأكاديمية وانك بتسعى فى تطوراها لانك حقيقى كاتب محب للأدب ... بشكرك جداااا يادكتور سيد وبتمنالك حقيقى كل التوفيق وانك تقضى فى وسط أكاديمتنا الجميلة سنه جديدة مليئة بالنجاح والتميز لكل كتاباتك :)
صورة
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Real Name: جيهان راضي
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
مكان: my own world
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

موضوع رائع حقا من ملكة الإحساس نهودتي ..... كعادتك دائما تبدعين مواضيعك الرقيقة التي تقرب المسافات بيننا و تشعرني بصداقتي و حبي بشكل أكبر للأكاديمية و زملائي الأعزاء .....
ذكرياتي مع الأكاديمية كثيرة منها الحلو و منها المر ........ أذكر أول مرة قمت بالتسجيل هنا و أتذكر حالة التخبط التي كنت أعيشها و التي تعرفيها جيدا يا صديقتي .... و أذكر شكري لله لتعرفي على الأكاديمية ..... و تعجبي حينما وجدت ذلك الكم الهائل من المبدعين و المفكرين .... في زمن أصبح الفكر فيه نقمة ....
أذكر أولى الردود التي شجعتني على الاستمرا من زميلتي الغالية غادتي الجميلة غادة .... على قصة ( همسات القلوب الحائرة ) أولى تجاربي في القصص القصيرة .... و يبدو أنها آخرها ....
و أذكر تلك الأيام التي بدأت أقرأ فيها باستمتاع كل ما هو راقي ..... و أذكر تلك الأوقات الجميلة التي قضيناها سويا نشاطر بعضنا البعض مناسبات عديدة كأعياد الميلاد .... و أذكر الناس الذين أحببتهم من كل قلبي .... أيضا صداقتي بزميلة رقيقة و "إنسانة في أخلاقها و طباعها و لإحساسها بكل من حولها .... نهاد الجميلة ....
و أيضا غادة صاحبة القلب الطيب التي شاطرتني حزني و قامت بتثبيتي و دفعي للصبر اكثر و اكثر .... و هبة الجميلة التي شجعتني على روايتي و ما زالت تدفعني الى الامام باهتمامها و تشجيعها الدائم لي ..... و أذكر احتفالنا بميلاد ( سيف و جيجي ) و بميلاد ( تحب تشرب شاي ) هنا في الأكاديمية .... و أخيرا تجربتي المؤلمة مرض والدتي و موتها المفاجيء الذي كنت أترقبه بألم و صبر و دعاء إالى الله أن يشفيها أو يريحها من ألمها ... رحمها الله و أسكنها فسيح جناته ....

أشكرك عالموضوع يا نهودتي ..... لأنه حقا رائع ...
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

الحلم المستحيل كتب:موضوع رائع حقا من ملكة الإحساس نهودتي ..... كعادتك دائما تبدعين مواضيعك الرقيقة التي تقرب المسافات بيننا و تشعرني بصداقتي و حبي بشكل أكبر للأكاديمية و زملائي الأعزاء .....
ذكرياتي مع الأكاديمية كثيرة منها الحلو و منها المر ........ أذكر أول مرة قمت بالتسجيل هنا و أتذكر حالة التخبط التي كنت أعيشها و التي تعرفيها جيدا يا صديقتي .... و أذكر شكري لله لتعرفي على الأكاديمية ..... و تعجبي حينما وجدت ذلك الكم الهائل من المبدعين و المفكرين .... في زمن أصبح الفكر فيه نقمة ....
أذكر أولى الردود التي شجعتني على الاستمرا من زميلتي الغالية غادتي الجميلة غادة .... على قصة ( همسات القلوب الحائرة ) أولى تجاربي في القصص القصيرة .... و يبدو أنها آخرها ....
و أذكر تلك الأيام التي بدأت أقرأ فيها باستمتاع كل ما هو راقي ..... و أذكر تلك الأوقات الجميلة التي قضيناها سويا نشاطر بعضنا البعض مناسبات عديدة كأعياد الميلاد .... و أذكر الناس الذين أحببتهم من كل قلبي .... أيضا صداقتي بزميلة رقيقة و "إنسانة في أخلاقها و طباعها و لإحساسها بكل من حولها .... نهاد الجميلة ....
و أيضا غادة صاحبة القلب الطيب التي شاطرتني حزني و قامت بتثبيتي و دفعي للصبر اكثر و اكثر .... و هبة الجميلة التي شجعتني على روايتي و ما زالت تدفعني الى الامام باهتمامها و تشجيعها الدائم لي ..... و أذكر احتفالنا بميلاد ( سيف و جيجي ) و بميلاد ( تحب تشرب شاي ) هنا في الأكاديمية .... و أخيرا تجربتي المؤلمة مرض والدتي و موتها المفاجيء الذي كنت أترقبه بألم و صبر و دعاء إالى الله أن يشفيها أو يريحها من ألمها ... رحمها الله و أسكنها فسيح جناته ....

أشكرك عالموضوع يا نهودتي ..... لأنه حقا رائع ...
جوجتى الجميلة شرفتى ونورتى صندوق الذكريات م11
وبجد الموضوع رائع بوجودكم وبذكرياتكم الجميلة المليئة بالحب وأحنا كمان ياجوجو بنشكر ربنا انك اتعرفتى على الأكاديمية وبقيتى معانا عشان نستمتع بكتاباتك الجميلة المليئة بالأحساس ونتعرف على شخصية جميلة زيك :)
ذكرتى جملة مهمة جداااا اننا أصبحنا فى زمن الفكر فية نقمة عندك حق أحنا فعلا كنا قربنا نفقد الأمل
فى وجود مكان يضم احلامنا وبحترم كل كلمه نحسه ونكتبه وأنا بجد بوجودى معاكم وفى وسطكم بجد حسيت
معاكم بروعة هدفكم لانكم حققتوا حلمنا بوجود أكاديمتنا الرائعة ...
انا فكرة فعلا قصة همسات القلوب الحائرة كانت قصة جميلة بس مش عارفة ليه انتِ مكتبتش تانى على العموم احنا فى انتظار قصة جديدة ليكِ قريب بس ان شاء الله تكون مفيهاش حيرة ;)
سعيدة بجد ياجوجو أنك فاكرة بداياتك معانا فى الأكاديمية وردود زملائك وحاجات بجد جميلة متأثرش غير فى أنسانه جميلة زيك أنا طبعا فاكرة معاكِ كل الحاجات الرائعة الا ذكرتيه روايتك الرائعة تحب تشرب شاى وكمان فى رواية انت ناسيها مش عارفة ليه لن أخضع لحبك اتمتنى أنك تكمليها قريب :)
وطبعا فاكرة ياجوجو لما نزلتى صور سيف وجيجى وحققتى رغبتى فى انى اشوفهم بجد أيام جميلة طبعا عمرى ماأنساه كانت أهمها بجد صداقتنا الجميلة الا بجد أتمنى انها تدوم دايما لانك حقيقى انسانة رائعة فى كل شىء وروحك بجد جميلة تتحب جداااااا ان شاء الله رينا يديمها عليكِ ...وانت عارف بجد ياجوجو انا بحبك أد ايه وسعيدة جدا بصداقتك الرائعة ...أخر ذكرى ذكرتيها طبعا هى مش ممكن تتنسى لان رغم المها فهى أظهرت حاجات جميلة جدا جواكى أظهرت قوة إيمانك وصبرك وتحملك المسؤلية
وأظهرت كمان لينا أحنا شىء رائع وهو حبك للأكاديمية ولأعضائها لان مع كل المك دخلتى وتقبلتى عزائنا وشاركتيا فى أعمالنا ربنا يزودك إيمان وصبر ياجوحو ويرحم والدتك ويكتبها من أهل الجنة ..
أستمتعت جداااا ياجوجو بذكرياتك الجميلة سعيدة جداااااا أنك شاركتينا ذكرياتك بشكرك بجد على كل كلمة جميلة كتبتيه عنى وعن زملائى ...وبتمنا ان حياتك الجاية كلها تكون سعيدة وميكنش فيها ولاذكرى حزينة :) flower1 flower1 :)
صورة
ahmed_bebo
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: أحمد إبراهيم أحمد
Favorite Quote: الخط المستقيم ...أقصر مسافة بين نقطتين

مشاركة بواسطة ahmed_bebo »

زكرياتى بقى مع الاكاديمية بدأت فى ديسمبر اللى فات ...
وقتها كنت على صفحة الدكتور نبيل فاروق اللى على الفيس بوك وقريت اللينك بتاع الاكاديمية
دخلت على طول واشتركت
وقتها كنا حوالى عشرين عضو أو أكتر شويه بس حسيت ان اللى موجود بجد شئ راقى وأدب متميز
وراهنت على نجاح الأكاديمية ومسابقتها
وبدأت اكتب فيها خواطر وشعر وقصص قصيرة
واشتركت فى مسابقة الشهر التانى وحصلت على المركز الثالث عن قصة لم تعد ووقتها كنت المركز الرجالى الوحيد اللى فاز فى المسابقة الرسمية للشهر ده والأختين هبة الله محمد ورانيا محمد حصلوا على المركزين التانى والاول فى نفس الشهر
وابتعدت عن الاكاديمية فتره طويلة نظرا لظروف خاصة
بس الحمد لله رجعت ليها تانى وحاسس انى فى بيتى القديم زى اللى كان سايب بلده ورجعلها مرة تانية
بس المرة دى بمشاركات اكتر واقوى
واعضاء اكثر واكثر
وربنا يوفقنا لما فيه الخير دائما
ولو كان المقام بها كريما ... لما كانت تموت الانبياء
ومن يغدو بدار الغير ضيفا .. فرب رحيله يكن المساء
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

ahmed_bebo كتب:زكرياتى بقى مع الاكاديمية بدأت فى ديسمبر اللى فات ...
وقتها كنت على صفحة الدكتور نبيل فاروق اللى على الفيس بوك وقريت اللينك بتاع الاكاديمية
دخلت على طول واشتركت
وقتها كنا حوالى عشرين عضو أو أكتر شويه بس حسيت ان اللى موجود بجد شئ راقى وأدب متميز
وراهنت على نجاح الأكاديمية ومسابقتها
وبدأت اكتب فيها خواطر وشعر وقصص قصيرة
واشتركت فى مسابقة الشهر التانى وحصلت على المركز الثالث عن قصة لم تعد ووقتها كنت المركز الرجالى الوحيد اللى فاز فى المسابقة الرسمية للشهر ده والأختين هبة الله محمد ورانيا محمد حصلوا على المركزين التانى والاول فى نفس الشهر
وابتعدت عن الاكاديمية فتره طويلة نظرا لظروف خاصة
بس الحمد لله رجعت ليها تانى وحاسس انى فى بيتى القديم زى اللى كان سايب بلده ورجعلها مرة تانية
بس المرة دى بمشاركات اكتر واقوى
واعضاء اكثر واكثر
وربنا يوفقنا لما فيه الخير دائما
حمد لله على السلامة ياأحمد سعيدة برجوعك للأكاديمية بعد سنه كاملة وأنا دايما أقول إن الا يكتب فى أكاديمتنا مرة لازم يرجعلها تانى :) ...
أنا فاكرة ياأحمد بداية اشتراكك فى الأكاديمية وأول كتاباتك كانت تقريبا قصة
أسمها لم تعد .. وفى كمان ذكرى أنا فاكراها وهى انك كتبت قصيدة بمناسبة الهجرة والقصيدة دى الا كان
كاتبها جدك وكانت قصيدة فى منتهى الروعة .... شفت انا فاكرة أزاى :D أحنا مش بننسى بجد أى كُتاب كانوا معانا فى الأكاديمية بس بجد أجمل شىء انك فكرت ترجع تانى للأكاديمية وماشاء الله انا شايفاك متحمس وراجع بقوة بس مش معنى كدا ياأحمد انك تفكر ياعنى انك ممكن تكسب حزبنا احنا اصلا حزب لا يقهر وان شاء الله هبقى ابعتلك انتصارتنا فى السنة الا غبتها ....
بس تقريبا ياأحمد من وقت ما كسبت فى المسابقة فى الشهر التانى نادرا لو لاقيت حد من حزبكم فاز :lol:
خلينا فى المهم عجبنى جدااا وصفك الأخير للأكاديمية بأنها وطنك الا غبت عنه ورجعتلة تانى بلهفة وبجد أحنا كلنا
حاسين الأحساس ده وان شاء الله يفضل موجود جوانا دايما ....
حمدلله على السلامة مرة تانية ياأحمد وان شاء الله متغبش تانى عن بيتك فى انتظار أعمال وردود كتيرررررررررررر وكمان قصائد لجدك بتمنالك كل التوفيق :)
صورة
ahmed_bebo
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: أحمد إبراهيم أحمد
Favorite Quote: الخط المستقيم ...أقصر مسافة بين نقطتين

مشاركة بواسطة ahmed_bebo »

فعلا ياتنهيده انتى فاكره حاجات كتير مع انى غايب فعلا بقالى سنه بس والله كان لظروف خارجه عن إرادتى
يمكن شويه حسيت انكو نسيتونى وكمان إدارة الأكاديمية مسألتش عليا خالص طول الفتره دى مع انى كنت من أوائل المنضمين
بس برضه انا مقدرش ازعل منكم
احنا كلنا اخوات
واحب اقول برضه انى ان شاء الله راجع بقوه وحزب الرجال هيكسب تانى
وكمان انا كتبت قصة جديده فى المنتدى
ولسه البقية تأتى ................
ولو كان المقام بها كريما ... لما كانت تموت الانبياء
ومن يغدو بدار الغير ضيفا .. فرب رحيله يكن المساء
أضف رد جديد

العودة إلى ”من أنت...؟“