كيف تعرفت على الأكاديمية؟

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر الجميلة

Re: كيف تعرفت على الأكاديمية؟

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

هبة الله محمد كتب:
ghadat2009 كتب:موضوع ظريف !
أنا حاولت اكتر من مرة الدخول لمواقع أدبية لكن أحبطتني جدا ... أو ما لاقيتش اللي بدور عليه فيها!
لحد ما كنت على موقع فيه مسابقة (صحفية) - لكنها محدودة جدا .. لكن أوحت لي ان اجعل بحثي على موقع لمسابقة ادبية بدل أدبيات او موقع ادبي ....الخ فودتني غلى موقع تجارة عين شمس - وكان فيه عضو بيقول انه قرأ في الجامعة اعلان عن مسابقة ايجبت رايت فدخلت الموقع التحفة ده !
الطريف بقى اني نسيت موضوع المسابقة !!
ايه رأيك في الحكاية الفظيعة دي؟

وبعدين بعد ما نسيتي افتركتي تاني إزايصورة

الغريبة اني افتكرت لما كنت باجاوب على سؤالك ! بس كتبت العمل اللي دخلت بيه المسابقة في 9-2-2009 يعني قبل آخر يوم بيوم ...و كنت شاكّة ان الميعاد انتهى لأنه كان يوم الاتنين "مذكور في اهلان المسابقة ان اخر موعد هو الاثنين 10-2-2009 المهم ...أرسلته و .............سبحان الله كل شيء بقدر !
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
مشاعر
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: طارق أحمد محمد عثمان
Favorite Quote: لو بطلنا نحلم نموت
اتصال:

مشاركة بواسطة مشاعر »

أنا بقى اتعرفت على الاكاديمية الشهر اللي فات بطريق الصدفة وانا ببحث عن مسابقات ادبية .. مشكلتي في الحياة موضوع الكتابة ! .. أنا خريج زراعة جامعة القاهرة وبشتغل أخصائي تغذية في مستشفيات جامعة القاهرة .. بدايتا كنت مهتم بالمسرح .. مثلت وكتبت وأخرجت خمس مسرحيات في مهرجان الجامعة .. وخدت جائزة تيمور تاليف مسرح
وخدتني الحياة وبعدت عن الكتابة سنين ., لاني حاولت الدراسة أثناء عملي وفشلت لتعارض العمل مع الدراسة .. درست سنة نقد ودراما في أكاديمية الفنون ومكملتش .. ودرست عدة شهور في أداب مسرح جامعة حلوان وبرضه مكملتش .. وتركت موضوع الكتابة على الرف سنين لحد ما اتصل بيا واحد صاحبي مخرج وقالي انه مزنوق ومحتاج مسرحية للاطفال عن ترشيد المياة ولاني اعرف ان الكتابة للاطفال مش سهلة .. رفضت .. ومع الحاحه وانه مطالب بالمسرحية بسرعة .. وافقت .. وكتبت المسرحية وأتعرضت في اليوم العالمي للمياة .. ونجحت جدا .. وكتبوا عليها في الاخبار والاهرام .. ولقيت نفسي برجع تاني للكتابة .. أهتميت بالقصة القصيرة لان المسرح حالته لا تسر عدو ولا حبيب في مصر .. وكتبت رواية بسعى إلى نشرها .. وعندي مجموعة قصصية ومسرحيتان .. والاكاديمية لقيتها فرصة عظيمة عشان أحتك بردود أفعال المتلقي وخاصتا أني لي زاوية انظر منها إلى العالم .. واتمنى أن يستمر مشرعي الادبي في ظل ظروف الحياة التي لا تساعد الابداع في مصر .. وانا حبيت أنتهزها بفرصة لاعرف بنفسي لاعضاء الاكاديمية الذين اجدهم خير مثال للحلم الذي يدور في نفسي
وشكرا لكل المتواجدين في الاكاديمية على هذا الموقع الرائع والجو الاسري الفريد
تحياتي ومودتي
أرسم ملامحي في عنيك
حلم طالع م الفجر
قلبي الوردي يحني أيديك
الحب أرض عفية
طارح ورد
أفتح شبابيك الكون بأيديك
انا وأنت
بعد الحب ملناش حد

طارق أحمد عثمان
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
مكان: مصر الجميلة

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

مشاعر كتب:أنا بقى اتعرفت على الاكاديمية الشهر اللي فات بطريق الصدفة وانا ببحث عن مسابقات ادبية .. مشكلتي في الحياة موضوع الكتابة ! .. أنا خريج زراعة جامعة القاهرة وبشتغل أخصائي تغذية في مستشفيات جامعة القاهرة .. بدايتا كنت مهتم بالمسرح .. مثلت وكتبت وأخرجت خمس مسرحيات في مهرجان الجامعة .. وخدت جائزة تيمور تاليف مسرح
وخدتني الحياة وبعدت عن الكتابة سنين ., لاني حاولت الدراسة أثناء عملي وفشلت لتعارض العمل مع الدراسة .. درست سنة نقد ودراما في أكاديمية الفنون ومكملتش .. ودرست عدة شهور في أداب مسرح جامعة حلوان وبرضه مكملتش .. وتركت موضوع الكتابة على الرف سنين لحد ما اتصل بيا واحد صاحبي مخرج وقالي انه مزنوق ومحتاج مسرحية للاطفال عن ترشيد المياة ولاني اعرف ان الكتابة للاطفال مش سهلة .. رفضت .. ومع الحاحه وانه مطالب بالمسرحية بسرعة .. وافقت .. وكتبت المسرحية وأتعرضت في اليوم العالمي للمياة .. ونجحت جدا .. وكتبوا عليها في الاخبار والاهرام .. ولقيت نفسي برجع تاني للكتابة .. أهتميت بالقصة القصيرة لان المسرح حالته لا تسر عدو ولا حبيب في مصر .. وكتبت رواية بسعى إلى نشرها .. وعندي مجموعة قصصية ومسرحيتان .. والاكاديمية لقيتها فرصة عظيمة عشان أحتك بردود أفعال المتلقي وخاصتا أني لي زاوية انظر منها إلى العالم .. واتمنى أن يستمر مشرعي الادبي في ظل ظروف الحياة التي لا تساعد الابداع في مصر .. وانا حبيت أنتهزها بفرصة لاعرف بنفسي لاعضاء الاكاديمية الذين اجدهم خير مثال للحلم الذي يدور في نفسي
تحياتي ومودتي

تاريخ ملفت و مميز

يشرفنا حضورك بيننا و في انتظار و حماس لقراءة أعمالك المميزة و الاستفادة بخبرتك المدهشة

و أتمنى ... لو أمكن .. أن تكتب قصصا للأطفال و المزيد من القصص القصيرة هنا في المنتدى ... و أن تمتعنا بأعمالك و ردودك و تعليقاتك العميقة في كل الأقسام
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

مشاعر كتب:أنا بقى اتعرفت على الاكاديمية الشهر اللي فات بطريق الصدفة وانا ببحث عن مسابقات ادبية .. مشكلتي في الحياة موضوع الكتابة ! .. أنا خريج زراعة جامعة القاهرة وبشتغل أخصائي تغذية في مستشفيات جامعة القاهرة .. بدايتا كنت مهتم بالمسرح .. مثلت وكتبت وأخرجت خمس مسرحيات في مهرجان الجامعة .. وخدت جائزة تيمور تاليف مسرح
تحياتي ومودتي
.

منور يا باشا كدا بقى الواحد يضمن يكون لينا عضو دائم فى الفائزين فى المسابقة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

أنا سعيدة ياطارق أننا معانا كاتب مميز زيك ..وحقيقى زى ما انت سعيد بتواجدك معانا فى أسرتنا الجميلة أحنا كمان سعداء جدا بوجودك
واتمنى لو تسرع فى الكتابة فى أدب الأطفال وتمتعن اكثر بكتاباتك التى تدل على خيالك الخصب ..وان شاء الله يتحقق حلمك فى الكتابة من خلال اكاديميتنا الرائعة ...وجميعا فى أنتظار كتاباتك القادمة ...مع تمنياتى لك بكل توفيقصورةصورة
منور يا باشا كدا بقى الواحد يضمن يكون لينا عضو دائم فى الفائزين فى المسابقة
بعيدا عنك ياطارق لان لسه ما بنش أنضمامك لأى أحزاب...انا بقول لأحمد بلاش أحلام ...انت مشفتش نتيجة الشهر الا فات ولا أيه دا انا قلت غيابك بالسبب دا بس الظاهر انك مش بتتعلم وانا شايفة مواضيع لك كتير بس مهما عملت ياأحمد فايزين فايزينصورة
صورة
نورانة
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Favorite Quote: كل الناس عايزة تدخل الجنة لكن مفيش حد عايز يموت

مشاركة بواسطة نورانة »

بحث على جوجل صورة
موضوع جميل يا هبة تسلم ايدك
elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: عاطف
Favorite Quote: الصبر مفتاح الفرج والصيد علمنى
مكان: الشرقية

مشاركة بواسطة elsayad »

الزميلة / هبة الله محمد
أحب أشكرك جداً على هذه الفكرة المميزة
أنا بصراحة اتعرفت على الأكاديمية وطبعاً اتشرفت بالإنضمام إليها عن طريق أخي الأصغر وليد ( الأمير الحائر )
كنت أبحث منذ فترة عن أى موقع لكي أنشر فيه أعمالي فاتصلت بوليد لكي أسأله فى هذا الموضوع لأنني فى الإمارات حالياً فأرسل لي عنوان الموقع على الموبايل ومنذ هذه اللحظة بدأت أنشر أعمالي على الموقع .
وعلى فكرة عرفت من فترة صغيرة أن أخي أمير ( الأمير الصغير ) ينشر أعماله بالموقع أيضاً .
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
انا صياد وكان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
ليه اشغل بالى وأفكر . . واعيش مغلوب على أمري
آمنت بربي وعرفت إن رزقي عليه . . ومهما بعدت واتغربت مش حاروح غير ليه
علشان كدا أنا كان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
صورة
نبضة...
مشرفة قسم القصص القصيرة
Real Name: سارة صادق
Favorite Quote: النعم الكبرى لا تُظهرها إلا.. الفجائع الكبرى !
مكان: no where but my imaginary world

مشاركة بواسطة نبضة... »

انا اتعرفت علي الاكاديمية بمحض الصدفه...صورة
كنت بكلم صاحبتي (الحلم المستحيل ) علي الايميل..وبعدين لقيتها فجأة بتديني أبيات شعر اقراهاصورة..عجبتني جدااااااا..صورة
قالتلي انها توقيع احد الاعضاء في الاكاديميه هنا..ما كدبتش خبر..قلت في عقلي اذا كان دا توقيع..طب اللي جوا بقي هيبقي ايه؟؟؟؟صورة
قلت لها اديني اللينك بتاع الاكاديميه علي طووووووولصورة..وبدون تفكير..سجلتصورة..مع العلم اني مش بسجل في اي منتدي..
ودخلت قريت واعجبت جدااااا بالمستوى الثقافي اللي فيه الاكاديميه..اعجبت بالتنظيم الرااااااااائع.صورة.والاعضاء الاكتر من رائعين بعقولهم الواعيه ونقدهم البناء المحترم لكل عمل في الاكاديميهصورة..وعجبني اكتر واكتر الروح الاسرية اللي بتضم الاعضاء هنا..حسيت فعلا انها اسرتي..صورة
وزعلت لاني كنت اتمنى اسجل هنا من زمااااااااااااااااااااااااان...صورة
بس الحمد لله اني في الاخر جيت..صورةصورةصورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

صورةجميل أن كل الأعضاء الجداد يعرفونا أزاى أتعرفوا على الأكاديمية عشان نتعرف عليهم أكتر وخصوصا أن ما شاء الله بحس أن كل الا بيشترك فى أكاديمتنا الجميلة كلهم متميزن ...ومن حسن حظنا انهم بيشتركوا معانا ....وبيمتعونا باأجمل الأعمال صورة
بحب أشكر جوجل الا عرف نورانة الجميلة على الموقع وخلانا نقرأ أعمالها الجميلة وقصصه الا دايما لها طابع مختلف .....
وطبعا أشكر وليد ألا أضاف للأكاديمية فرد جديد من أسرتة الأديبة وخلانا نتعرف على صياد بيعشق الصياد وكل أعمالة بنحس فيها بروح الصياد المغامر ...والا عايز يفيدنا ويوصلنا ان أد أيه الصيد بيدى للأنسان خبرة هايلة فى الحياة ...وطبعا ان مش بحسد خالصصورة ...بس واضح ان العايلة كلها مواهب جامدة جداااااااااااااااااااصورة
سارة الرقيقة جميلة قصة تعرفك على الأكاديمية والا بتوضحلنا أهمية الصداقة فى حياتنا ...واد أيه الأنسان لما يكون فى حياتة صديق مخلص دايما بيفدوا وبيحب أنه يكون معاه فى أى مكان ...بشكرك ياجيجى ياقمر أولا على تواجدك معانا وثانيا على تشجيعك لسارة ..وبحد ياسارة احنا الا زعلنين انك ماسجلتيش معانا من زمان بس طبعا سعدا انك انضميتى معانا وببقيتى فرد فعال فى أسرتنا الجميلة ...صورة

بجد كلكم نورت الأكاديمية وضفتولها بأعمالك الجميلة بتمنا أنكم دايما تتواصلوا معانا وأنكم تمتعونا باأجمل الأعمال صورةصورةصورة
صورة
البرنس رامى
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Favorite Quote: أن تضيء شمعة صغيرة خير لك من أن تنفق عمرك تلعن الظلام

مشاركة بواسطة البرنس رامى »

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اتعرفت على الأكاديميه >>لى صديقه وأخت لنا فى منتدى أخر وعرفت انى
بهوى الشعر أو بمعنى اخر كنا بنتكلم عن الشعر والشعراء
فقالت لى على ايجيبت رايت الأدبيه انها متميزه وجميله وتعرف ناس بتكتب فيها
فأعطتنى اللينك بتاعها فدخلت لقيت ماشاء الله الكل مبدع وممتازين فحبيت انى اكون اخ لكم
ومعاكم فى نفس المنتدى وطبعا اشتركت وقلت لها وطبعا فرحت جدااا
وبجد انا سعيد انى معاكم وانا من صغرى وبحب اكتب شعر انا مش دارس شعر
ولكن هى هوايه عندى بحبها من صغرى وبجد سعيد بتواجدى معكم flower1
صورة

صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”من أنت...؟“