الأسماء ... بتفرق معاك؟؟

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر الجميلة

الأسماء ... بتفرق معاك؟؟

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

1- " يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟ صورة

2- بتحب إسمك؟ ليه ؟ هو معناه إيه ؟ صورة

3 - لو كنت هتسمّي نفسك ...تختار أي اسم ؟ صورة

4 - لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟ صورة صورةصورةصورة

5 - لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟ صورة

6 - تفتكر الإنسان اسمه بيأثر عليه ؟ صورة

7 - لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟
يعني لو قابلت شخص تاني و كان بيحمل اسم الشخص اللي انت متضايق منه هل تنفر منه عشان اسمه بيفكرك بإنسان مش بتحبّه ؟ صورة

8- تحب أصدقاءك ينادوك بإسمك و لا بلقب محبب ليك ... أو اسم مختصر مثلا ؟ صورة

9 - لمّا تختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّ المحتوى و لاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ) صورة

10- تفتكر اسم الموقع الإلكتروني مفروض يدل على المحتوى اللي جوّاه ؟ صورة

11- عندك أي تعليق أو تساؤل تحب تضيفه على موضوع الأسماء أو على الأسئلة العجيبة دي ؟ صورة

صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

Re: الأسماء ... بتفرق معاك؟؟

مشاركة بواسطة المهاجر »

بسم الله الرحمن الرحيم
الاجابة رقم 1

- " يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟ صورة

لا مش دايماً صحيح

- بتحب إسمك؟ ليه ؟ هو معناه إيه ؟ صورة

بحبه ومش هقول مش بحبه لا كان نفسى يكون اسم تانى

بحبه علشان هو على اسم الرسول صلى الله عليه وسلم
كان نفسى يكون اسم تانى علشان دايماً فى الامتحانات بيرمينى فى اللجان الأولى اللى قريبة من العين وكلها تبقى ولاد والمراقبين يقعدوا هيزقوا فينا انما لو فيها بنات بتبقى رواقة

معناه أيه :- احمد من الحمد

صدام

- لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟ صورة صورةصورةصورة

لو ولدين هسمى واحد صلاح والتانى محمد
صلاح علشان دا اسم عمى اللى اتوفى وهو صغير
محمد علشان يبقى على اسم الرسول وابن خالتى اللى مات غريق وهو صغير

لو بنتين هسمى واحدة جهاد على اسم بنت عمى اللى اتوفت وهى 17 سنة وهسمى بسمة .ودى بقى لا تعليق

- لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟ صورة

لا مش دايماً

- تفتكر الإنسان اسمه بيأثر عليه ؟ صورة

ايوة بيأثر

- لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟
يعني لو قابلت شخص تاني و كان بيحمل اسم الشخص اللي انت متضايق منه هل تنفر منه عشان اسمه بيفكرك بإنسان مش بتحبّه ؟

لا مش هكره إسمه إسمه ما لوش ذنب هكره شخصيته

لا طبعا مش هتوصل لكدا

- تحب أصدقاءك ينادوك بإسمك و لا بلقب محبب ليك ... أو اسم مختصر مثلا ؟ صورة

احب يناودنى بالصياد او صدام او المهاجر او الاسد المصرى

- لمّا تختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّالمحتوى و لاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ) صورة

اسمه اول حاجة تجذبنى

- تفتكر اسم الموقع الإلكتروني مفروض يدل على المحتوى اللي جوّاه ؟ صورة

مش دايما يعنى انا موقعى عنوانه لا يدل على محتواه نهائى ولكن دلوقتى هو فى راحة شتوية

11- عندك أي تعليق أو تساؤل تحب تضيفه على موضوع الأسماء أو على الأسئلة العجيبة دي ؟ صورة

آه احب اقول لكل شاب وكل فتاة لا تنحرف ولو ما لقتش شغل فى الحكومة بوس ايدك شعر ودقن والجرينة لا تفيد واحب اسمه فى نهاية الموضوع ..... مشيت على الأشواك للست
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

موضوع جميل بجد..يعنى مع أن أسمائنا بتبقى أول بداية لينا فى الدنيا بس نادر لما بنتكلم عن علاقتنا بيها..بجد فكرة هايلة كالعادة صورة

1- يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟
لأ ما أعتقدش إن ده دايما صحيح..وخصوصا فى المجالات الأدبية...ساعات اسم عمل يبقى مش حلو ومع ذلك العمل رائع و أعمال تانية عناوينها براقة جدا و داخل العمل لا شئ...وفى الدنيا نفس الفكرة...

2- بتحب إسمك؟ ليه ؟ هو معناه إيه ؟

وليد...بحبه طبعا..معناه واضح أكيد وده اللى محببنى فيه لأن الغريبة إن فيه من شخصيتى وحياتى كتير أوى..يعنى أنا ساعات كتير بحس إن قلبى لسه قلب طفل وليد..مع إن عقلى وشخصيتى من كتر التجارب بحس عمرى بيها 60 ولا 90 سنة كده..يمكن عشان كده بحب إسمى عشان يفكرنى دايما بلحظة ما تولدت... صورة
3 - لو كنت هتسمّي نفسك ...تختار أي اسم ؟

ساعات كتير بحس إنها رحمة إن أهلنا بيختارولنا اسمنا..لأنى كنت شخصيا هأحتار أوى فى إختيار اسم وأفكر كتير أوى عشان ألاقى أحسن اسم..كنت هأختار كمان اسم وليد..بس عموما لو فكرت فى اسم تانى ممكن يبقى أمير صورة
4 - لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟
سؤال جميل أوى..هو طبعا إن شاء الله هيبقى موضوع إختيار مع شريكة حياتى.. بس لو هأختار للولدين يبقى أدهم..و أمير..طبعا أدهم عشان اسم عربى جميل أوى بحبه وبيدل على الأصالة و القوة...وأمير..طبعا عشان حبى شخصيا فى الإسم وكمان عشان أمير أخويا صورة
بالنسبة للبنتين..نور..و نغم...نور من النور...ونغم..مش عارف...بس حابب الإسم..وبعدين متهيألى هيبقى وقعه جميل أوى..يعنى نغم وليد صورة

5 - لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟

لأ طبعا..هو الشخصية أكيد هى العامل الوحيد... بغض النظر عن الإسم أو الشكل أو أى شئ أخر..بس بعد كده الإسم أكيد بيبقى ليه وقع وبيتشكل على شخصية الشخص ده فى عقلك وعلى مدى علاقتك بيه...وده هيبقى جزء من إجابة السؤال اللى بعد الجاى... صورة
6 - تفتكر الإنسان اسمه بيأثر عليه ؟
طبعا..لو اسم مش عادى و مصدر سخرية وتهكم على صاحبه بيأثر بالسلب على نفسيته حتى من طفولته..وبالتالى ساعات بيأدى لعدم الثقة بالنفس..وبيبقى من الأفضل تغييره زى ماناس كتير بتعمل لما بتكبر..طبعا أنا مش بتكلم عن اسم عادى أنا بكلم عن أسماء غريبة جدا عشان ماحدش يفهم فكرتى غلط أو إن يبقى تغيير الأسماء من قبيل الموضة هو كمان! صورة
7 - لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟
يعني لو قابلت شخص تاني و كان بيحمل اسم الشخص اللي انت متضايق منه هل تنفر منه عشان اسمه بيفكرك بإنسان مش بتحبّه ؟

هو ده الجزء اللى علقت عليه فى سؤالى اللى فات..الإسم على حسب احساسنا ليه بيبقى ليه وقع علينا..عشان بنحب حد اسمه كده..بيبقى فيه شعور طبيعى و تلقائى بالراحة للإسم..زى ما بيحصل إن حد يقول لحد ( ده أنت اسمك على اسم حد بحبه أوى ) وهكذا..يعنى مع إن دى حاجة مش ليها أساس أو تأثير على الشخصية بس هو شعور طبيعى ومنطقى فى رأيى..
8- تحب أصدقاءك ينادوك بإسمك و لا بلقب محبب ليك ... أو اسم مختصر مثلا ؟
بحب أوى اللى يكلمنى بإسمى...يعنى بحسه أقرب أوى للنفس إن حد يكلمك بإسمك..بعكس الألقاب ( أسماء الدلع ) اللى بحسها مصطنعة أوى..إنما لو على الألقاب فمتهيألى أمير عادى مش بضايق منه وعشان كده بأختاره كإسم ليا دايما...أما أكتر أسماء بتضايقنى: يا باشا..يا زعيم..يا برنس...وكل الألفاظ دى الخاصة بفن التثبيت أو النفاق ساعات.. صورة
9 - لمّا تختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّ المحتوى و لاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ)
مش عارف لأنى نادر لما بأختار كتاب مش رايح عليه مخصوص..وبقالى مدة كبيرة مش دخلت مكتبة قريت أو نزلت اشتريت كتب..بس عموما اللى هيجذبنى أكتر هو نوع العمل مش العنوان..هأميل لرواية أو مجموعة قصصية أكتر.

كالعادة سرحت وطولت عشان أسألتك دايما ياغادة عميقة وفلسفية بطريقة جميلة جدا ومشجعة على الرد...متهيألى إن يضاف مجال أدبى جديد خاص بيكى اسمه " فن كتابة الأسألة " صورة
و بإنتظار اختباراتك الجميلة دايما صورة صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

الأمير الحائر كتب:موضوع جميل بجد..يعنى مع أن أسمائنا بتبقى أول بداية لينا فى الدنيا بس نادر لما بنتكلم عن علاقتنا بيها..بجد فكرة هايلة كالعادة صورة

ربنا يكرمك .... بس أنا بحب أوي معاني الأسماء .. و سبب التسمية بيها .. مش بس أسماء الناس ... كمان البلاد و المدن ....الخ ..معرفش ليه بحب أعرف المعنى المقصود من كل اسم صورة
الأمير الحائر كتب: 1- يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟
لأ ما أعتقدش إن ده دايما صحيح..وخصوصا فى المجالات الأدبية...ساعات اسم عمل يبقى مش حلو ومع ذلك العمل رائع و أعمال تانية عناوينها براقة جدا و داخل العمل لا شئ...وفى الدنيا نفس الفكرة...

معاك حق تماما .... و مش بس في المجالات الأدبية !

الأمير الحائر كتب:

وليد...بحبه طبعا..معناه واضح أكيد وده اللى محببنى فيه لأن الغريبة إن فيه من شخصيتى وحياتى كتير أوى..يعنى أنا ساعات كتير بحس إن قلبى لسه قلب طفل وليد..مع إن عقلى وشخصيتى من كتر التجارب بحس عمرى بيها 60 ولا 90 سنة كده..يمكن عشان كده بحب إسمى عشان يفكرنى دايما بلحظة ما تولدت... صورة

جميل أوي حبك لإسمك ...و أنا انطباعي عن اسم وليد ..انه مش بيكبر فعليا أبدا ! و زي ماقلت بيفضل احساسه و قلبه ..وليد ماشاء الله !صورة

الأمير الحائر كتب: 3 - لو كنت هتسمّي نفسك ...تختار أي اسم ؟

ساعات كتير بحس إنها رحمة إن أهلنا بيختارولنا اسمنا..لأنى كنت شخصيا هأحتار أوى فى إختيار اسم وأفكر كتير أوى عشان ألاقى أحسن اسم..كنت هأختار كمان اسم وليد..بس عموما لو فكرت فى اسم تانى ممكن يبقى أمير صورة

حلوة أوي أول عبارة ..ساعات كتير بحس إنها رحمة إن أهلنا بيختارولنا اسمنا ... بجد حلوة

و اسم أمير اسم رنّان و جميل و مش بتخلص موضته و يبقى قديم مثلا ! (ما هي الأسماء بتخضع أحيانا لقوانين الموضة الخاصة بيها !!)صورة

الأمير الحائر كتب: 4 - لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟
سؤال جميل أوى..هو طبعا إن شاء الله هيبقى موضوع إختيار مع شريكة حياتى.. بس لو هأختار للولدين يبقى أدهم..و أمير..طبعا أدهم عشان اسم عربى جميل أوى بحبه وبيدل على الأصالة و القوة...وأمير..طبعا عشان حبى شخصيا فى الإسم وكمان عشان أمير أخويا صورة
بالنسبة للبنتين..نور..و نغم...نور من النور...ونغم..مش عارف...بس حابب الإسم..وبعدين متهيألى هيبقى وقعه جميل أوى..يعنى نغم وليد صورة

إجابة رومانسية و جميلة ! ربنا يوفقك لشريكة حياة فيها كل المواصفات اللي تسعدكم إن شاء الله صورة

أدهم اسم رائع ...فيه قوة و شجاعة ! و اسم أمير واضح إنّك بتحبه جدا ...

نور اسم كله تفاؤل و أمل...نور وليد- وقعه رائع ....و نغم اسم موسيقي ..بس بصراحة متوقعتش تختاره صورة

الأمير الحائر كتب: 5 - لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟

لأ طبعا..هو الشخصية أكيد هى العامل الوحيد... بغض النظر عن الإسم أو الشكل أو أى شئ أخر..بس بعد كده الإسم أكيد بيبقى ليه وقع وبيتشكل على شخصية الشخص ده فى عقلك وعلى مدى علاقتك بيه...وده هيبقى جزء من إجابة السؤال اللى بعد الجاى... صورة

الجوهر أهم شيء فعلا ... بس الإسم بيأثر فينا غصبٍ عنا .. و بيختلف التأثير من شخص لآخر حسب شخصيته و حسب الظروف المختلفة ..

الأمير الحائر كتب: 6 - تفتكر الإنسان اسمه بيأثر عليه ؟
طبعا..لو اسم مش عادى و مصدر سخرية وتهكم على صاحبه بيأثر بالسلب على نفسيته حتى من طفولته..وبالتالى ساعات بيأدى لعدم الثقة بالنفس..وبيبقى من الأفضل تغييره زى ماناس كتير بتعمل لما بتكبر..طبعا أنا مش بتكلم عن اسم عادى أنا بكلم عن أسماء غريبة جدا عشان ماحدش يفهم فكرتى غلط أو إن يبقى تغيير الأسماء من قبيل الموضة هو كمان! صورة

انت تناولت الأسماء الغريبة ...و معاك جق بتأثر جدا على نفسية صاحبها

لو واحد اسمه ( سهيل ) و هو صعب جدا ؟ و لو واحد اسمه محمد أو أحمد - مثلا و مش بيعمل باسمه؟

هل مفروض الواحد يحاول يقرّب من الصفات اللي في اسمه ؟ هذا هو السؤال ! صورة

الأمير الحائر كتب: 7 - لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟

هو ده الجزء اللى علقت عليه فى سؤالى اللى فات..الإسم على حسب احساسنا ليه بيبقى ليه وقع علينا..عشان بنحب حد اسمه كده..بيبقى فيه شعور طبيعى و تلقائى بالراحة للإسم..زى ما بيحصل إن حد يقول لحد ( ده أنت اسمك على اسم حد بحبه أوى ) وهكذا..يعنى مع إن دى حاجة مش ليها أساس أو تأثير على الشخصية بس هو شعور طبيعى ومنطقى فى رأيى..

إجابة واقعية و منطقية جدا ...ما حاولتش تزينها ...هايل جدا صورة
الأمير الحائر كتب: 8- تحب أصدقاءك ينادوك بإسمك و لا بلقب محبب ليك ... أو اسم مختصر مثلا ؟
بحب أوى اللى يكلمنى بإسمى...يعنى بحسه أقرب أوى للنفس إن حد يكلمك بإسمك..بعكس الألقاب ( أسماء الدلع ) اللى بحسها مصطنعة أوى..إنما لو على الألقاب فمتهيألى أمير عادى مش بضايق منه وعشان كده بأختاره كإسم ليا دايما...أما أكتر أسماء بتضايقنى: يا باشا..يا زعيم..يا برنس...وكل الألفاظ دى الخاصة بفن التثبيت أو النفاق ساعات.. صورة

مش لازم يكون نفاق ! ممكن لاختصار الاسم ...زي عبد الرحمن ..ساعت بيقولوه ( عبّود) و عبد الله بيقولوله ( بيدو ) ....الخ فيه ناس بتعتبر ده كسر للحواجز الرسمية و تقوية للروابط كالصداقة الحميمة ...بس فيه ناس مش بتحب الدلع و تعتبره نقص في الاحترام !

الأمير الحائر كتب: 9 - لمّا تختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّ المحتوى و لاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ)
مش عارف لأنى نادر لما بأختار كتاب مش رايح عليه مخصوص..وبقالى مدة كبيرة مش دخلت مكتبة قريت أو نزلت اشتريت كتب..بس عموما اللى هيجذبنى أكتر هو نوع العمل مش العنوان..هأميل لرواية أو مجموعة قصصية أكتر.

إجابة جميلة ... اختيار الجوهر من جديد صورة
الأمير الحائر كتب: كالعادة سرحت وطولت عشان أسألتك دايما ياغادة عميقة وفلسفية بطريقة جميلة جدا ومشجعة على الرد...متهيألى إن يضاف مجال أدبى جديد خاص بيكى اسمه " فن كتابة الأسألة " صورة
و بإنتظار اختباراتك الجميلة دايما صورة صورة

تعليقك اللي بيكون رائع جدا ( حقيقي و الله ....مش نفاق يا باشا صورة )

إجاباتك فعلا بتبقى إضافة ممتازة للموضوع ....و باشكرك جدا على تعليقك المشجع الرائع ...و باقترح قسم تدريب على التعليقات الرائعة العميقة و الشجعة ....و اللي حتى لما بيكون فيه نقد بيكون بشكل مهذب جدا و ذكي صورة

و دايما في انتظار مرورك الفريد و تعليقاتك المميزة جدا صورةصورة
صورة

.
.
.
لارا
مشرفة قسم إهداء إلى
Real Name: سها محمد حسن
Favorite Quote: من الذكاء ان تكون غبيا بعض الوقت

مشاركة بواسطة لارا »

مش دايما بس احيانا
عمرى ما فكرت انا بحب اسمى ولا لا.معنى اسمى كوكب صغير خفي الضوء وبيدل على الرفعه والجمال والعلو
لارااو روندين.
4 - لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟ صورة صورةصورةصورة
ولدين هسميهم سامر ويوسف

يوسف عشان على اسم سيدنا يوسف عليه السلام وبحس براحه شديده لمابسمع صوره يوسف
سامر بقى من وانا عندى حوالى 9 سنين كنت بشوف ايه اقرب اسمى يريق مع اسمى فكونت اقعد احور فى الحروف وطلع معايا الاسم ده .
البنتين بقى هيبقى روبين ورفيف
عشان اسماء رقيقه ودلوعه
5 - لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟ صورة
الى حد ما لو الاسم حسيته غريب وعجبنى بنشد اوى للشخصيه وابقى عندى فضول أعرف شخصيتها اكتر

اه لو اسمه وحش اكيد هيضيقوا وهياثر عليه عشان كده كل حد وهو بيسمه اطفاله يراعى النقطه دى.ويكون الاسم مناسب مع الوقت الى مولود فيه
7 - لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟لا مش للدرجاتى
يعني لو قابلت شخص تاني و كان بيحمل اسم الشخص اللي انت متضايق منه هل تنفر منه عشان اسمه بيفكرك بإنسان مش بتحبّه ؟ صورة
لالا
مش بتفرق معايا كتير
9 - لمّا تختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّ المحتوى و لاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ) صورة

النوع اولا والاسم ثانيا
10- تفتكر اسم الموقع الإلكتروني مفروض يدل على المحتوى اللي جوّاه ؟ صورةياريت

صراحه موضوع هايل وتنفعى كاتبه صحفيه وهتكونى ناجحهصورةصورة
cowards die many times before thier dies
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

المهـــــاجر كتب:

بسم الله الرحمن الرحيم
الاجابة رقم 1

- " يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟ صورة

لا مش دايماً صحيح

معاك حق صورة

المهـــــاجر كتب:

بحبه ومش هقول مش بحبه لا كان نفسى يكون اسم تانى

بحبه علشان هو على اسم الرسول صلى الله عليه وسلم
كان نفسى يكون اسم تانى علشان دايماً فى الامتحانات بيرمينى فى اللجان الأولى اللى قريبة من العين وكلها تبقى ولاد والمراقبين يقعدوا هيزقوا فينا انما لو فيها بنات بتبقى رواقة

معناه أيه :- احمد من الحمد

صدام

تبريرك لاختيار اسم تاني ..حكاية لوحده ! صورة

و صدّام اسم قوي و عنيف برضه .... ساعتها مش هينفع تهزّر خالص صورة

المهـــــاجر كتب:
- لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟ صورة صورةصورةصورة

لو ولدين هسمى واحد صلاح والتانى محمد
صلاح علشان دا اسم عمى اللى اتوفى وهو صغير
محمد علشان يبقى على اسم الرسول وابن خالتى اللى مات غريق وهو صغير

لو بنتين هسمى واحدة جهاد على اسم بنت عمى اللى اتوفت وهى 17 سنة وهسمى بسمة .ودى بقى لا تعليق

الله ! انت ماشاء الله بتحب أسرتك جدا باين عليك ...و متأثر بأسماؤهم و شخصيتهم و رحيلهم ..ربنا يحسن خاتمتنا جميعا ..

بس .....مين بسمة ...؟ صورة هو اسم حلو و فيه تفاؤل و فرحة لطيفة .... و ربنا يبارك إن شاء الله صورة صورة

المهـــــاجر كتب:

- لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟ صورة

لا مش دايماً

- تفتكر الإنسان اسمه بيأثر عليه ؟ صورة

ايوة بيأثر

أول مرة أقول على المختصر مش مفيد ! ليه الإجابات مقتضبة كده يا صدّام ؟؟؟ صورة

المهـــــاجر كتب:

- لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟

لا مش هكره إسمه إسمه ما لوش ذنب هكره شخصيته

لا طبعا مش هتوصل لكدا

أمال توصل ل إيه ؟؟ هي فين الإجابة ؟؟ صورة

المهـــــاجر كتب:

- تحب أصدقاءك ينادوك بإسمك و لا بلقب محبب ليك ... أو اسم مختصر مثلا ؟ صورة

احب يناودنى بالصياد او صدام او المهاجر او الاسد المصرى

انهو واحد بتحبه أكتر ؟؟ يعني تحب نناديك هنا بواحد منهم ؟ و لا احنا مش أصدقاء صورة ؟؟

المهـــــاجر كتب:

- لمّا تختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّالمحتوى و لاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ) صورة

اسمه اول حاجة تجذبنى

اسمه ؟؟ بس ساعات كتير بيبقى الاسم حاجة و اللي جوّاه حاجة تانية خااالص !! صورة

المهـــــاجر كتب:

- تفتكر اسم الموقع الإلكتروني مفروض يدل على المحتوى اللي جوّاه ؟ صورة

مش دايما يعنى انا موقعى عنوانه لا يدل على محتواه نهائى ولكن دلوقتى هو فى راحة شتوية

ما هو ده اللي بستغرب له ! الإسم حاجة و المواضيع اللي فيه ساعات كتير بتبقى مالهاش علاقة بالإسم !!! صورة

المهـــــاجر كتب:

آه احب اقول لكل شاب وكل فتاة لا تنحرف ولو ما لقتش شغل فى الحكومة بوس ايدك شعر ودقن والجرينة لا تفيد واحب اسمه فى نهاية الموضوع ..... مشيت على الأشواك للست

احم .... يا أسد يا مصري .... الإجابة دي على انهو سؤال ؟ صورة تقريبا في لجنة تانية ! صورة

تحوّل أوراق إجابات الطالب إلى فضيلة .....

.
.
.
قصدي إلى أبله فضيلة صورة و يعامل معاملة ال...... أبطال صورة
صورة

.
.
.
محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

أحيانا ً لكنها ليست قاعدة ثابتة
أكيد بحب إسمي جدا ً لأنه إسم خير الأنام ومعناه " كثير الحمد ـ الذي يحمده الناس .

كنت أسمي نفسي محمد لأني مش حلاقي إسم أحسن منه

حاسمي واحد أحمد والثاني مصطفى ، والبنات شهد و بسمة
أول حاجة تخليني أحكم على الإنسان هو فعله وكلامه
أكيد الإسم بيسيب أثر نفسي على صاحبه لكن لا يؤثر دائما ً على شخصيته
أكيد لأ لأني لا أحكم على الإنسان من إسمه ولكن من فعله
أحب إنهم ينادوني محمد لأني أحب أسمع إسم النبي دائما ً

أول حاجة تشدني للكتاب هو سطور المقدمة لأنها تعريف بسيط بأسلوب الكاتب و موضوع الكتاب

إسم الموقع يجب أن يشد المتصفح لدخوله لكن يجب أن يكون مرتبطا ً بمحتواه " يعني يجذب من غير ما يبعد عن موضوع الموقع "

بصراحة يا غادة انت مخلتيش حاجة أسألها غير حاجة واحدة ، انت ليه مجاوبتيش على أسئلة الموضوع دهصورةصورةصورةصورةصورة

تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
هبة خميس
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هبة محمود خميس
Favorite Quote: قل لي من تعاشر اقل لك من انت فان من يقضي الليل في المستنقع استيقظ صديقا للضفدع

مشاركة بواسطة هبة خميس »

ايه يا غادة التحقيق دة
مش مشكلة هجاوب عليه
- " يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟
لا مش دايما اكيد
لأ لاني الدفعة بتاعتي فيها 12 هبة و دايما ببقى في اخر الكشف هبة معناه هدية او عطية
3 - لو كنت هتسمّي نفسك ...تختار أي اسم ؟
كان نفسي يبقى اسمي فريدة
4 - لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟
الولدين اكيد هيبقى واحد فيهم محمد و التاني هاسميه طارق و البنتين واحدة هتبقى فريدة برضه و التانية اسمها سارة
5 - لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟
لا طبعا لانه مش من اختياره
6 - تفتكر الإنسان اسمه بيأثر عليه ؟
ايوة طبعا انا اسمي كان دايما في اخر الكشف فلما المدرس كان بيفتش على الكراسات كان على بال مابيوصلي تكون الحصة خلصت و دة احلى حاجة لاني مش بعمل كراسات بس احيانا كان بيبدا الكشف من الاخر

ممكن دة يحصل لانه اكيد اسمه هايفكرني بيه فاكيد هتضايق
لا طبعا هو مالوش ذنب
8- تحب أصدقاءك ينادوك بإسمك و لا بلقب محبب ليك ... أو اسم مختصر مثلا ؟
يعني اوقات بيقولولي بيبو ساعات بحب كدة و اوقات احب ينادوني باسمي بس
9 - لمّا تختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّ المحتوى و لاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ)
بصراحة اوقات اسمه بس اكتر حاجة بتشدني هو تصميم الغلاف و ملمس الغلاف نفسه
10- تفتكر اسم الموقع الإلكتروني مفروض يدل على المحتوى اللي جوّاه ؟
المفروض11- عندك أي تعليق أو تساؤل تحب تضيفه على موضوع الأسماء أو على الأسئلة العجيبة دي ؟

لأ انا تعبت من الاسئلة
الزهراء
مشرفة قسم النقد الفنى و المقالات
Real Name: سليمة مشري
Favorite Quote: الشكوى انحناء و أنا نبض عروقي الكبرياء ...
فالشكوى لغير الله مذلة
مكان: بلد الأحرار

مشاركة بواسطة الزهراء »

Ghadat2009 كتب:1- " يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟ صورة : لا أظن ذلك
بحب لأنو من اختيار أمي ، و أنا اسمي سليمة هو مؤنث سليم و معناه النقي الخالي من العيوب (أكيد لا يوجد شخص خالي من العيوب )

أنا راضية باسمي لكن لو اسم ثاني ساختار سلمى كما كان يناديني أصدقائي
الولدين : محمد على اسم النبي الكريم عليه الصلاة و السلام و الثاني رامي أو يوسف

البنتين : سيرين و سارة
الاسم له وقع على النفس و لكنه لا يدفعني الى ان احكم من خلاله على شخص معين
يمكن على حسب الاسم لانو من المفروض ان الاهل لما يختارو لابنهم اسم يضعون في حسبانهم انه سيحمله طوال العمر و ينادى به يوم القيامة
7 - لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟ :بتحصل كتير لو كان الشخص فعلا له تصرفات سيئة مثلها قد احب اسم من خلال شخص معروف باخلاقه العالية و قد حصل هذا معي فعلا فصرت اعشق الاسم لاخلاق صاحبه
يعني لو قابلت شخص تاني و كان بيحمل اسم الشخص اللي انت متضايق منه هل تنفر منه عشان اسمه بيفكرك بإنسان مش بتحبّه ؟ صورة : لا ليس لهذه الدرجة فنحن نحكم على الشخص من خلال شخصيته

اسمي او سلمى و هو قريب منه و قد كانت صديقتي المقربة تناديني بسالي .
: قد يكون لعنوان الكتاب دور في حب الاطلاع لأول مرة و لكن للقراءة فإن المضمون هو الذي يهمني

المفروض ذلك و لكن هناك الكثير من المواقع لا يدل اسمها على المحتوى

أنا أحييكي على هذا المموضوع و فعلا للأسماء وقعها على النفس و تأثيرها في حياتنا

جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

اولا بشكرك على موضوعك الجميل جدا و يارب اجاوب على الاسئلة بكل مصداقية

1- - " يقولو الجواب بيبان من عنوانه " تفتكر ده صحيح دايما ؟ صورة

كان الموضوع ده زمان لكن انتى استحالة فى زمنا ده انك تعرفى الجواب من عنوانه

2-

طبعا بحبه لانه اسم اطهر خلق الله سيدنا محمد صلى الله عيه و سلم

3-
لو كنت هتسمّي نفسك ...تختار أي اسم ؟ صورة

لو كنت هسمى نفسى ما كنتش هلاقى احلى و اجمل من اسم رسول الله

4-
لو ربنا رزقك بولدين و بنتين ... تفتكر ممكن تسمّيهم إيه ؟ و ليه ؟ صورة صورةصورةصورة

ادعيلى ربنا يدينى العمر و اتجوز بس لو ده لو اتجوزت هسمى البنتين( امانى - بسنت ) و الولدين (جاسر- يوسف) مع ملاحظة من الممكن التحديث فى المستقبل

5-
لمّا تتعرّف لأول مرة على إنسان ... إسمه بيكون من العوامل اللي بيها بتحكم عليه ؟ صورة

لا طبعا استحالة ان يكون الاسم عامل من العوامل الى احكم بيها على انسان

6-
تفتكر الإنسان اسمه بيأثر عليه ؟ صورة

ممكن لو مثلا الانسان مثلا اسمه قديم زى ما يبقى فى طفلة اسمها (ست ابوها ) مثلا طبعا اسم زى ده من الممكن ان يؤثر على الطفلة نفسيا

7-
لو عرفت إنسان تصرفاته سيئة أو غير مسؤولة أو ضايقك بأي شكل ... هل هتكره اسمه؟

لا استحالةان يكون للاسم اى تاثير فى التعاملات و لكن من الممكن ان يذكرنى اسمه بالانسان ده بس طبعا مش هيبقى سبب انى اكرهه

8-
تحب أصدقاءك ينادوك بإسمك و لا بلقب محبب ليك ... أو اسم مختصر مثلا ؟ صورة

احب ان ينادونى باسمى ولا احب ان انادى باى لقب او اسم مختصر

9-
لمّاتختار تقرا كتاب ... بيجذبك أول حاجة اسمه ...و لا الغلاف و لاّ المحتوى ولاّ الحجم ...و لاّ النوع (رواية أو موسوعة ...الخ) صورة
بصراحة فى البداية طبعا الاسم و بعدين النوع

10-
تفتكر اسم الموقع الإلكتروني مفروض يدل على المحتوى اللي جوّاه ؟ صورة

ده لازم و انا عن نفسى اكره اسم الموقع الذى لا يوضح محتوى الموقع

11-
عندك أي تعليق أو تساؤل تحب تضيفه على موضوع الأسماء أو على الأسئلة العجيبة دي ؟ صورة

لا بجد موضوع هايل جدا و جديد جدا بصراحة الف تحيةلافكارك الجميلة و المبتكرة
صورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------