تيجى نعترف

فكرة غير تقليدية؟ أحلام تبدوا مستحيلة؟ هل تعرف أن أعظم المشاريع والإبتكارات فى العالم بدأت بمجرد فكرة جديدة, مختلفة و مجنونة؟ دعونا نفكر ونحلم...أحلام مجنونة...

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
verification: ID verified and trusted writer
مكان: الإسكندرية
اتصال:

Re: تيجى نعترف

مشاركة بواسطة محمد محمود »

فعلا ً إحسن شيء هو الاعتراف بالحق
أولا ً : العيب اللي موجود عندي وبدأت أصلحه إلى حد ٍ ما هو العصبية
ثانيا ً : الخطأ الذي ارتكبته إني كنت أتغافل عن اصلاح هذا العيب وهو ما أعتبره خطأفي حق نفسي وحق من حولي
ثالثا ً :أما أحسن شيء فعلته هذا العام من وجهة نظري هو أني بفضل الله استطعت أن أثني شخص عن فعل معصية كان سيغضب بها الله ويجعلها سنة سيئة في المجتمع
أخيراً : أكثر شخص استطاع أن يؤثر في وهما والدي ووالدتي ربنا يبارك لي في عمرهما لأني توفيق الله لي بفضل دعائهما لي الذي لا ينقطع .
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
المصرية
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: رانيا حسن

مشاركة بواسطة المصرية »

انا اسفة لاني اتأخرت في الدخول للوضوع الشيق ده .مش عارفة اقول انا ندمانة على ايه ولا ايه انا بطبعي لا ارضى عن نفسي ابدا
دايما بحاسبها حساب شديد جدا جدا عشان كد عندي معظم المراض المرتبطة بالقلق النفسي .؟بس حقيقي اكثر حاجة حاسة باندم عليها وان على مشارف الثلثين ان الدنيا خدتني كثير بعيد عن ربنا لحد كام سنة فاتت وكمان انا حزينة عشان بطلت كتابة فترة طويلة .واحسن حاجة عملتها السنة اللي فاتت اني بدأت احفظ القران واصلي الفجر حاضر .اكثر شخص اثر في حياتي امي والسلطان قطز وطبعا قبل الكل سيدنا محمد وده على المستوى الانساني وليس لانه رسول الله فقط .
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

محمد محمود كتب:فعلا ً إحسن شيء هو الاعتراف بالحق
أولا ً : العيب اللي موجود عندي وبدأت أصلحه إلى حد ٍ ما هو العصبية
ثانيا ً : الخطأ الذي ارتكبته إني كنت أتغافل عن اصلاح هذا العيب وهو ما أعتبره خطأفي حق نفسي وحق من حولي
ثالثا ً :أما أحسن شيء فعلته هذا العام من وجهة نظري هو أني بفضل الله استطعت أن أثني شخص عن فعل معصية كان سيغضب بها الله ويجعلها سنة سيئة في المجتمع
أخيراً : أكثر شخص استطاع أن يؤثر في وهما والدي ووالدتي ربنا يبارك لي في عمرهما لأني توفيق الله لي بفضل دعائهما لي الذي لا ينقطع .

أيه يامتر الأعترافات الجامدة دي تصور ان مشفتش أعترافتك دى غير النهاردة ..بس ملحوقة..صورة
بحيك جدا على صراحتك وفعلا العيب الا نفسى الدنيا كلها تتخلص منه هو العصبية ..ويارب كل الناس تتخلص من هذا العيب الا بجد فى كتير من الأوقات بيكون السبب فى خسارتنا لناس كتير بنحبهم ..
ربنا يباركلك يامحمد فى والدك والدتك ويجعلك بار بيهم دايماصورة
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....

مشاركة بواسطة تنهيدة »

المهـــــاجر كتب:نعترف بأيه ولا بأيه اذا كانت الحياة كلها غلط والحسنة الوحيدة فيها هو أنا نفسى اعترف بس اعترافى عايز موضوع

أعترف بس انت ياأحمد وأحنا حنسمعكصورة ...لانى عارفة انك اكيد عندك اعترافات خطيرة وكلنابصراحة نفسنا نشوفك وانت قاعد على كرسى الأعترافصورة
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

المصرية كتب:انا اسفة لاني اتأخرت في الدخول للوضوع الشيق ده .مش عارفة اقول انا ندمانة على ايه ولا ايه انا بطبعي لا ارضى عن نفسي ابدا
دايما بحاسبها حساب شديد جدا جدا عشان كد عندي معظم المراض المرتبطة بالقلق النفسي .؟بس حقيقي اكثر حاجة حاسة باندم عليها وان على مشارف الثلثين ان الدنيا خدتني كثير بعيد عن ربنا لحد كام سنة فاتت وكمان انا حزينة عشان بطلت كتابة فترة طويلة .واحسن حاجة عملتها السنة اللي فاتت اني بدأت احفظ القران واصلي الفجر حاضر .اكثر شخص اثر في حياتي امي والسلطان قطز وطبعا قبل الكل سيدنا محمد وده على المستوى الانساني وليس لانه رسول الله فقط .

أنا سعيدة جدا أن الأعضاء بدأو يبحثُ عن المواضيع القديمة فى الأكاديمية ويعلقوا علية..بشكرك جدا يارانيا على نشاطك الواضح اليومين دول فى الأكاديمية...
بس أيه الأعترافات الخطيرة ده .. وليه الأسف انتِ تدخلى اى موضوع فى الوقت الا يعجبك انتِ مش عارفة أنتِ مع حزب مين ولا أيه دا انتِ مع اجمد جزب فى الدنياصورة
جميل يارانيا أنك دايما يتحسابى نفسك صورةلكن أنا ملاحظة أنك قاسية جدا معاها وبتحملى نفسك أخطاء كتير ..أعتقد يارانيا أنك لازم تحاولى تتصالحى مع نفسك وتحسى برضا عنها ولو مش الرضا الكمال بس عشان متحسيش دايما بالقلق ..وكمان تقدرى تسعدى الا حواليكِ..
أنا مبسوطة أوى انك بتحاولى تقربى من ربنا لان ديه الحاجة الوحيدة الا الأنسان يقدر من خلالها يحقق السعادة ..ويارب تقدرى ترضى ربنا دايما ..ومفيش أجمل من الرجوع لربنا بحفظ القرأن وصلاة الفجر حاضر ..ربنا يباركلك ويثبتك ان شاء الله..
عجبنى أوى أن من الشخصيات الا أثرت فى حياتك السلطان قطز جميل اننك تتأثرى فى حياتك بشخصيات من التاريخ ..وفعلا السلطان قطز شخصية عظيمة ...وربنا يخليلك والدتك يارانيا...وطبعا أكيد الرسول علية الصلاة والسلام المؤثر الأول فى حياتنا كلنا على كافة المستويات...
بشكرك جدا على أعترافاتك الجميلة ويارب تحققى كل أحلامك وتكونى دايما من المقربين الى الله ....صورةصورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”أحلام مجنونة“