صياد

المشرفون: محمد محمود،همسه،donnabella

أضف رد جديد
elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: عاطف
Favorite Quote: الصبر مفتاح الفرج والصيد علمنى
verification: ID verified and trusted writer
مكان: الشرقية

صياد

مشاركة بواسطة elsayad »

صياد
أنا صياد وكان نفسي
أعيش صياد طول عمري
ليه اشغل بالى وأفكر
واعيش مغلوب على أمري
آمنت بربي وعرفت إن رزقي عليه
ومهما بعدت واتغربت مش حاروح غير ليه
علشان كدا أنا كان نفسي
أعيش صياد طول عمري
ودي حكاية حاحكيها
وأمانة لو سمعتوها تشهدوا عليها
طلعت مرة أنا وصحابي نصطاد
دول كانوا صحاب أكتر من الإخوات
روحنا مكان كان فيه الخير كتير
وربنا كرمنا ورزقنا بأحلى طير
كنا بنقول يا رب طير شاهين
واهو جالنا حر نادر ف وقت إحنا فيه واقعين
الطير كان تمنه يعيشنا بقية عمرنا مرتاحين
ونتجوز ونعيش حياتنا وننسى قسوة السنين
وكنا متعاهدين
نعمل فرحنا ف يوم واحد سوا
لكن اختلفنا وكل واحد خلق أعذار م الهوا
دا طمعان ف زيادة
ودا زعلان كالعادة
وانا كنت راضي بأى شئ
بس الكل يتراضى
حاولت أهدَيهم واعمل اللى يرضيهم
لكن الموضوع كبر والشيطان اهو دخل وسطيهم
وراحوا مسروعين ع الطير يشدوه من بعضهم
دا يشد ودا يشد وانا حاولت
لكن خلاص ضاع الطير من غدرهم
وفجأة فاقوا لنفسهم
ورجعوا تانى لعقلهم
لكن بعد إيه ما خلاص
ضاع الحلم منَهم
ودي آخرة الصحاب
قصدي اللى كانوا عاملين صحاب
طلعوا صحاب مصلحة وانا مش حزين ع اللى راح
علشان انا اتعلمت ازاى أختار الصحاب
دا الصيد إن مكانش يعلم صاحبه الصبر والوفا والإخلاص
يبقى مهوش صياد دا خسيس وميستاهلش يعيش بين الناس
ملحوظة : اللى فاهم فى المقناص مفيش مشكلة مش حيحتاج التوضيح دا ف حاجة ، أما اللى ميعرفش كتير عن الصيد أحب أوضح
أن كلمة " طير " معناها صقر
ومعنى " شاهين " دا نوع من أنواع الصقور
وأيضاً "حر " نوع آخر من أنواع الصقور ولكنه باهظ الثمن
وأحب أعرفكم إن كتير من الصيادين فى مصر والعالم العربي كله بينتظروا موسم قدوم هذه الطيور إلى بلادهم ويذهبوا إلى الجبال للبحث عن هذه الطيور لمدة شهرين أو ثلاثة شهور تقريباً وأنا واحد منهم .
يا رب أكون أفدتكم .
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
انا صياد وكان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
ليه اشغل بالى وأفكر . . واعيش مغلوب على أمري
آمنت بربي وعرفت إن رزقي عليه . . ومهما بعدت واتغربت مش حاروح غير ليه
علشان كدا أنا كان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

Re: صياد

مشاركة بواسطة تنهيدة »

أفادتنا وأمتعتنا جدااااااااااااا ياصياد ...صورة
ماشاء الله هذا ليس حب للصيد بل عشق وتأمل وأستفادة ....تصويرك رائعة فى تصوير مشهد أعتقد انك مررت به بالفعل
فأنت دارس جيد جدا لأنواع الطيور وانا طبعا من الناس التى تحتاج للتوضيح التى ذكرتة فى نهاية القصيدة
لم أعرف ان هناك طيور غالية الثمن هكذا ولكن هذا الموضوع جعلنى اسأل نفسى هل الطيور فى السماء تعرف قيمتها
هل تتقسم الى طبقات مثل الناس هل تعلم أنها عندما تنزل الى أرضنا ستكون مطمع لكثير من الناس ..ولكن دعك من تساؤلاتى
ولنرجع لقصيدتك الجميلة حقيقى أسلوبك مميز فأنت تنظر للحياة بنظرة المتأمل والتى يعلم أن كل شىء بيد الله سبحانة وتعالى وان الله
وهب لنا نعم كثيرة فى الأرض والسماء تجعلنا طوال عمرنا نعيش فقط لنتأملها وليس لنخسر بعضنا من أجلها ...
جميلة هى كلماتك وجميل أيضا أيمانك بشىء تحبه ونظرتك الرائعة له ....أعجبت جدا بقصتك الشعرية ودعنى أطلق عليها هكذا فهى قصة جميلة مكتوبة بأسلوب شعرى مميز ...أتمنى لك كل التوفيق وأن يديم الله عليك حبك للصيد ....صورة
صورة
محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

أحييك على هذه القصيدة
قصيدة قصصية فكرة جديدة على قسم الأشعار
استطعت أن ترويها بأسلوب شعري جميل . وزادت جمالا ً لما فيها من عبر و لأنها تروي حال الكثير من البشر
تمنياتي لك بالتوفيق صورةصورةصورةصورة
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة elsayad »

تنهيدة كتب:أفادتنا وأمتعتنا جدااااااااااااا ياصياد ...صورة
ماشاء الله هذا ليس حب للصيد بل عشق وتأمل وأستفادة ....تصويرك رائعة فى تصوير مشهد أعتقد انك مررت به بالفعل
فأنت دارس جيد جدا لأنواع الطيور وانا طبعا من الناس التى تحتاج للتوضيح التى ذكرتة فى نهاية القصيدة
لم أعرف ان هناك طيور غالية الثمن هكذا ولكن هذا الموضوع جعلنى اسأل نفسى هل الطيور فى السماء تعرف قيمتها
هل تتقسم الى طبقات مثل الناس هل تعلم أنها عندما تنزل الى أرضنا ستكون مطمع لكثير من الناس ..ولكن دعك من تساؤلاتى
ولنرجع لقصيدتك الجميلة حقيقى أسلوبك مميز فأنت تنظر للحياة بنظرة المتأمل والتى يعلم أن كل شىء بيد الله سبحانة وتعالى وان الله
وهب لنا نعم كثيرة فى الأرض والسماء تجعلنا طوال عمرنا نعيش فقط لنتأملها وليس لنخسر بعضنا من أجلها ...
جميلة هى كلماتك وجميل أيضا أيمانك بشىء تحبه ونظرتك الرائعة له ....أعجبت جدا بقصتك الشعرية ودعنى أطلق عليها هكذا فهى قصة جميلة مكتوبة بأسلوب شعرى مميز ...أتمنى لك كل التوفيق وأن يديم الله عليك حبك للصيد ....صورة

الزميلة / تنهيدة
أشكرك جداً على مشاركتك الجميلة وبجد فعلاً زى مانتى قلتى أنا بعشق الصيد وبعشق الطيور والطبيعة اللى خلتنى أتعلق بالصيد أكتر .
وبالمناسبة أنا كاتب على النت على موقع خاص بالصيد حكايتي مع الصيد وإسمها " حكاية الصياد المصري " ممكن أكتبها علشان اللى عايز يعرف إزاي الموضوع دا تطور معايا واللى عايز يشوف الموضوع ممكن يكتب على جوجل " حكاية الصياد المصري على مكشات " .
ودا مضمونه

إسمحوا لى أطول عليكم لقراءة حكايتى مع الصيد والقنص
معكم صياد مصري السن 25 سنة بدأت فى الصيد وكنت فى الثامنة من عمرى كنت أصطاد بالنبلة العصافير واليمام وبعد ذلك تطور الموضوع وأنا فى الثانية عشر من عمرى إشتريت بندقية رش وأخذت أتدرب على الرماية حتى أصبحت والحمد لله رامى ماهر فى الصيد فذهبت إلى أماكن بعيدة وعديدة أصطاد منها فكرت بعد ذلك فى أن أصطاد هذه الطيور حية فجاءت لى فكرة الشبكة وصنعتها ولكنى لم أفلح فى أول مرة وفى المرة الثانية الحمد لله نجحت فى عمل شبكة وذهبت بها إلى مناطق تكثر بها الطيور وجلست أصطاد بالشبكة كانت فرحتي فى هذا الحين ليس لها مثيل لأننى تقدمت خطوة جديدة فى الصيد والذى أهواه كثيراً وكلما اصطدت بالشبكة حمامة أو يمامة كنت أشعر أننى طائر فى الجو مثل الطيور من كثرة فرحتى بعد ذلك وأثناء مشوار الصيد كنت أرى الثعالب تجري من حولى وأعجبت جداً بفرائها وأردت أن أصيدها وأخذت أبحث جاهداً عن أى شئ كى أصطاد هذه الثعالب ظللت أبحث لمدة أربعة أشهر وأخيراً وصلت إلى أنه يوجد صيادون يصطادون الثعالب بالفخوخ فذهبت إليهم فى بلد بعيدة وتعرفت عليهم وجلست معهم ولما تكلمت فى موضوع الفخوخ لم يكونوا يريدون أن يبتاعونى إياها ولكنى حاولت جاهداً أن آخذ منهم على الأقل فخ واحد وبعد ذلك أصنع مثله ،، وفعلاً إشتريت منهم فخ فى نهاية الرحلة ولكنهم أصروا على عدم تعليمي كيفية نصبه أو طريقة الصيد فذهبت أنا وصديق لى إلى الجبل ونصبت الفخ وأخفيته بالرمال ووضعت فيه خبز ولحم طير وجلست أنتظر وأفكر هل سيصلح هذا الفخ أم أنا أجرى خلف هراء وفى الساعة الثانية عشر نصف الليل سمعت صرخة عند مكان الفخ فسارعت وصديقي معى بالكشاف والعصا إلى الفخ فوجدت ثعلباً كثيف الفروة شديد الشراسة ساعتها لم أكد أصدق نفسي من الفرحة أمسكت بالثعلب ونصبت الفخ مرة أخرى وفى هذه الليلة اصطدت ثلاث ثعالب وذهبت فى صباح اليوم التالي إلى البيت وسلخت جلود الثعالب ووضعتها زينة فى المنزل وأخذت أصنع فخوخاً بعدها لكى أصطاد بها وكنت أخرج للصيد بالفخوخ دائماً فى الشتاء لأن الفروة تكون أفضل فى البرد لكثافتها وجمال لونها وفى مرة من المرات وقع فى الفخ ذئباً كبيراً والحمد لله الذى وفقنى فى قتله ولكنه كان من أصعب ما يمكن ومرة أخرى أيضاً وقعت فى الفخ قطة برية كانت شراستها ليس لها مثيل نزلت عليها ضرباً بعصا شديدة حتى ماتت أخذت فروتها ووضعتها فى المنزل أيضاً ولما كان هذا الصيد لا أستفاد منه مادياً بشئ فقررت عدم صيد هذه الحيوانات مرة أخرى وخصوصاً أننى أمتلك الكثير من الفروة والثعالب المحنطة . . اتجهت بعد ذلك إلى صيد الطيور البرية الكبيرة الحجم مثل الأوز والبط البري والغر والديوك السلطانى . . .
وأخيراً انتهى بى المطاف فى عالم الصيد إلى صيد لم أكن أحلم به ولا أفكر فيه جاءنى عن طريق الصدفة أثناء صيدي للثعالب فى الجبل تعرفت على جماعة عرب أو بمعنى أصح " بدو " وجلست معهم حوالى ثلاثة أيام . . علمتهم كيفية صيد الثعالب والذئاب وعلموني كيفية صيد الصقور والتى كانوا يمارسونها فى هذا الحين وعرفت منهم أن هذه الصقور باهظة الثمن وأعطوني عدة صيد كاملة للصقور كما أعطيتهم فخوخ لصيد الحيوانات كان عمرى فى هذا الحين تسعة عشر سنة ومن وقتها وإلى الآن وأنا أخرج كل سنة فى موسم صيد الصقور إلى الجبل بخيمتى وأدوات الصيد وأقضى أحلى أوقات عمرى فى الصيد . . بالمناسبة لم يكن أحداً من عائلتى صياداً ولكنني منذ صغرى وجدت نفسى هكذا وأحببت الصيد كثيراً ولم أتصور نفسي بدون الصيد أن أعيش مرتاح البال .

وأهم شئ يجب أن يكون فى طباع الصياد أن يكون صبوراً جداً ولم يكن متسرعاً وأن يكون سريع

البديهة حكيم فى كل أموره وأن يكون أميناً مع نفسه ومع رفقائه ليس فيه داء الأنانية وأن يحب لكل

من حوله ما يحبه لنفسه عدم الطمع وعدم الحقد وعدم الغيرة من أحد فهو لن يأخذ إلا ما كتبه الله له .

وآسف إذا كنت طولت عليكم .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

مع تحيات الصياد المصري A . T

أشكرك مرة أخرى يا تنهيدة على مشاركتك فى موضوعي وأتمنى لكي دوام التوفيق
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
صورة
elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة elsayad »

محمد محمود كتب:أحييك على هذه القصيدة
قصيدة قصصية فكرة جديدة على قسم الأشعار
استطعت أن ترويها بأسلوب شعري جميل . وزادت جمالا ً لما فيها من عبر و لأنها تروي حال الكثير من البشر
تمنياتي لك بالتوفيق صورةصورةصورةصورة

اخي الزميل العزيز / محمد محمود
أشكرك جداً على مرورك الطيب الذى سعدت به كثيراً وأتمنى أن يلهمني الله دائماً بأفكار جديدة لقسم الأشعار وللأكاديمية بكل أقسامها وأتمنى لك دوام التوفيق صورةصورةصورةصورةصورةصورة
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

بسم الله ماشاء الله بجد قصتك مع الصيد ممتعة أنا طبعا مبهورة جدااا بالقصة وخصوصا موضوع صيد الثعالب ...بس أنت نسيت تقول شىء مهم جدااا فى مواصفات الصياد ...الشجاعة والقوة ...أنك تشوف ثعلب ومتخفشمنه وكمان تقتلة بجد الموضوع كبير ...دلوقت اتأكدت أن البنات مش ممكن تعمل الحاجات الا الولاد ممكن تعملها ...هو صحيح ينفع يكون فى صيادين بنات صورةأنا بس عايزة أعرف مش عشان حاجة أن أجبن بكيتر من أنى افكر مجرد تفكير فى حكاية الصيد ديه...صورة
طبعا بعد قصتك الشيقة فى الصيد لن نتنازل عن مذاكرات فى حياة صياد ...وتكلمنا بئة عن مغامراتك فى الصيد ...عجبنى جدا أصرارك فى أنك تتعلم الا بتحبة وبتنفذه كمان بمبادئه صورة
بحيك بجد على القصيدة وكمان على القصة الجميلة وأتمنى لك كل التوفيق فى كل هواياتك صورة
صورة
elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة elsayad »

تنهيدة كتب:بسم الله ماشاء الله بجد قصتك مع الصيد ممتعة أنا طبعا مبهورة جدااا بالقصة وخصوصا موضوع صيد الثعالب ...بس أنت نسيت تقول شىء مهم جدااا فى مواصفات الصياد ...الشجاعة والقوة ...أنك تشوف ثعلب ومتخفشمنه وكمان تقتلة بجد الموضوع كبير ...دلوقت اتأكدت أن البنات مش ممكن تعمل الحاجات الا الولاد ممكن تعملها ...هو صحيح ينفع يكون فى صيادين بنات :?أنا بس عايزة أعرف مش عشان حاجة أن أجبن بكيتر من أنى افكر مجرد تفكير فى حكاية الصيد ديه...;)
طبعا بعد قصتك الشيقة فى الصيد لن نتنازل عن مذاكرات فى حياة صياد ...وتكلمنا بئة عن مغامراتك فى الصيد ...عجبنى جدا أصرارك فى أنك تتعلم الا بتحبة وبتنفذه كمان بمبادئه clap1
بحيك بجد على القصيدة وكمان على القصة الجميلة وأتمنى لك كل التوفيق فى كل هواياتك :)

أشكرك جداً يا تنهيدة على ردك على القصة والقصيدة

وعلى فكرة البنات فى بلد انا أعرفها بيصطادوا الثعالب والثعابين من صغرهم فالموضوع تعود بس وفى نفس الوقت هواية وعايز أقولك إني بطَلت صيد التعالب والحيوانات عموماً لإنى حسيت إنى مفتري أوى على الكائنات الضعيفة دي وبتمنى من ربنا إنه يغفر لي ودلوقتى بصطاد الحاجة اللى تتاكل بس ، وبالنسبة للمذكرات أنا خايف أكتب أى قصص عن مغامرات الصيد لأن ممكن تبقى محل سخرية من الناس اللى متعرفش كتير عن الصيد لكن ربنا يسهل أنا كتبت قصة قصيرة عن موقف حصل فى الصيد وإن شاء الله حانشرها قريب .

أشكرك مرة تانية وبتمنالك التوفيق flower1
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”أشعار عامية“