(يا أهل الجزاير) ....

المشرفون: محمد محمود،همسه،donnabella

elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: عاطف
Favorite Quote: الصبر مفتاح الفرج والصيد علمنى
verification: ID verified and trusted writer
مكان: الشرقية

Re: (يا أهل الجزاير) ....

مشاركة بواسطة elsayad »

الزميل العزيز / السيد فهيم
كلماتك جاءت معبرة عن مدى إحترامنا لكلمة الأخوة والعروبة والتى شعرنا فى الفترة الأخيرة أننا كنا واهمين والآن نرى الحقيقة والحمد لله أن هذا حدث فى مبارة كرة قدم ولم يحدث فى أى شئ آخر لكي نعرفهم على حقيقتهم وأنا أعتبر أن هذا درس لنا نحن المصريين لكي لا نكون طيبين زيادة عن اللزوم ونؤمن بالوحدة العربية التى بيعت وهدرت فى مباراة كرة قدم كانت بمثابة ملحمة ومعركة حدثت بين شعبة منحلة من الجزائريين المسلحين وبين أبنائنا المصريين المحترمين الذين يحملون الأعلام المصرية ويشجعوا فريقنا القومي بكل شرف وإخلاص .
أشكرك جداً على موضوعك الرائع وأتمنى لك التوفيق .
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
انا صياد وكان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
ليه اشغل بالى وأفكر . . واعيش مغلوب على أمري
آمنت بربي وعرفت إن رزقي عليه . . ومهما بعدت واتغربت مش حاروح غير ليه
علشان كدا أنا كان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
صورة
السيد فهيم
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: الفن الجميل لا يورث قبحا

مشاركة بواسطة السيد فهيم »

donnabella كتب:سلم قلمك و إبداعك يا دكتور
أنا و الله مش مصدقه اللي بيحصل و مش عارفه أعمل إيه..أنا كل اللي غايظني إنهم عامالين يصعدوا الموضوع ، فرنسا و أروبا كلها فاكرين إن احنا اللي إعتدينا علي الجزاير و السلطات الجزائرية ضالعة بشكل أساسي فيما حدث و يحدث ، تعرف أنا مشكلتي الكبري إن أنا مش عارفه أكرههم ، يعني لو أخوك إنحرف و بقي بلطجي و مدمن و كل يوم و التاني يسرق البيت و يعتدي عليك و علي أهل البيت ، تفتكر هتكرهه و لا تدعيله و تحاول تعالجه و ترجعه لصوابه ، أهو دا نفس إحساسي اللي أنا مش عارفه أتخلص منه ، أنا لسه بحب الجزائر رغم المرارة اللي ملياني و مصدومه لأن الإحتلال اللي خرج من أرضهم لسه قاعد في عقل كتير منهم .. ولسه مؤمنه إني مينفعش أكرهم لأن الكره اللي في قلبي كله خلاص راح لإسرائيل اللي مليون في الميه لها يد في اللي بيحصل ده .... و حين تقوم الفتن.. فأسأل عن اليهود
أشكرك يا نورا علي تفاعلك مع الموضوع ... أنا لازلت في حيرة شديدة و ألم بالغ ... وعلي رأيك نكرههم أم نحبهم؟!.... نقاطعهم ؟! في حين أن اليهود أولي بالمقاطعة من شقيق عربي ... وفي النهاية يحضرني تعليق ... أدعي علي أخويا ، و أكره اللي يقول آمين .
السيد فهيم
ahmed_bebo
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: أحمد إبراهيم أحمد
Favorite Quote: الخط المستقيم ...أقصر مسافة بين نقطتين

مشاركة بواسطة ahmed_bebo »

كلام رااااااااااااااااائع ومعبر جدا يا سيد باشا
مش عارف اقولك انت بجد قلت اللى الواحد نفسه يقوله وسط حرقة الدم اللى احنا فيها دى
الناس تاهت عشان ماتش
واتجننت بعد اللى حصل فيه
ومحدش عارف هما بيكرهونا ليه ؟
المفيد انك كتبت شعر بجد معب جدا
ربنا يوفقك
ولو كان المقام بها كريما ... لما كانت تموت الانبياء
ومن يغدو بدار الغير ضيفا .. فرب رحيله يكن المساء
السيد فهيم
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

elsayad كتب:الزميل العزيز / السيد فهيم
كلماتك جاءت معبرة عن مدى إحترامنا لكلمة الأخوة والعروبة والتى شعرنا فى الفترة الأخيرة أننا كنا واهمين والآن نرى الحقيقة والحمد لله أن هذا حدث فى مبارة كرة قدم ولم يحدث فى أى شئ آخر لكي نعرفهم على حقيقتهم وأنا أعتبر أن هذا درس لنا نحن المصريين لكي لا نكون طيبين زيادة عن اللزوم ونؤمن بالوحدة العربية التى بيعت وهدرت فى مباراة كرة قدم كانت بمثابة ملحمة ومعركة حدثت بين شعبة منحلة من الجزائريين المسلحين وبين أبنائنا المصريين

أشكرك جداً على موضوعك الرائع وأتمنى لك التوفيق .
الزميل العزيز الصياد ... اشكرك علي مشاعرك و أقدر انغعالك ... لابد أن نعتز جميعا بمصريتنا ، وعلي نفس القدر بعروبتنا التي سنظل ندافع عنها حتي الرمق الأخير ... و بالنسبة للطيبة ؟ لماذا لا نعكس الآية ؟ ... لماذا لايكون هذا برهان للجميع أننا لازلنا نحتفظ بطيبتنا الفطرية و حسن خلقنا و حرصنا أشد الحرص علي روابط العرق والدم ؟! ... طيبتنا ليست عيبا فينا .. و انما هي ارث فطري .. و آخر ما تبقي لدينا من أثر الجدود ... مع خالص تحياتي .
السيد فهيم
السيد فهيم
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

ahmed_bebo كتب:كلام رااااااااااااااااائع ومعبر جدا يا سيد باشا
مش عارف اقولك انت بجد قلت اللى الواحد نفسه يقوله وسط حرقة الدم اللى احنا فيها دى
الناس تاهت عشان ماتش
واتجننت بعد اللى حصل فيه
ومحدش عارف هما بيكرهونا ليه ؟
المفيد انك كتبت شعر بجد معب جدا
ربنا يوفقك
ده انت اللي باشا يا بو حميد .... إيه الكلام الجامد ده ؟! .... كلنا غاضبون .. ثائرون ... محروق دمنا ... لكن لابد ان نعبر بشيء من الوعي عن مشاعرنا ورأينا ... والا انزلقنا خلف الغوغاء و خضنا في مستنقع الجهل والتخلف .. فان ما حدث في السودان اعتبره رده الي سنوات مظلمة معتمة .... بدلا من ان نتقدم خطوة .. تراجعنا مليار كيلو .... وهذا بالتأكيد ليس في صالح اي من الطرفين ...أشكرك علي مرورك الكريم.
السيد فهيم
نبضة...
مشرفة قسم القصص القصيرة
Real Name: سارة صادق
Favorite Quote: النعم الكبرى لا تُظهرها إلا.. الفجائع الكبرى !
مكان: no where but my imaginary world

مشاركة بواسطة نبضة... »

clap1أحييك جدااااا يا أستاذ سيد...قصيدتك اللي احب اسميها خطاب للشعب الجزائري بجد قالت كل حاجة نفسي اقولهالم..كل تساؤل نفسي يردو عليه...
نفسي في تفسير واحد للمهزلة دي..تفسير للي عملوه كتير من العرب مش الجزائريين بس..
ولا يبقى من الكلام الا الموجع منه..ولا يبقى من المشاعر الا الحزين منها..لان مهما حصل هيفضل في قلوبنا جرح عميق صعب يلتئم.. وهيفضل بينا شرخ كبير صعب يتقفل تاني...
ربنا يهدي الجميع...
أشكرك يا شاعرنا على التعبير عننا كلنا بكلامك دا...
تقبل مروري... :) flower1
أضف رد جديد

العودة إلى ”أشعار عامية“