صفحتى الخاصة على ايجيبت رايت ( إقتراح جديد )

لعرض شكاوى واقتراحات الأعضاء بالنسبة للموقع أو المسابقة.
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

صفحتى الخاصة على ايجيبت رايت ( إقتراح جديد )

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

أزيكوا...؟ صورة
الإقتراح ده أنا كنت بفكر فيه من مدة..وكنت فى البداية بفكر تأجيل طرحه لبعد الإمتحانات..لكن قررت أعرضه بحيث يخضع للمناقشة من جانب زملائى الأعضاء ومن جانب إدارة الأكاديمية..بحيث لو إن شاء الله اتقبل الإقتراح يبقى موجود فعلا على نهاية الإمتحانات مثلا و كمان الزملاء اللى مش وراهم إمتحانات يستفادوا بيه ويطبقوه...
الإقتراح فى الحقيقة محتاج توضيح كبير وعشان كده أنا هأوضحه فى نقاط بإستفاضة عشان الكل يفهم فكرتى:

الإقتراح:

فتح قسم جديد مستقل..يكون اسمه مثلا ( صفحات الأعضاء الخاصة ) ...وهذا القسم كما هو اسمه سيكون لكل عضو فتح موضوع جديد فيه بعنوان مثلا: ( الأمير الحائر...صفحتى الخاصة على أكاديمية ايجيبت رايت الأدبية ) ويكون الموضوع ده بمثابة أرشيف متجدد لأعمال كل عضو فى الأكاديمية..بمعنى إن يبقى تقسيمة الموضوع ده كالتالى:
مثال
.....

قصصى:

رابط قصة 1
رابط قصة 2
رابط قصة.....

خواطرى:

خاطرة 1
خاطرة 2 .....

ردودى على مواضيع التعريف بنفسى:
رابط ردى فى إمتحان التعارف
بكتب ليه وإمتى ولمين...؟( رابط ردى فى هذا الموضوع )
رابط ردى فى موضوع أول مرة كتبت....
وهكذا....

طبعا وضحت الفكرة...وممكن كمان أى شخص يضيف مقدمة شخصية عن نفسه فى البداية..أو المعلومات اللى كاتبها فى ملفه الخاص فى الأكاديمية..يعنى تاريخ ميلاده أو عمله أو اهتماماته وهكذا...وكمان ممكن عضو يضيف صورة بيحبها كواجهة للصفحة..وفواصل مصورة ملونة بين كل مجال ومجال فى الأعمال...

الأهم من الإقتراح...إيه إهدافه؟ دى أهم حاجة عايز أوضحها..عشان الكل يفهمه صح إن شاء الله...صورة

أهداف الإقتراح:

1 - الملفات الخاصة العادية حاليا فى الأكاديمية مخفية عن الزوار..ده غير إنها مش فيها أرشيف كامل ومفصل بتقسيم زى ده عن الأعمال..فلو أنا مثلا كعضو..صديق ليا مش عضو عايز يقرى أعمالى فى الأكاديمية..فهأقوله خش ودور على أعمالى..إنما لما يبقى فيه صفحة خاصة كده هأقدر أديله الرابط للصفحة بكل بساطة عشان يقرى أى نوع أعمال يفضله فى أى وقت. و أنا أعرف موقع فيه خدمة روابط مختصرة ممكن نستخدمها كرابط للصفحة دى..بيبقى الرابط مثلا:
Ahmad.5u.com
يعنى هتبقى أشبه بموقع لكل عضو فى الأكاديمية يعرض فيها أعماله..ويعرضها لأصدقائه لو عايزين يقروا أعماله.

2 - الأقسام متنوعة فى الأكاديمية..و فيه أعضاء كتير مننا بيكتبوا فى كل الأقسام الأدبية مثلا..وساعات بكتشف أعمال ليا أنا كنت ناسيها فى أقسام دى...ومع الوقت هيبقى صعب أرجع أفتكر أنا كتبت ايه فى قسم إيه ومش هأقدر أجيب موضوع ببساطة لو عايزه أو افتكره من الأساس...
كمان..فترة زى دى اللى أنا مثلا بعيد فيها عن الأكاديمية بسبب الإمتحانات وكتير مننا غايبين..وفيه ناس بيكتبوا فى الأكاديمية و هما زى كتابى المفضلين بالظبط..فأكيد لما أرجع هأحب أقرا أعمالهم اللى فاتتنى فصفحة زى كده هتسهل عليا أنى أعرف هما كتبوا إيه جديد وخصوصا إن الأعمال مرقمة زى ماوضحت فى المثال..وبالتالى هنقدر كلنا نتابع أعمال بعض فى أى وقت بعرض الصفحة الخاصة لكل واحد فينا..وممكن كل عضو لما يعمل صفحة يضع الرابط بتاعها ( سواء الأصلى أو لو عمل عنوان مختصر ) فى ملفه الأساسى فى خانة الموقع فتظهر بجانب إسمه كموقعه...أو فى خانة التوقيع أيضا...

3 - صفحة كل عضو هتبقى سجل لأعماله كلها...ومتجدد بمعنى إن بكل بساطة بعد كتابة عمل فى قسم الخواطر مثلا هيدخل و يعدل صفحته سريعا يضيف رقم جديد بإسم العمل ورابط ليه...وهكذا..لنجد بعد كام سنة إن شاء الله إن كل عضو فينا ليه سجل وافى ودقيق لأعماله...ساعات كتير بيحب الكاتب يعرض أعماله أو مواضيعه القديمة فى وقت فراغه...فالسجل ده مع فكرة الرابط كمان هيبقى موقع شخصى ودائم إن شاء الله للعرض فى أى وقت.

4 - وده إقتراح فرعى مصاحب للإقتراح و إختيارى مش أساسى يعنى :
ممكن نعمل قائمة أعضاء جديدة غير قائمة الأعضاء الحالية فى الأكاديمية...قائمة الأعضاء دى تبقى فيها أسماء الأعضاء برابط للصفحة الخاصة بترتيب عملهم ليها مثلا أو أبجديا أو أى ترتيب أخر...و ده هيبقى زى فهرس بكتاب الأكاديمية الفعالين...لأن أكيد فيه أعضاء اشتركوا فى الأكاديمية من زمان ولسه مشاركاتهم صفر...وبالتالى قائمة الأعضاء الجديدة هتوضح الأعضاء النشطين فقط والذين لهم أعمال فى الأكاديمية فعلا لعرضها..

أعتقد أنى أطلت جدا فى شرح الإقتراح...وذلك لكى أنقل لكم الفكرة كما هى فى عقلى تماما..ولكى تتضح أهدافها للجميع إن شاء الله.. صورة

أتمنى أن تكون الفكرة مفيدة وتعجب الجميع..و كل تمنياتى بالتميز الدائم للأكاديمية و كتابها... وبقائها مختلفة و متميزة كما عهدناها دائما... صورةصورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
مكان: مصر الجميلة

Re: صفحتى الخاصة على ايجيبت رايت ( إقتراح جديد )

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

اقتراح ممتاز ..و شرحه بهذا التفصيل الوافي الذي لايحتمل أي سوء فهم صورة يكمل الصورة في الأذهان بسهولة و اقناع رائع

بكل صدق ..الهدف الأول للاقتراح اعترضت عليه ( بيني و بين نفسي )...لأن الزائر الذي لا يمكنه رؤية ملف أعمال العضو ....قد يكون هذا حافزا على تسجيله في الأكاديمية و المشاركة بأعماله أو حتى تعليقاته بدلا من الاكتفاء بقراءة أعمال الآخرين ...

لكن النقاط 2-3-4 مقنعة و تدعو للاهتمام ...

لكن هل سيمثل هذا الترتيب أو الإضافة عبئا على فريق الإدارة ؟ و هل قد يمثل ثقلا على الموقع ككل؟ هل هو سهل التنفيذ ؟ ألا يتعارض مع العرض الذي عرضته الأكاديمية لتصميم و استضافة مدونات (كالتي تتحدث عنها)؟

هي تساؤلات بغرض المناقشة المثمرة ...لكن الاقتراح جميل و مبتكر ... نشكرك جميعا عليه صورةصورة
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

والله فكرة ممتازة يا وليد
الفكرة لها فوائد عديدة منها كما ذكرت معرفة أنشط الأعضاء في الأكاديمية ، حيث يوجد أعضاء كثيرين دون مشاركات
أيضاً ستكون هذه الصفحة بمثابة أرشيف خاص بالعضو يعني مثلاً بيكون فيه عضو أحب أتابع أعماله والتعرف أكثر على أسلوبه الأدبي
اقتراحك ده حيسهل المسألة جدا ً
لكن الشيء الوحيد اللي حيكون محتاجه الموضوع هو عنصر الوقت لأنه حياخذ مجهود مضاعف من الإدارة لذلك أقترح إن المسألة تكون تدريجية يعني مثلاً الإدارة تبدأ بالأعضاء من الأكثر كتابة للمواضيع والمشاركات فالأقل ، أو من الأقدم للأحدث .
أحييك على الفكرة وأتمنى لك التوفيق في الإمتحانات وفي حياتك بإذن الله.صورةصورةصورةصورة
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

هى دى الاقتراحات ولا بلاش اقتراح رائع يا وليد

انا اؤؤيدك فى الاقتراح مبدأئياً
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

بجد اشكرك جدا يا وليد على هذا الاقتراح الممتازصورة و ارجو من الادارة النظر فى هذه الاقتراحات و البدا فى تنفيذ المناسب منها و ذلك حتى لا تضيع هذه الاقتراحات و الافكار هبائا و سلامى و تحياتى للادارةعلى مجهودتها العظيمة فى تحديث الاكاديمية و النهوض بها و الوصول بها الى القمة صورةصورة

و تحياتى لكل مشرف قام باقتراح فكرة او قسم من الممكن ان يكون سبب فى تقدم الاكاديمية و النهوض بها صورةصورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
donnabella
مشرفة قسم الأشعار
Real Name: نورا مجدي
Favorite Quote: إذا لم يكن من الموت بد .. فمن العجز أن تموت جبانا

مشاركة بواسطة donnabella »

اقتراح جميل فعلا.. وهيسهل الموضوع على الزوار و يقلل من المشاركات الغير فعالة..
و حكاية الأرشيف دي مهمة فعلا لأن انا شايفه فيه زملاء - ماشاء الله - حجم مشاركاتهم كبير بالفعل و في مختلف الأقسام

أنا أؤيد هذا الإقتراح.. و إن شاء الله يلقى قبول لدى الإدارة
ومـا مــِن كاتبٍ إلا سيبلى ....... ويُبقي الدهر مــا كتبت يـداهُ
فلا تكتُب بخطِك غير شيءٍ ....... يسُــرك في القيامةٍ أن تـراهُ
الزهراء
مشرفة قسم النقد الفنى و المقالات
Real Name: سليمة مشري
Favorite Quote: الشكوى انحناء و أنا نبض عروقي الكبرياء ...
فالشكوى لغير الله مذلة
مكان: بلد الأحرار

مشاركة بواسطة الزهراء »

مساء الخير

اقتراح مهم يدعو إلى النظر فيه ، سجل للأعضاء و كأنه موقع خاص به تعرض فيه أعماله و يكون من السهل عليه ايجادها و أهدافه مفيدة جدا

إذا لم يكن فيه عبء على الإدارة كما أشار زملائي فإنه فكرة جيدة يا ريت يتم اعتمادها

اقتراح ممتاز منك يا وليد كما عودتنا ، بارك الله فيك صورة
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

صورةبجد أقتراح هايل بس مش عارفة حاسة انة تنفيذة صعب ...بس أعتقد أن لو اتنفذ حيفدنا كتير جدااااااااااا
بس أكيد الموضوع حيحتاج وقت وخصوصا أننا فى وقت أمتحانات ...لكن بجد الأقتراح رائع وجميع النقاط الا ذكرتها مفيدة جدااااااااا وأنشاء قسم مثل ذلك حيساعدنا جداا ...
بحيك ياوليد على اقتراحك المميز وأفكارك المبتكرة وعلى شرحك الوافى للأقتراح وأتمنى أن تشاركنا الأدارة المناقشة لتنظر الا الموضوع من جميع جوانبه ...
أتمنى للجميع كل التوفيقصورةصورة
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

Ghadat2009 كتب:اقتراح ممتاز ..و شرحه بهذا التفصيل الوافي الذي لايحتمل أي سوء فهم صورة يكمل الصورة في الأذهان بسهولة و اقناع رائع
شكرا ياغادة على تعليقك و إعجابك بالإقتراح والتوضيح...ولكن مع كل التوضيح الذى فصلته وأطلت فيه.. فواضح أن هناك الكثير من النقاط التى فهمت خطأ صورة
Ghadat2009 كتب:بكل صدق ..الهدف الأول للاقتراح اعترضت عليه ( بيني و بين نفسي )...لأنالزائر الذي لا يمكنه رؤية ملف أعمال العضو ....قد يكون هذا حافزا علىتسجيله في الأكاديمية و المشاركة بأعماله أو حتى تعليقاته بدلا منالاكتفاء بقراءة أعمال الآخرين ...

لكن النقاط 2-3-4 مقنعة و تدعو للاهتمام ...
بالنسبة لهذه النقطة..فأعتقد أنى أوضحت أن الموضوع ليس المقصود به ( الزوار )..لكن المقصود هو الزوار ( المدعوون ) أى الأصدقاء أو ماشابه.. و لكى يقرأ هذا الشخص بعض أعمالى لا ينبغى أن أجبره على الإشتراك فقط لمشاهدة سجل أعمالى ثم يكون مجرد رقم فى قائمة الأعضاء بلا نشاط..أعتقد وضحت الرؤيا تماما حول هذه النقطة صورة
Ghadat2009 كتب:لكنهل سيمثل هذا الترتيب أو الإضافة عبئا على فريق الإدارة ؟ و هل قد يمثلثقلا على الموقع ككل؟ هل هو سهل التنفيذ ؟ ألا يتعارض مع العرض الذي عرضتهالأكاديمية لتصميم و استضافة مدونات (كالتي تتحدث عنها)؟
مدونات...؟!صورة مين جاب سيرة مدونات بس؟ صورة الإقتراح هو صفحة يجمع فيها كل عضو فهرس مقسم لأعماله فى الأكاديمية..أى ملف خاص له..و لا أعتقد أن لهذا علاقة من قريب أو بعيد بالمدونات أو بإستضافة الأكاديمية للمواقع..فالصفحة الخاصة ليست موقع فى حد ذاتها.. لكنها تجميع لأعمال كل عضو فى الأكاديمية.

وبالنسبة لنقطة العبئ على فريق الإدارة...بالطبع لا..إقتراحى أن يصمم كل عضو صفحته بنفسه كموضوع عادى مثل أى موضوع يكتبه فى الأكاديمية..وكل ما يحتاجه الأمر من فريق الإدارة حال تنفيذ هذا الإقتراح هو فتح القسم فقط! صورة وبالتالى هذا يجيب أيضا عن قضية الثقل..فهو قسم جديد فقط مثل أى قسم أضيف حديثا للأكاديمية لذا بكل تأكيد إن شاء الله لن يسبب هذا ثقلا على الموقع..وسيكون سهل التنفيذ جدا مثل فتح أى قسم جديد مقترح صورة
Ghadat2009 كتب:هي تساؤلات بغرض المناقشة المثمرة ...لكن الاقتراح جميل و مبتكر ... نشكرك جميعا عليه صورةصورة
و أنا ايضا أشكرك على تلك التساؤلات والمناقشة...و أشكرك أيضا على إضافة رأيك بصدق حول الإقتراح صورة

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

محمد محمود كتب: والله فكرة ممتازة يا وليد
الفكرة لها فوائد عديدة منها كما ذكرت معرفة أنشط الأعضاء في الأكاديمية ، حيث يوجد أعضاء كثيرين دون مشاركات
أيضاً ستكون هذه الصفحة بمثابة أرشيف خاص بالعضو يعني مثلاً بيكون فيه عضو أحب أتابع أعماله والتعرف أكثر على أسلوبه الأدبي
اقتراحك ده حيسهل المسألة جدا ً
أهلا زميلنا العزيز صورة بالفعل كل ما ذكرته صحيح...وهذه هى بالظبط الأهداف التى أردتها وتسهيل مهمة البحث عن أعمالنا داخل الأكاديمية ككتاب...وأيضا لأصدقائنا من القراء.
محمد محمود كتب: لكنالشيء الوحيد اللي حيكون محتاجه الموضوع هو عنصر الوقت لأنه حياخذ مجهودمضاعف من الإدارة لذلك أقترح إن المسألة تكون تدريجية يعني مثلاً الإدارةتبدأ بالأعضاء من الأكثر كتابة للمواضيع والمشاركات فالأقل ، أو من الأقدمللأحدث .
كما وضح فى ردى السابق كل المجهود هيبقى مجهود كل عضو فى صفحته..وكل عضو هو اللى يبدأ صفحته بنفسه...لأنها صفحته الخاصة وسجل أعماله...أى أنه لا وقت ولا مجهود مطلوب من الإدارة أطلاقا إزاء هذا الإقتراح.
محمد محمود كتب:أحييك على الفكرة وأتمنى لك التوفيق في الإمتحانات وفي حياتك بإذن الله.صورةصورةصورةصورة
بشكرك يامتر على أمنياتك الطيبة صورة وربنا يعدى الإمتحانات بسرعة إن شاء الله عشان الأكاديمية وكتابها وحشونى فعلا صورة

.....

أضف رد جديد

العودة إلى ”الشكاوى والإقتراحات“