هى دى مصر (إنت إبن مين فيها )

لمناقشة مشاكل مصر المعاصرة ومحاولة إيجاد حلول عملية لها, بطريقة موضوعية بعيدا عن الإساءة لبلدنا وشعبها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر
اتصال:

هى دى مصر (إنت إبن مين فيها )

مشاركة بواسطة المهاجر »

أولا انا عارف ان دا مش مكان لموضوعى ولكن انا حبيت اكتب الموضوع دا واللى ان شاء الله هيكون ثابت دايما عشان ما يكونش الصورة ضلمة صحيح فيه سلبيات لكن فيه ايجابيات وزى ما بنذكر السلبيات لازم نقول الايجابيات.....

صحيح بنكره اللى بيحصل دلوقتى مصر ولكن فى النهاية بنحبها صحيح محتاجة تغيير بس اللى مش صحيح إن التغيير صعب صحيح اتمناها من الافضل ولكن الاصح اتمناها الافضل إنها بلدى من ولدت فى احدى مدنها بلدى التى عشت فيها احلى لحظات حياتى بلدى التى شهدت كل مآساتى بس بحبها عشان هى دى مصر ... عجبى

لازم عشان نعرف البلد دى كويس لازم نعرف احنا ولاد مين فيها عشان نعرف البلد دى لازم نعرف مين ولادها عشان نعرف البلد دى لازم نعرف كل حاجة فيها عشان نعرف البلد دى لازم نعيش عشان نحمى اراضيها عشان نعرف البلدى دى لازم نتقدم بيها وعشان كل دا يحصل لازم يكون لينا عبرة ومثل فيها عشان كدا هسأل سؤال واجاوبه واقول دا إبن مين فيها
؟؟؟
شخصيتنا النهاردة هو الدكتور يحيى المشد وكثير منا لا يعرف من هو يحيى المشد

هـــــــــــو........؟

يحيى المشد عالم ذرة مصري وأستاذ جامعي, درّسَ في العراق في
الجامعة التكنولوجية
قسم الهندسة الكهربائية فشهد له طلابه وكل من عرفه بالأخلاق والذكاء والعلمية

أيـــن ولـــد وأيـــن عـــاش...؟
ولد يحيى المشد في مصر في بنها عام 1932، تخرج من قسم الكهرباء في جامعة الإسكندرية عام 1952م، و أختير لبعثة الدكتوراه إلى لندن عام 1956، لكن
العدوان
الثلاثي
على مصر حولها إلى موسكو، تزوج وسافر وقضى هناك ست سنوات عاد بعدها عام 1963.

وظيفتــــــه..؟
عند عودته إنضم إلى
هيئة الطاقة النووية المصرية
حيث كان يقوم بعمل الإبحاث، أنتقل إلى
النرويج
بين عامي 1963 و1964، ثم عاد بعدها كأستاذ مساعد بكلية الهندسة بجامعة الإسكندرية و ما لبث أن تمت ترقيته إلى "أستاذ"، حيث قام بالإشراف على الكثير من الرسائل الجامعية و نشر أكثر من 50 بحث
بعــــد النكسة ...؟

بعد
حرب يونيه 1967
تم تجميد البرنامج النووي المصري، مما أدى إلى إيقاف الأبحاث في المجال النووي، و أصبح الوضع أصعب بالنسبة له بعد حرب 1973 حيث تم تحويل الطاقات المصرية إلى إتجاهات أخرى.

فى العــــراق...؟
كان لتوقيع صدام حسين في 18 نوفمبر 1975 اتفاقية التعاون النووي مع فرنساأثره في جذب العلماء المصرين إلى العراق حيث أنتقل للعمل هنالك. قام برفضبعض شحنات اليورانيوم الفرنسية حيث إعتبرها مخالفة للمواصفات، أصرت بعدهافرنسا على حضوره شخصيا إلى فرنسا لتنسيق إستلام اليورانيوم.

إغتيــــــاله....؟

أغتيل في الثالث 13 يونيو عام 1980م ،في حجرة رقم 941 بفندق
الميريديان
بباريس. و ذلك بتهشيم جمجمته، قيدت السلطات الفرنسية القضية ضد مجهول. يدعي الكثير من زملائه أن
الموساد
كان وراء عملية الاغتيال.

وكان تقرير
الطبيب الشرعي
أنه "قتل بآلة حادة" لماذا؟ لكي يتم الإيحاء أو الإيهام بأن القاتل ليسمحترفاً، ولا ينتمي إلى أي تنظيم أو جهاز سري، إنما القصة أرادوا أنيحصروا القصة في علاقة دكتور مع امرأة. بشكل عام تجاهلت معظم وسائلالإعلام العربية الرسمية نبأ مقتله و بعضها ذكرته بصورة سريعة.

هل عرفتم من هو يحيى المشد ؟

هذه المعلومات منقولة

همسه
مشرفة قسمى الشعر, كلام فى الحب
Real Name: آيه الشحات أحمد
Favorite Quote: اطلبوا اللعلم من المهد الى اللحد

Re: هى دى مصر (إنت إبن مين فيها )

مشاركة بواسطة همسه »

جميل اوى الموضوع اللى انت كتبت فيه يااحمد والله هايلصورة الاجمل انك بتلفت نظرنا كلنا لحاجه حلوه زى دى اكيد كلنا عارفين مين هو يحيى المشد احنا لو عدينا او حسبنا عدد اللى من بلدنا اغتيل بسبب الشغل فى الطاقه النوويه والذريه والحاجات العلميه الكتير دى مش هنعرف عددهم قد ايه لكن المعروف منهم زى سميره موسى مثلا اللى اتقتلت وهى ياعينى بتتمشى على الكورنيش بره مصر برده وكالعاده قيدت ضد مجهول لو فتحنا الموضوع ده مش هنبطل فيه كلام صورة
همسه
المهاجر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

اختى مرهفة الاحساس همسة جزاكى الله خيرا على مرورك الطيب انها فقط تذكرة لكى نعلم كلنا ان هى دى مصر
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

ياه اخيرا حد عبر القسم عموما حمدلة على السلامة وشكرا على هذا الموضوع الهام وبجد مش هننسى كل الابطال المصريين من العلماء و من الادباء ومن الفنانين الزين حاولوا ان يغيروا فى البلد دى و الصعود بها الى بر الامان بجد مش حننساهم وشكرا ليك يا احمد على موضوعك الجميل ده بجد انتا ابن مصرصورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
المهاجر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

والله يا محمد ابن مصر مش بتكون بالكلام طبعا كل واحد لازم يكون بار بامه خلينا نسأل بعض احنا عملنا ايه لها عشان نبقى بارين قولى بقى انت بار بيها ولا لا انا عن نفسى لحد دلوقتى لست بارا بيها او تقدر تقول شوية بر على شوية عقوق يا صاحبى
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

واللهى يا احمد انا بحاول على قد ما اقدر بس مش عارف اصل انى اكون فعلا ابن مصر يمكن عشان بزعل منها كثيرا و ماينفعش ابن يزعل من امه يمكن او يمكن مش قادر اعملها حاجة كبيرة مش عارف هيا ايه بس لسة لم اعطيها حقها بعد بس بجد اوعدك انى هحاول وياريت كل واحد فينا يحاول يبقى ابن مصرصورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
مسعدعبدالمعزأحمد
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال

مشاركة بواسطة مسعدعبدالمعزأحمد »

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أبن مصر ياساده هو من يتقى الله فى عمله
كان مقاتلا أو طبيبا أو رئيس وزراء
أو حتى رئيس جمهوريه
مدرسا أو عامل أو موظف
أيا كان عمله
لايرتشى
لاينافق
لاينم فى زملاؤه
لايتجبر على خلق الله مادام فى يده سلطه
لايسرق
لايختلس
لايحتكر سلعه
لايستورد مايضر به الشعب
أبن مصر ياساده
هو من يخلص فى عمله لوجه الله تعالى
وأن رأيتم فى يوم ما وقد حدث ماأود أن أراه فى الشعب المصرى
سنجد وقد أصبحت مصرنا
غير ماتروها الأن
فأدعوا معى
أن يوفقنا الله جميعا لما فيه الخير
وأن يولى علينا خيارنا
أمين يارب العالمين
وتحياتى أليكم جميعا
وأشكركم
الشاعروالمؤلف المسرحى
مسعدالدوينى
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

موضوع مهم أوى يأحمد الا أنتى طرحتة ومجهود تستحق الشكر عليه والاعجبنى أكتر تفاعل الأعضاء بالموضوع وده فى حد ذاته ايجابية من ولاد مصر أنا متأكدة ان مفيش حد فينا مبيحبش مصر كلنا بنحب مصر ولا زعلنا منها فده عشان بنحبها وأحنا أصلا بنزعل عليها مش منها وأنا عندى يقين أن لو أخدنا فرصتنا حانسبت احنا أد أيه بنحب مصرصورة
كنت عايزه أشكر الأستاذ مسعد على كلماته وهمسه على ذكرها للعالمة سميرة موسى وبشكرك تانى يأحمد أنك عرفتنا على عالم كبير زى الدكتور يحيى المشد واتمنى ان يكون فى ألف عالم زيه بس متكنش نهايتهم زى نهايتةصورة
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

فعلا موضوع مميز يا أحمد وفكرة جميلة انك تعمل زى لوحة شرف بالناس اللى ادو للبلد دى مع ان البلد ما ادتهمش كتير...وفى النهاية الأغتيال زى دكتور يحيى وغيره كتير علماء وباحثين حصلهم نفس الللى حصله...وياريت نعرف ندى حاجة لبلدنا...وبلاش اللهجة التشاؤمية اللى خدت بالى منها فى ردود كتير ان احنا مابنفيدش البلد..لأن بجد كل واحد ممكن يخدم بلده فى مكانه...طالب فى جامعته ...عامل فى مصنعه...زى بالظبط الوزير والمحافظ...كل واحد مهما كان مكانه ودوره فيبعمل حاجة للبلد من مكانه بشكل أو بأخر..كلام أستاذنا القدير مسعد بيأيد كلامى ده بخبرته... بأن كل مهنة وكل شخص من كبير لصغير ليه دور وأثر فى المجتمع لو ادى عمله كويس وبضمير...انما اللى يبص للبلد الكبيرة ويقول انا واحد من 100 مليون هأعمل ايه؟ ده بجد مش بيبقى عايز يعمل حاجة وبيهرب...
تحية يا أحمد على موضوعك اللى خلى الأعضاء كلهم يجتمعو فى حب مصر وذكرى عالم من مصر...وممكن جدا انك تبتدى سلسلة مواضيع بنفس العنوان عشان نتعرف كلنا عن شخصيات مهمة من تاريخنا...صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
أضف رد جديد

العودة إلى ”هى دى مصر؟“