شوفوا مصر بيتقال عليها ايه !!!!!!!!

لمناقشة مشاكل مصر المعاصرة ومحاولة إيجاد حلول عملية لها, بطريقة موضوعية بعيدا عن الإساءة لبلدنا وشعبها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
verification: ID verified and trusted writer
مكان: الإسكندرية
اتصال:

Re: شوفوا مصر بيتقال عليها ايه !!!!!!!!

مشاركة بواسطة محمد محمود »

أولا ً : أشكرك يا جيهان على غيرتك على بلدنا الغالية التي لا نحتمل أي إساءة لها . ثانيا ً : إنه لشيء ٌ مؤسف ما وصل إليه الجهل العربي بمتطلبات العصر فبدلا ً من التوحد في مواجهة المخاطر التي تحدق بنا وتلف براثنها حول أعناقنا تفرغنا فقط لكيل السباب والاتهامات لبعضنا البعض . وهذه المرة وكالعادة تأتي الإساءة للبلد التي تحمل على عاتقها أبد الدهر هموم الأمة وقضاياها ، ورغم الإساءة ستظل مصر تعطي كل ما لديها ، وإن عوت الكلاب فلن يوقف العواء قافلتنا ستظل مصر كالشجرة الطيبة تقذف من الناس بالحجر قتلقي لهم أطيب الثمر .
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Real Name: جيهان راضي
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
مكان: my own world
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

ماتت الكلمات حزنا كتب:بشكرك يا جوجو على ردك..
لكن عندي تعليق صغير...
انا لما اتكلمت غلى صور الصين مكنتش اقصد اننا نضحك على الناس..لا..
انا قصدت اقول اني حطيت نفسي مكانهم وهما بيضحكوا...بمعنى ان الانسان احيانا مش بيحس بخطأ
هو ارتكبه غير لما يتحط مكان اللي غلط فيه...يعني انا لو شفت الصور تاني مش هضحك..
لكن قصدت اوصف واوصل احساس اللي بيضحك ايه...انه مش قصده اهانة..ومش هيحس باللي بينضحك عليه دا
غير لما يبقى مكانه..دا قصدي..

ميرسي على مرورك مرة تانية يا رارا ....... بالنسبة للصور انا ماقلتش ان انتم او هما او انتي بتضحكوا على الناس ....... انا قصدي ان في بعض المواضيع او بعض الصور اللي بتكون موضع للنقاش او المشاكل زي امير ما كان قايل بغض النظر عن نية اللي حط الموضوع و اللي عارفة انها نية خير مش شر المفروض ان المواضيع دي مش تتحط و لو حد وضعه بحسن نية نفكر قبل الرد نضحك اه بس مع كلام صغير يبين ان هما مش يقصدوا حاجة عشان نمنع اي حد من النقاش او السخرية ......... و انا قلت لك اني لو كنت دخلت موضوع الصين ده مش كنت حضحك لا لازم اشغل دماغي .........

كمان انا مقلتش اني ضحكت على صور مصر...انا قلت اني اتنرفزت ..لكن تمالكت اعصابي لاني مالقيتش فيها
النية او القصد للاهانة..غير بعد ماشفت تعليق العضو اللي اساء لشعب مصر فعلا..
ياريت تكوني فهمتيني..

انتي قلتي انك اخدتي الموضوع مش بحزازية عشان مش يحصل مشاكل و انك لما لقيتي رد مش عاجبك ما سكتيش و دافعتي عن حق مصر معايا بالردود و ده اللي حصل ........ لكن ما قلتش انك ضحكتي على الصور ........ و فهماكي يا قمر من غير ما تشرحي و انتي عارفة اني خلاص نسيت الموضوع ده و اننا قدرنا نحل المشكلة ب11
ميرسي تاني مرة على الموضوع يا جوجو..:) flower1

العفو على ايه انا اللي بشكرك :) بس انتي بتشكريني ليه هو انتي بتعملي حاجة غير انك تردي و توجعي ايدي في الرد عليكي :lol:

ما تزعليش بهزر انتي تنوريني في اي وقت يا قمر م11
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

محمد محمود كتب:أولا ً : أشكرك يا جيهان على غيرتك على بلدنا الغالية التي لا نحتمل أي إساءة لها . ثانيا ً : إنه لشيء ٌ مؤسف ما وصل إليه الجهل العربي بمتطلبات العصر فبدلا ً من التوحد في مواجهة المخاطر التي تحدق بنا وتلف براثنها حول أعناقنا تفرغنا فقط لكيل السباب والاتهامات لبعضنا البعض . وهذه المرة وكالعادة تأتي الإساءة للبلد التي تحمل على عاتقها أبد الدهر هموم الأمة وقضاياها ، ورغم الإساءة ستظل مصر تعطي كل ما لديها ، وإن عوت الكلاب فلن يوقف العواء قافلتنا ستظل مصر كالشجرة الطيبة تقذف من الناس بالحجر قتلقي لهم أطيب الثمر .

اولا حضرتك بتشكرني على ايه ...... انا عارفة انكم لو مكاني و حاجة ضايقتكم بخصوص مصر حتعملوا اكتر من اللي عملته

و للأسف حضرتك عندك حق في اللي قلته و لكن حضرتك اطمن هما طلعوا كويسين و اعتذروا الحمد لله ....

بشكرك مرة تانية على مرورك يا استاذ محمد و بشكرك على رايك اللي بالتاكيد انا بعنز بيه ........ :D
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

بصوا بقى كلامي ده لكل أعضاء الاكاديمية اللي ردوا و اللي ما ردوش thi1

اولا موضوعي ده انا مش اقصد بيه الوحدة و الخلافات العربية بس انا اصلا مش بفهم في السياسة ........

انا قصدي اقول ان احنا كلنا و انا اول واحدة فيكم لازم نبذل مجهودنا لكل ما هو افضل و كمان لازم ناخد بالنا من تصرفاتنا عشان في ناس بتبص علينا و بتصورنا و واخدين بالهم مننا اوي ........

و عشان كدة كان لازم احط عنوان مستفز لاعصابنا ( شوفوا مصر بيتقال عليها ايه ) عشان يثيرنا و يحرك جوانا حماسة لبذل ما هو افضل .......

قلت يمكن الاحساس اللي وصلي و المشاعر اللي اتغيرت فيا توصلكم لما تقروا موضوعي و انا عارفة اني بكلم ناس مثقفة و واعية و حتفهمني

ثانيا بكررها تاني عشان اكون ريحت ضميري و بلغت الرسالة كاملة الناس كانوا زوء و حذفوا الموضوع بس انا طلبت منهم يرجعوه عارفين ليه ؟

قلت ازاي انا ضد الخلافات العربية و ازعل منهم من حاجة انا متاكدة انهم مش يقصدوها و عملت موضوع هناك نصالح بعض بيه اسمه دعوة للحب و السلام و كتبت فيه شبه اللي كتبته لكم مع بعض التعديلات طبعا .....

ممكن تحسوا ان في فرق في الموضوعين بسب العناوين .... لكن صدقوني الاتنين عن نفس الموضوع و كمان تعمدت اضع عنوان شديد هنا بس عشان زي ما قلتلكم نستفز و ناخد بالنا من حاجات ممكن مش نكون اخدين بالنا منها ......

و هناك العنوان رحيم و هادي عشان نقرب المسافات و عايزة اجيب لكم دليل على انهم مش كانوا يقصدوا و هو ان اللي كتب الموضوع كان عايز يكتب موضوع بعنوان ( التخلف في فلسطين ) عشان يثبت لي انه مش كان يقصد اهانة و برضه حليناها و خلاص مش حيكتبه .....

لكن اللي استفدته بجد من الموضوع ده هو اني عرفت غلاوة مصر في قلبي ....... و اني قدرت اوصل لهم فكرة معينة تقربن من بعض كلنا كعرب و هما تقبلوها بشكر كبير و روح حلوة :D
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

اولا انا اسف ان ردى جاء متاخر بس بجد النت كان مقطوع و لسة جاى فياريت تتقبلى عزرى

ثانيا احييك جدا على غيرتك على بلدك و تحمسك للرد علي هذا العضو و اظهار قيمة مصر و اهميتها التى للاسف اصبحنا على راى المثل الشعبى (فى الفرح منسية و فى الحزن مدعية ) للاسف ان المثال ده مطابق جدا على موقف مصر بالنسبة للوطن العربى و الذى ارجو ان يتغير فى المستقبل و ان نكون يد واحدة بل بالعكس ارجو ان ياتى اليوم الذى يدافع فيه المواطن العربى عن سمعة اى دولة فى الوطن العربى بدون تحيز و بدون احقاد او كراهية لاى دولة عربية

اما بالنسبة للعضو الفلسطينى للاسف مش عايز اقول انها اصبحت خصلة فى اى مواطن فلسطينى حتى اصبحت اشك ان مصر هى التى احتلت فلسطين مش اسرائيل من كثرة انتقاد و سب الكثير من المواطنين الفلسطينين لمصر و ذلك على الرغم من الدور الذى قامت به مصر و لا تزال تقوم به من اجل فلسطين

ده تعليقا على الموضوع الذى اثرتيه و بالفعل ارجو من كل مواطن ان يلاحظ تصرفاته بل ارجو من كل شخص فى العالم ان يعامل الناس بمثل يحب ان يعامل بجد مبدا لو سار عليه كل شخص لتغير الحال الى الافضل

و اشكرك فى النهاية على هذا الموضوع الهام و نرجو دائما الافضل للوطن العربى و لمصر

ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
نبضة...
مشرفة قسم القصص القصيرة
Real Name: سارة صادق
Favorite Quote: النعم الكبرى لا تُظهرها إلا.. الفجائع الكبرى !
مكان: no where but my imaginary world

مشاركة بواسطة نبضة... »

اولا..شكرا يا جيجي على توضيح غرضك من الموضوع في ردك الاخير...
ثانيا..بالنسبة لرد الزميل العزيز ابن مصر..الجزئية دي تحديدا :

ابن مصر كتب:

اما بالنسبة للعضو الفلسطينى للاسف مش عايز اقول انها اصبحت خصلة فى اى مواطن فلسطينى حتى اصبحت اشك ان مصر هى التى احتلت فلسطين مش اسرائيل من كثرة انتقاد و سب الكثير من المواطنين الفلسطينين لمصر و ذلك على الرغم من الدور الذى قامت به مصر و لا تزال تقوم به من اجل فلسطين

بصراحة استغربت من كلام حضرتك دا..لان احنا جيجي واعتقد انا كمان شرحنا ايه اللي حصل بالضبط بالنسبة للموضوع دا..
وعلى فكرة انا كمان كنت بسمع ولا زلت بسمع من معظم المصريين ان الفلسطينيين بيكرهونا وبيعاملونا وحش..وفعلا صدقت الكلام دا..
لكن من اول ما سجلت في المنتدى دا وانا لقيت غير كدا خااااااالص...بالعكس..دول بيعاملونا بمنتهى الاحترام...
وساعتها قعدت اسأل نفسي طب ليه بيقولوا كدا؟!...ليه الناس مفكرة انهم بيكرهونا كدا؟!..واذا كان كلامهم صحيح..فين الدليل؟!
وايه السبب اصلا؟!....مش يمكن اللي أشاع الكلام دا اصلا يكون قاصد انه يفرق بينا؟!..
و بغض النظر عن التساؤلات دي وعن اجاباتها اللي مش لقياها لحد دلوقتي..انا اتأكدت من صدق حاجة واحدة...
اننا فعلا مش مفروض نحكم على حد من غير ما نعامله....ولا مفروض ننسب رأي حكومة معينة لشعبها..لان مش ضروري كلام الحكومة يكون كلام الشعب.. وحتى لو الشعب قال...المفروض نعذر ونسامح..
واتأكدت كمان انهم بيحبوا المصريين جداااااااا..

يارب ما اكنش ضايقت حضرتك بتعليقي على ردك..

وادي كمان شكر منى يا جوجو على الموضوع...مع اني متأكدة انك زهقتي مني :lol:
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

ابن مصر كتب:اولا انا اسف ان ردى جاء متاخر بس بجد النت كان مقطوع و لسة جاى فياريت تتقبلى عزرى

اولا مفيش اي مشكلة لاني انا كمان ردي جه متاخر بس معلش ظروف و الله ....... و حضرتك مشرفني و ترد على مواضيعي في اي وقت ........
:)

ثانيا احييك جدا على غيرتك على بلدك و تحمسك للرد علي هذا العضو و اظهار قيمة مصر و اهميتها التى للاسف اصبحنا على راى المثل الشعبى (فى الفرح منسية و فى الحزن مدعية ) للاسف ان المثال ده مطابق جدا على موقف مصر بالنسبة للوطن العربى و الذى ارجو ان يتغير فى المستقبل و ان نكون يد واحدة بل بالعكس ارجو ان ياتى اليوم الذى يدافع فيه المواطن العربى عن سمعة اى دولة فى الوطن العربى بدون تحيز و بدون احقاد او كراهية لاى دولة عربية

و الله حضرتك عندك حق ....... و احنا فعلا محتاجين اليوم ده ييجي بسرعة و مش بس فلسطين تدافع عن مصر او العكس ... لا فعلا زي ما حضرتك قلت اي دولة عربية تدافع عن غيرها ......
great1

و الله صدقني انا عارفة انه كان عامل كدة من غير قصد انا اللي استفزني ان الصور مش تضحك و العضو اللي قال عاهاتك يا ام الدنيا ...... لكن زي ما قلت رديت بزوق و بينت غضبي من تحت لتحت ...... لانه ما ينفعش ارد بشدة و غضب لان ساعتها كان حقنا حيضيع لو قلت كلام في لحظة غضب ....... و اعتذر العضو اللي حط الصور و كمان صاحب التعليق المستفز ....... و عملت موضوع بعنوان ( دعوة ...... للحب و السلام ) ....... و اتحذف الموضوع و اعتذروا و ما رضيوش يرجعوه غير بطلبنا ........ يعني طلعوا كويسين .......

ده تعليقا على الموضوع الذى اثرتيه و بالفعل ارجو من كل مواطن ان يلاحظ تصرفاته بل ارجو من كل شخص فى العالم ان يعامل الناس بمثل يحب ان يعامل بجد مبدا لو سار عليه كل شخص لتغير الحال الى الافضل

و دي حضرتك عندك حق فيها فعلا ......... و هو ده هدفي من الموضوع بس للاسف كتير من اللي ردوا افتكروا اني اقصد الخلافات العربية ......... و يا ريت تقرا الكلام اللي كتبته فوق قبل ردك على طول ........ و على فكرة حضرتك نفعتني في الموضوع ده عارف ازاي ؟

التوقيع بتاع حضرتك جميل فما تزعلش مني بصراحة عملته توقيع ليا هناك و بيظهر مع كل موضوع و رد ليا ...... و الكلام ده كان ابسط ما يقال في حاجة زي كدة .......
ok11

و اشكرك فى النهاية على هذا الموضوع الهام و نرجو دائما الافضل للوطن العربى و لمصر

انا اللي بشكرك لانك فعلا نورتني ....... و يا ريت ما تزعلش من سارة ....... لانها كانت تقصد توضح اللي حصل بس .........

و اشكرك على ردك
flower1 ب11

آخر تعديل بواسطة سندريلا في 26 يونيو 2009, 7:00 pm، تم التعديل مرتين في المجمل.
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

اولا بالنسبة للزميلة (ماتت الكلمات حزنا)

انا قولت الكثير من الفلسطينين مش قلت ان كل الفلسطينين و دى الحقيقة و لو عايزة وقائع مستعد انى افتح موضوع بالوقائع دى و ده مش اتهام بدون دليل و على الرغم من ذلك انا من اشد المؤيدين للقضية الفلسطينية و على فكرة انا عمرى ما بزعل و انا مقدر غضبك و صدقينى انا قرات كل كلمة اتكتبت سواء منك او من من الزميلة جيهان و سيادتك لو كنتى كملتى كلامى كنتى فهمتى انا قظتى ايه

ثانيا بالنسبة للزميلة (جيهان)

اولا : براحتك خدى اى كلام انا مش عندى اى مشاكل ثانيا انا عمرى ما بزعل من اى عضو و انا برده عازر الزميلة العزيزة( ماتت الكلمات حزنا) و ارجو ان يكون النقاش بيننا دائما هادىء و اشكرك على توضيحك
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
نبضة...
مشرفة قسم القصص القصيرة
Real Name: سارة صادق
Favorite Quote: النعم الكبرى لا تُظهرها إلا.. الفجائع الكبرى !
مكان: no where but my imaginary world

مشاركة بواسطة نبضة... »

الزميل العزيز ابن مصر...:)
اولا انا بشكرك على ردك المتفهم...
ثانيا انا والله لا احمل اي نوع من انواع الغضب في كلامي..
انا لما علقت على رد حضرتك مش علقت عليه بس...انا معظم كلامي كان على موقف المجتمع ككل...يعني حضرتك قلت ايوة
ان الكثير من الفلسطينيين كدا....مش كلهم...بس في ناس كتييييييييييييييييييييير قالوا ان كل الفلسطينيين كدا...
وكمان في ردي حبيت اوضح تجربتي مع الناس دي انتجت ايه.. قلت كان انطباعي ايه قبل وبعد ما اتعرف عليهم... و ما قصدتش تماما كلام حضرتك وبس... يعني قصدي اقول سمعت ايه من المجتمع ولقيت ايه..

وكمان عارفه ان حضرتك اكييييييييييد من المؤيدين للقضية الفلسطينية ودا واضح جداااااا...
انا في ردي اكدت على الهدف من الموضوع ذاته..بتساءل ليه العرب كدا...
وكمان قلت تساؤلاتي الشخصية وايه دار في دماغي بالضبط بالنسبة للموضوع دا..
رد حضرتك مكنش هو موضوع ردي....كان مجرد تساؤل للمجتمع..ليه بنقول كدا على الفلسطينيين..؟...
وانا بنفسي هحاول اعرف ان شاء الله...

اما بالنسبة لجملتي دي..((استغربت من كلام حضرتك دا..لان احنا جيجي واعتقد انا كمان شرحنا ايه اللي حصل بالضبط بالنسبة للموضوع دا.. ))..
فأنا والله مش قصدت منها ان حضرتك ما قريتش...انا عارفه ان اكيد حضرتك قريت كل حاجة...عشان كدا انا استغربت....
عشان احنا قلنا ان هما عاملونا كويس يبقى ليه يا ترى المجتمع بيقول كدا؟؟
يعني انا معنى كلامي ان حضرتك فعلا قريت الردود وكو يس جدا كمان..
وعلى فكرة انا كمان كملت رد حضرتك للاخر وقريته اكتر من مرة كمان..لان دي عادتي..مش بقرا حاجة مرة واحدة...

ياريت حضرتك تكون فهمت قصدي.. واسفة على اي سوء تفاهم..او كلام مش واضح مني..
واحب اؤكد اني والله اتكلم بكل هدوء و دون اي غضب...
وشكرا مرة تانية على تفهم حضرتك :) flower1
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

اولا انا شايفة ان الموضوع ده اخد وقت كتير و ردود كتير و مناقشات كتير و بجد فخورة بالاعضاء اللي اهتموا و ردوا ..........

و اللي اظهروا فخرهم و غيرتهم على مصر ......... و مبسوطة ان الموضوع اخد الردود دي ........

ثانيا انا رايي ان كدة انتم فهمتوا وجهة نظري من الموضوع و لا فلسطين و لا خلافات عربية و لا اي حاجة من دي ..........

انا قصدي اننا ككل و انا اولكم لازم ناخد بالنا من تصرفاتنا ........... لان العيون علينا كتير جدا ..........

و انا عارفة انكم عارفين كدة و عارفين قصدي ايه بالعيون دي .........

ثالثا بالنسبة ل سارة بشكرك اوي على حماستك و ردودك .......... و كنت فعالة اوي في الموضوع ده ..... خاصة انك كنت شاهدة على اللي حصل معانا ........

رابعا بالنسبة لاخي و العضو المحترم ابن مصر ......... بشكرك على تفهمك ....... و عجبني ردك فعلا لانك اول واحد يرد بعد التوضيح اللي عملته ......... و كمان كان واضح انك فهمت وجهة نظري لما اكدت كلامي و قلت ان لازم كل واحد ياخد باله من تصرفاته و يعامل الناس زي ما هو يحب انه يتعامل ........ و متشكرة انك ما زعلتش اني اخدت كلام من توقيعك بس صدقني كان اكتر كلام مناسب في اللحظة دي ............

خامسا بشكركم كلكم مرة تانية على ردودكم و تجاوبكم معايا .......... و مناقشتنا ........ و اتمنى ان نتناقش دائما بهدوء ........ مثلما فعلنا هنا لاننا زي ما قلت العيون علينا .......
أضف رد جديد

العودة إلى ”هى دى مصر؟“