[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 153: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 153: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 153: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 153: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 153: Array to string conversion
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 153: Undefined variable: Array
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 1015: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 807: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 807: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 807: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 1369: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 8437: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:6993)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 8441: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:6993)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 8443: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:6993)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 8445: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:6993)
متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟ - أكاديمية ايجيبت رايت الأدبية
المواضيع التى لم يرد عليها | عرض المواضيع النشطة التوقيت الحالى 22 أكتوبر 2020, 8:44 am





الرد على الموضوع  [ 6 مشاركة ] 

Share |


متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟ 
الكاتب رسالة
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
261
مشاركة متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟


طلاب الثانوية العامة يشكون صعوبة "الجبر"..والوزارة تنفي




شكا طلاب الثانوية العامة من صعوبة بعض أسئلة امتحان مادة الجبر "رياضيات 1"، الفقرة "ب " في السؤال الرابع والخاصة بالمتتابعة الهندسية.
في الوقت نفسه أكدت غرفة العمليات بوزارة التربية والتعليم أنها لم تتلق غرفة العمليات أي شكوى، وأن الامتحان لابد أن يتضمن نسبة لا تزيد عن 15% للطالب المتميز.
وقد أدى الاثنين طلاب المرحلة الأولى البالغ عددهم 35.983 ألف طالب وطالبة الامتحان في مادة الجبر، وهى مادة إجبارية لجميع طلاب المرحلة الأولى وتمثل الفرع الثاني من رياضة 1، كما أدى الامتحان فيها أيضا طلاب المرحلة الثانية الراسبين فيها من عام 2007-2008 والبالغ عددهم 13.860 ألف طالب وطالبة.
وذكرت وكالة أنباء الشرق الأوسط ـ في استطلاع أجرته عقب الامتحان مع عدد من الطلاب أمام بعض اللجان بالقاهرة - أن الطلاب اجمعوا على صعوبة النقطة "ب" بالسؤال الرابع، مشيرين إلى أنهم لم يسبق لهم التدريب عليها من قبل، ولم يرونها في الكتاب المدرسي أو نموذج الوزارة ولم يتمرنوا عليها خلال امتحانات الأعوام السابقة واصفين ذلك السؤال بالمعقد.
كما أشار الطلاب إلى صعوبة النقطة "ب" فى السؤال الخامس والخاصة أيضا بالمتتابعة الهندسية، حيث ذكروا انها تحتاج إلى وقت فى التفكير وغير مباشرة مع الإشارة إلى ان بقية أسئلة الورقة الامتحانية، استطاع اغلب الطلاب الإجابة عليها فى سهولة ويسر.
من جانبه، تابع الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم من خلال غرفة العمليات والاتصال بالمحافظات الاطمئنان على الطلاب، وتلقى تقريرا مفصلا من اللجنة الفنية للامتحان، أفاد ان ورقة الاسئلة تتكون من خمسة أسئلة:السؤال الأول منها إجباري ويختار الطالب ثلاثة أسئلة من الأسئلة الأربعة الباقية.
وتشمل الورقة الامتحانية الموضوعات الرئيسية للمنهج، وجاءت خالية من الأخطاء العلمية والفنية والمطبعية وتقيس جميع مستويات المعرفة والتذكر والفهم والتطبيق ومن محتوى الكتاب المدرسى والزمن المخصص للإجابة مناسب للحل والمراجعة وبصفة عامة تتطابق مع مواصفات الورقة الامتحانية.
ويواصل طلاب المرحلة الأولى امتحاناتهم الأربعاء 24 يونيو/حزيران بامتحان مادة اللغة الأجنبية الثانية "فرنساوي، المانى، اسباني " وهى مادة إجبارية يمتحنها جميع الطلاب، بينما يمتحن الثلاثاء 23 يونيو/حزيران طلاب المرحلة الثانية مادة قدرات فنون وهى مادة اختيارية يمتحنها طلاب المرحلة الثانية فقط.

:x نداء :x



نداء الى وزير التربية و التعليم نداء الى كل معلم بيضع امتحان للثانوية العامة

ارحمو اولياء الامور ارحمو الطلبة كفاية كده ..... متى ننتهى من التوتر و الرعب فى امتحانات الثانوية العامة متى ننتهى من (البعبع) المسمى بالثانوية العامة متى...؟
:x



22 يونيو 2009, 2:23 pm
الملف الشخصى
مشرفة قسم الكتابة

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
1481
مكان:
مصر الجميلة
Real Name:

Favorite Quote:

verification:
ID verified and trusted writer
مشاركة Re: متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟


معاك حق في التساؤل الهام جدا ده يا محمد :x

مصر هي البلد الوحيدة في العالم اللي الثانوية العامة فيها بكل الرعب و الصعوبة و الضغط على الطالب و الأهل بالشكل ده

و كنت قريت من فترة ان ده بيتعمل مخصوص عشان حل مشكلة البطالة !!

باحييك على فتح الملف ده و باتمنى تتغير الأفكار المتعلقة بيه في يوم من الأيام

_________________






22 يونيو 2009, 2:51 pm
الملف الشخصى
مشرف قسم الأشعار

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
1070
مكان:
الإسكندرية
Real Name:

Favorite Quote:

verification:
ID verified and trusted writer
مشاركة Re: متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟


أحييك يا محمد على إثارة هذا الموضوع اللي نغص حياة الغالبية العظمى من أولياء الأمور
وللأسف سيستمر الوضع على ما هو عليه طول ما سياسة التعليم عندنا قائمة على نظام الشحن والتفريغ
شحن المعلومات في ذهن الطالب المغلوب على أمره ، ثم تفريغها في ورقة الإجابة وبعد كده الطالب يروح في ناحية والمعلومات تروح في ناحية تانية .
يعني بمعنى أصح سياسة التعليم عندنا في العالم الثالث
بتعتمد على تخريج أجيال من الحفظة لا المبتكرين ، والدليل على كده إن الجزء العملي في الدراسة شبه معدوم اللهم إلا في القليل القليل من بعض الكليات .
فتكون النتيجة تخريج دفعات مش فاهمة حاجة ولا فاكرة هي درست ايه .
وربنا يعوض علينا
ويعوض الله يعوض الله يعوض اللهdi1 angry1


22 يونيو 2009, 3:29 pm
الملف الشخصى Yahoo الموقع الشخصي
مشرفة قسم القصص القصيرة

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
444
مكان:
no where but my imaginary world
Real Name:

Favorite Quote:

verification:
ID verified and trusted writer
مشاركة Re: متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟


فعلا انا اشكرك واحييك على موضوعك دا...
رغم انك قلبت عليا المواجع..:cry: .. دا انا لسا دفعة جديدة ..ولم اخرج بعد من غياهب ومتاهات هذا الطريق الحالك الظلمة الذي يدعى الثانوية العامة...di1
وانا رأيي فعلا من رأي شاعرنا الاستاذ محمد محمود..طول ما نظام التعليم زي ما هو هنفضل زي ما احنا..
يمكن الضجة دي كلها على الثانوية العامة لانها اخر مراحل التعليم المدرسي...لكن دا لا ينفي عذاب الطلاب في
المراحل السابقة للثانوية العامة كمان...
والله يا جماعة نظام التعليم دا بيخلق جيل معقد نفسيا..وبيأثر في حياة الانسان مش بس في مجرد وظيفة
او راتب او حتى مكانة اجتماعية...دا بيخلق منه انسان اما قادر واما معاق ذهنيا وحضاريا وحتى انسانيا..
اشكرك بجد على موضوعك دا ...
وياااااااااااااارب حد يسمع بقى ويحاول يحل المشاكل دي..:cry:


22 يونيو 2009, 4:01 pm
الملف الشخصى
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
174
Real Name:
مشاركة Re: متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟


حسبى الله ونعم الوكيل فيها وزارة !! بقالنا 5 سنين متتالية و أسئلة الجبر والهندسة والفيزياء هم اللى منهم معظم الشكاوى ...... يعنى القسم العلمى مستهدف وفيه خطة بعيدة الاجل لتدميره والقضاء عليه .... كل سنه نقول القسم العلمى السنه دى عدده اقل بكتييييير من السنه اللى فاتت يبقى اكيد الامتحانات هتبقى معقولة ..... ومع ذلك كل سنه بتكون اسوأ من اللى قبلها !! لصالح مين الكلام ده ؟؟ هى الوزارة فيها عملاء!!


22 يونيو 2009, 11:52 pm
الملف الشخصى
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
779
مكان:
مصر
Real Name:

Favorite Quote:

verification:
ID verified and trusted writer
مشاركة Re: متى ننتهى من( بعبع) الثانوية العامة.....؟


السلام عليكم
اخى الكريم محمد تحياتى ليك ولكن اسمحلى اختلف معاك لأن إحنا من عملنا بعبع الثانوية العامة وبقينا عاملين زى المثل اللى بيقول " حضر العفريت ولا عرفش يصرفه " والسبب بسيط جداً يا محمد الطالب طول السنة أهله عمالين يقولو له ذاكر يا ابنى - ذاكر ياللى ما انتاش نافع - ما انتاش محصل معهد - الخ من تلك الالفاظ التى مررنا عليها وكل هذا ينشأ عن الطالب واقع واحد لا ثانى له أنه لو لم ينجح بتفوق فى الثانوية العامة لن تكون له قائمة وستنصب له المشانق - لهذا وهو يذاكر لا يركز هذا ناهيك عن الدروس الخصوصية والذى فعلته فى مدارسنا اصبح المدرس لا يشرح الا فى درسه الخارجى - لهذا يشعر الكثير من ابناء الثانوية العامة بسهولتها بمجرد الخروج منها لانه يكون الضغط الذى كان عليه قد رفع فماذا لو لم يكن هناك ضغطاً اصلاً .. موضوعك جميل ولكن احنا اللى عملنا البعبع


24 يونيو 2009, 9:25 am
الملف الشخصى Yahoo الموقع الشخصي
عرض المشاركات السابقة منذ:  مرتبة بواسطة  
الرد على الموضوع   [ 6 مشاركة ] 



المتواجدون الأن

الأعضاء المتصفحون لهذا القسم لا يوجد أعضاء متصلين و 4 زوار


لا تستطيع كتابة مواضيع جديدة في هذا القسم
لا تستطيع كتابة ردود في هذا القسم
لا تستطيع تعديل مشاركاتك في هذا القسم
لا تستطيع حذف مشاركاتك في هذا القسم
لا تستطيع إرفاق ملف في هذا القسم

البحث عن:
الإنتقال إلى:  

cron
Powered by phpBB © phpBB Group, Almsamim WYSIWYG
Style by ST Software for PTF.
Translated by http://EgyptWrite.com

All Rights Reserved.
Copyright © 2008-2009 - EgyptWrite.com


cool hit counter


[ Time : 0.045s | 22 Queries | GZIP : Off ]