انا اسف لا اتمنى ان تكون دى مصر

لمناقشة مشاكل مصر المعاصرة ومحاولة إيجاد حلول عملية لها, بطريقة موضوعية بعيدا عن الإساءة لبلدنا وشعبها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر
اتصال:

انا اسف لا اتمنى ان تكون دى مصر

مشاركة بواسطة المهاجر »

رغم انى قررت فى قرارة نفسى ان اكون من يقوم بذكر ايجابيات هى دى مصر وشخصيات مصرية الا ان الخبر دا استفزنى جدا

لإجبارهن على الاعتراف بحيازة السلاح
وفاة مصرية بنوبة قلبية بعدما هددها ضابط بتعريتها وبناتها في الشارعصورة
صورة

القاهرة- د ب أ
توفيت سيدة مصرية، تبلغ من العمر 45 عاماً، نتيجةإصابتها بنوبة قلبية مفاجئة، بعدما هددها ضابط شرطة بنزع ملابسها وملابسبناتها وزوجة ابنها في الشارع، أمام أهالي القرية، لإجبارها على الاعترافبحيازة أسلحة.

ونقلت صحيفة "البديل" المصرية، الأربعاء 26-11-2008،عن أهالي قرية الشيخ راجح، بمحافظة أسيوط (380 كم جنوب القاهرة)، أنه، ماإن سمعت السيدة، وتدعى زينب حسين أحمد، بتهديد الضابط في قسم أبو تيجبأسيوط ويدعى محمد شرقاوي، خلال حملة أمنية كان يقودها على القرية، حتىأصيبت بنوبة قلبية مفاجئة أودت بحياتها.
ونسبت الصحيفة إلى ابن القتيلة ويدعى علاء فؤاد محمد(28 عاما) قوله:"فوجئت بالخبر فور استدعائي من مدينة الغردقة (الساحليةشرقي مصر) التيأعمل بها، وكانت الشرطة قد داهمت منزلنا أمس الساعة 12ليلا (بالتوقيتالمحلي) للبحث عن سلاح، وفتشوا المنزل ولم يعثروا علىشيء".

وتابع:"وبعد الانتهاء من تفتيش المنزل قال احد المخبرينويدعى جمال ضبع للضابط إنهناك منزلا آخر للأسرة قام أيضا بتفتيشه، ولميعثر على أي شيء. حينها، هددالضابط والدي وأفراد أسرتي بإخراج أميوشقيقاتي البنات وزوجتي، ونزعملابسهن أمام أهالي القرية للاعتراف بوجودأسلحة لدينا. وما أن سمعت والدتيهذا الكلام حتى أصيبت بنوبة قلبية حادة،وماتت ومنع الضابط الأسرة مناستدعاء الإسعاف أو نقل أمي للمستشفى".

وأضافعلاء أن "إذنالنيابة بتفتيش المنزل لم يصدر إلا بعد قيام الضابطبالتفتيش، وتوجهنا علىالفور بإبلاغ النيابة والشرطة وحررنا شكوى ضدالضابط وباقي أفراد الشرطةالمرافقين له الذين تسببوا في وفاة والدتي".
آخر تعديل بواسطة المهاجر في 26 نوفمبر 2008, 11:20 pm، تم التعديل مرتين في المجمل.
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

Re: انا اسف لا اتمنى ان تكون دى مصر

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

بجد يا أحمد مش عارف أعلق بإيه....خبر حزين من سلسلة الأخبار اللى اتعودنا نسمعها الأيام اللى فاتت عن الشرطة بالذات ومشاكلها بعد الحوادث اللى حصلت فى إسكندرية...ده غير قضايا التعذيب اللى ممكن تحول شخص برئ لحطام إنسان وبداية مجرم أو إرهابى متطرف...وبعد كده نسأل التطرف جه منين...
أنا نفسى بس حد من الدولة يقول ليه كل ده؟ ليه الشرطة اللى المفروض تحمى الناس تبقى سبب فى موتها...بجد أنا كمان ما أتمناش ان دى تكون مصر...
بشكرك يا أحمد على الخبر والموضوع وعنوانه اللى بنأيده كلنا...
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
همسه
مشرفة قسمى الشعر, كلام فى الحب
Real Name: آيه الشحات أحمد
Favorite Quote: اطلبوا اللعلم من المهد الى اللحد
مكان: مصر

مشاركة بواسطة همسه »

بجد حاجه تحزن والله يااحمد صورة اسلوب رخيص ووقح من انسان مجرد من كل معانى الاحترام اللى فى الدنيا دى فعلا حاجه مقززه اوى صورة بس القاعده مش عامه واكيد لكل قاعده شواذ صورة
همسه
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

بجد يا احمد لا تعليق غير حسبنا الله و نعم الوكيل فى كل ظالم
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

المفروض يغيرو شعار الشرطة الا بيقول الشرطة فى خدمة الشعب ويقولة الشرطة لتخلص من الشعب انا نفس اعرف الضابط بيتعلمو اية فى كلية الشرطة ازاى يحموا أفراد الشعب ولا ازاى يحولوا الشعب لمجرمين وارهابين لو عملناابحاث عن ناس اراهبين او مجرمين حنلاقى معظم الناس ده كان وراه تطرفهم ظابط او عسكرى اهانوهم فى يوم بصراحة انا حزينة جدااااااااااااا وبضم صوتى لمحمد وبقول حسبى الله ونعم الوكيل صورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”هى دى مصر؟“