هى دى مصر (نبوية موسى )

لمناقشة مشاكل مصر المعاصرة ومحاولة إيجاد حلول عملية لها, بطريقة موضوعية بعيدا عن الإساءة لبلدنا وشعبها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر
اتصال:

هى دى مصر (نبوية موسى )

مشاركة بواسطة المهاجر »

كاتبة ومفكرة وأديبة، وُلدت نبوية موسى محمد بدوية في 17 ديسمبر 1886بإحدى قرى محافظ الشرقية بمصر، وكان والدها ضابطا بالجيش المصري، توفي قبلميلاد ابنته.
تلقت نبوية موسى تعليمها في بيتها، ثم التحقت بالمدرسة السنية للبناتبالقاهرة، حيث كانت أسرتها قد انتقلت للإقامة بها، وحصلت على الشهادةالابتدائية سنة صورة1903، ثم التحقت بقسم المعلمات السنية، وأتمت دراستها فيسنة 1906، وعُينت مدرسة بمدرسة عباس الابتدائية للبنات بالقاهرة. ‏
تقدمت نبوية موسى للحصول على شهادة البكالوريا (الثانوية العامة) فيأول سابقة من نوعها ونجحت في الامتحان، وحصلت على الشهادة سنة 1907، وكانلهذا النجاح ضجة كبرى، ونالت نبوية موسى بسببه شهرة واسعة. وفي هذه الفترةبدأت نبوية تكتب المقالات الصحفية التي تتناول قضايا تعليمية واجتماعيةأدبية، وألفت كتاباً مدرسياً بعنوان "ثمرة الحياة في تعليم الفتاة"، قررتهنظارة المعارف للمطالعة العربية في مدارسها. ‏‏‏ ‏ ‏ ‏‏‏‏‏‏
تركت نبوية موسى الخدمة في وزارة المعارف، وتولت نظارة المدرسةالمحمدية الابتدائية للبنات بالفيوم 1909، وهي مدرسة أنشأتها مديريةالفيوم، وكانت أول ناظرة مصرية لمدرسة ابتدائية، ونجحت نبوية موسى في نشرتعليم البنات في الفيوم فزاد الإقبال على المدرسة.
انصرفت همة نبوية موسى منذ إنهاء خدمتها بالمعارف سنة 1926 إلىالاهتمام بأمور التعليم في مدارسها الخاصة التي أقامتها في الإسكندريةباسم مدارس "بنات الأشراف"، ثم افتتحت فرعاً آخر لها بالقاهرة، وقد أوقفتمبنى مدرسة بنات الأشراف في الإسكندرية وقفاً خيرياً لوزارة المعارف سنة1946.
تعتبر الفترة فيما بين 1937 وحتى 1943 هي أزهى فترات نبوية موسىوأكثرها نشاطا وحيوية، فإلى جانب إدارتها للمدارس التي اكتسبت سمعة طيبةقامت بإنشاء مطبعة ومجلة أسبوعية نسائية باسم الفتاة، صدر العدد الأولمنها في سنة 1937.

لنبوية موسى تراث في الفكر التربوي، خاصة أنها شاركت في كثير منالمؤتمرات التربوية التي عقدت خلال النصف الأول من القرن العشرين لبحثمشكلات التعليم، كما أن لها بعض المؤلفات الدراسية التي قررتها وزارةالمعارف. كما كان لها نشاطاً اجتماعياً كبيراً من خلال الجمعياتوالمؤتمرات النسائية على المستويين المحلي والعالمي.
توفيت نبوية موسى في سنة 1951.
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

Re: هى دى مصر (نبوية موسى )

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

ياجمال الشخصيات يا أحمد...بجد شخصية تستحق الكلام عنها...بس مش ملاحظ انك من ساعة ماقالولك بلاش عنصرية ومابتكتبش عن دور المرأة ليه قلبت ونسيت الرجالة ولا ايه...أنا جاى اهدى النفوس يعنى صورة وبعدين نفسى على فكرة نكلم شوية كمان على الناس اللى فى العصر الحديث أوى يعنى ولسه عايشين كمان عشان دول عياشناهم أكتر ونحب نعرفهم أكتر من مجرد صور فى الجرايد و أخبار وخلاص
بحييك يا أحمد على سلستلك وأنا ملاحظ انك كنت متغير كده الفترة اللى فاتت...مش انت يعنى ولا كتبت حاجة...مافيش حاجة مستاهلة زعل يا أحمد...ومستنيين ان شاء الله باقى روايتك أو المسرحية..سلام
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

اولا شكرا يا وليد للمرور وشكرا لتلبية طلبى وان شاء الله قريب هنزل المسرحية يعنى على بكرة او بعده اما بالنسبة انى متغير فتخيل يا وليد لما تلاقى ان ناس كنت بتعزها تضربك فى ظهرك يبقى الواحد عامل ازاى
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

احمد الصياد كتب:
اولا شكرا يا وليد للمرور وشكرا لتلبية طلبى وان شاء الله قريب هنزل المسرحية يعنى على بكرة او بعده اما بالنسبة انى متغير فتخيل يا وليد لما تلاقى ان ناس كنت بتعزها تضربك فى ظهرك يبقى الواحد عامل ازاى

ياااه ده كتير اوى من ده يا أحمد...طول ما انت عايش ممكن تلاقى اقرب الناس ليك بيخونك...الحياة كده...وأنا ياما حصلى كده...ومع ذلك عمرى ماحاولت اتغير ولاانى مابقاش طيب واحب كل اللى حواليا...عادى هى دى الحياة ولازم تعيشها بحلوها ومرها...لاكر على واجب وهأستنى المسرحية بقى ان شاء الله
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

الأكاديمية منورة انا كنت ناويه النهاردة انزل اعلان فى الأكاديمية عشان ندور عليك بس الحمد لله انك رجعت بالسلامة صورة
طبعا ياحمد انت مش حتسمع كلام وليد وحتكتب عن شخصية نسائية كمان انت كتبت عن تلات شخصيات رجالة فاعدل وخليها تلاته تلاته صورة
كنت عايزة ققولك يأحمد ان مش صقر الأكاديمية الا احزانة ممكن تمنعة عن كتاباتة لكن هى الا تخلية يخرج احلى ما عنده من كتابات
المهم طبعا شخصية النهاردة شخصية مميزه جددددا كفاية انها كانت المثال الأول فى حياة المراة المتعلمة والمثقفة ياريت يأحمد تكتب عن الدكتورة عائشة عبد الرحمن ومش حطلب منك حاجة تانىصورة
ويلا بسرعة خلص المسرحية عايزين نقراةصورة
صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

بجد انا اسف انى برد متاخر بس الايام دى فى ظروف ما علينا بجد الشخصيات بتاخترها كلها شخصيات هامة و لها دور فعال جدا فى تاريخ مصر و بجد نصيحة لا تترك احزانك تسيطر عليك لان الاحزان لا تفعل شىء سوى تدميرك فبجد حاول الخروج من احزانك و حمدلة على السلامةصورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
هبة الله محمد
مشرفة قسم أخبار الأدب
Favorite Quote: الجحيم هو الآخرين.

مشاركة بواسطة هبة الله محمد »

موضوع رائع..أنا قريت مذكرات نبوية موسى قبل كده..اسمها "تاريخي بقلمي"...وهي شخصية صلبة قوية جدا..بس الغريبة أن هي ما ذكرتش فيه تاريخ ميلادها ومكانه..

جميل موضوعك جدا..
صورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”هى دى مصر؟“