المواضيع التى لم يرد عليها | عرض المواضيع النشطة التوقيت الحالى 21 نوفمبر 2018, 2:19 pm





الرد على الموضوع  [ 2 مشاركة ] 

Share |


(هم يبكى و هم يضحك) مع البنوك المصرية 
الكاتب رسالة
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
261
مشاركة (هم يبكى و هم يضحك) مع البنوك المصرية




(مش بتكلم عليها علشان مش بحبها ...بالعكس انا نفسى تبقى احسن)


هم يبكى و هم يضحك ...انا اسف انى بكتب مثال شعبى بس ده الى انا شفته.. كنت فى احدى الايام الى ما يعلم بيها الا ربنا فى احدى البنوك المصرية الحكومية فى صف مش راضى يخلص علشان اجدد الفيزا و فوجئت باحدى الموظفات باحدى المصالح الحكومية بتقوم بتوريد مبالغ الى خزانة البنك و كان من بين النقود مبلغ من الجنيهات الفضة التى ترغمنا البنوك الحكومية على استخدامها و لكنى فوجئت برد الموظف المسئول عن الخزانة برد جاء كالصاعقة ...لا احنا مش بناخد الجنيه ده ياريت لو ورق .. بجد نكتة انا عن نفسى ضحكت مش زعلت لانه زى ما قلت هم يبكى و هم يضحك الى امتى هنظل ننافق و نسك عملة ولا نتعامل بها انا عن نفسى حتى الان مش فاهم ماهى قيمة العملة ان لم نقوم بالتعامل بيها و قيمة القوانين اذا تم مخالفتهاو عدم العمل بها بجد عمرى ما شفت اى حاجة من دى بتحصل الا فى مصر مش عارف ليه يا ريت حد يقولى ليه

_________________
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------




29 يناير 2009, 10:18 am
الملف الشخصى
مشرف قسم الروايات

الصورة الشخصية للعضو

مشاركات:
859
الإسم الحقيقى:
وليد توفيق
الحكمة المفضلة:
و تبقى الكلمات...
حالة التأكيد:
كاتب موثوق و مؤكد هويته
مشاركة Re: (هم يبكى و هم يضحك) مع البنوك المصرية


حتى فى البنوك...أنا كنت فاكر الموضوع ده فى المحلات والمواصلات بس...هو كل الموضوع بس إن وزير المالية من كتر نشاطه كان عايز يعمل حاجة فقال يطلع عملة ( ستايل ) جديد عشان نتكتب بإسمه فى صفحة العملات...فعملو بقى الجنيه اللى بيلمع والنص الجنيه المزوق والربع جنيه المخرم...وخلى الناس تضرب بعدها وكله يقولك ماهى الحكومة اللى عملاها وأدى زى مابتقول حتى الحكومة مش معترفين بيها...صحيح الأمثال الشعبى يامحمد ماكذبتش...هم يضحك وهم يبكى....وكمان المثل الجديد اللى بيقول: الفاضى يعمل عملات

_________________
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......



29 يناير 2009, 4:27 pm
الملف الشخصى
عرض المشاركات السابقة منذ:  مرتبة بواسطة  
الرد على الموضوع   [ 2 مشاركة ] 



المتواجدون الأن

الأعضاء المتصفحون لهذا القسم لا يوجد أعضاء متصلين و 1 زائر


لا تستطيع كتابة مواضيع جديدة في هذا القسم
لا تستطيع كتابة ردود في هذا القسم
لا تستطيع تعديل مشاركاتك في هذا القسم
لا تستطيع حذف مشاركاتك في هذا القسم
لا تستطيع إرفاق ملف في هذا القسم

البحث عن:
الإنتقال إلى:  

cron
Powered by phpBB © phpBB Group, Almsamim WYSIWYG
Style by ST Software for PTF.
Translated by http://EgyptWrite.com

All Rights Reserved.
Copyright © 2008-2009 - EgyptWrite.com


cool hit counter