هل حتقبل ماضى حبيبك ؟

للكتابات و المناقشات حول الحب, ليس بمفهومه الرومانسى فقط, ولكن بمفهومه الواسع فى كل حياتنا, والحديث عن المشاكل والعقبات التى تواجه هذا الحب وكيفية التغلب عليها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر،همسه

تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

Re: هل حتقبل ماضى حبيبك ؟

مشاركة بواسطة تنهيدة »

لارا كتب:توبيك مهم وجميل ياتنهيده. بالنسبه انى ممكن اقبل ان الانسان الى هرتبط بيه له ماضى ولا انا عن نفسى هقبل بس فى حاله واحده بس لو هو الى صارحنى وقالى بكده انا هكون متقبله وعادى جدا .بس لو انا عرفت انه كان له ماضى وهو مش قالى عليه فبكده هيكون كذب عليا اكيد مش هسامحه ومش هكمل معاه لانى مؤمنه اوى بان الى يكذب مره يكذب الف مره.

بشكر يالار على مرورك الجميل ..
رايك صح وبيدل على شخصيتك الواضحة ...لكن يالار الا يحدد الأستمرار هو نوع الماضى ..هل هو ممكن يأثر فى علاقتكم بعد كدا وكان لازم يصارحك بيه.. أو كان ماضى عادى لا يعيبه وممكن أنك حتى لو عرفتيه بعد كدا ما يأثرش فى أستمراركم مع بعض..
لكن فى كل الأحوال الصدق مفتاح السر لحياة ناجحة ...بتمنالك كل خير يالار مع انسان يكون صادقصورة
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

محمد محمود كتب:موضوع جميل جدا ً ومهم واحقيقة الحالة دي رد عليها دكتور في الجامعة من أسبوع وقال :" أن العقل الباطن مثل الصفحة البيضاء فلو كانت التجربة مجرد مشروع ارتباط وفشل فإن الارتباط الجديد سيمحو أثر السابق ، أما إن دخلت التجربة في مرحلة حب وعاطفة فلابد أن تترك أثرا ً في هذه الصفحة البيضاء المسماة بالعقل الباطن مثل ختم على ورقة بيضاء مهما أزلناها لابد أن تترك علامة "
وما أصعب أن تكون الورقة مليثة بالأختام ِِ

كلام جميل يامحمد ...لكن اعتقد أنه ظالم جداا مينفعش ..حياتنا تنتهى لو مشاعرنا أتحركت تجاه أنسان والظروف منعتنا اننا نكمل ..لان طول الأنسان ماهو عايش بيفضل قلبه يدق والحياة عمرها ما بتوقف...وأعتقد عبارة ما أصعب أن تكون الورقة مليئة بالأختام ..
لو فعلا الأنسان حتكون حياته وعقله الباطن عبارة عن صفحة بيضاء ...يبقى الأحسن الأنسان مايعش ..عشان لا يمر بتجارب ولا يعرف معنى الحياة ...المشكلة الحقيقة ان ألرجل لما بيحب يرتبط بيفكر ان الا حيرتبط بيه اتخلق فى اليوم الا أتقابل معاه فيه ...وبيشوف أن الحياة بتبدا من يوم ماشافه مش بيفكر ان الشخص الا حيرتبط بيه دا أنسان بيحس وعنده مشاعر ...يعنى المشاعر الا جواه مكنتش مستنيه لحظة لوقاه عشان تتحرك ...لكن ممكن تكون السبب فى تغير حياته ..وتحسسه فعلا أنك متفهم للحياة ومقدر أن زى متحركت مشاعرك قبلى أكيد انا كمان ممكن تكون مشاعرى اتحركت ...وطبعا أنا مقصدتش خالص ..أن الماضى يكون فيه شىء مشين ولا حاجة ..انا قصد طبعا العلاقات الطبيعية الا أكيد بتحصل بين البنات والولاد.....وعلى العموم دى طبعا وجهة نظر ...
بشكر يامحمد على مرورك...صورةصورة
صورة
نبضة...
مشرفة قسم القصص القصيرة
Real Name: سارة صادق
Favorite Quote: النعم الكبرى لا تُظهرها إلا.. الفجائع الكبرى !
مكان: no where but my imaginary world

مشاركة بواسطة نبضة... »

اولا..التوبيك راااااائع يا تنهيده بلا شك..
بالنسبه لرأيي بقي..فيمكن ناس كتير هتستغربه او تعترض عليه..
انا بصراحه ممكن اقبل من الشخص اللي احبه اي حاجه..حتي لو كانت حاجه غلط..(بس طبعا بحدود)
ما دام كانت قبل ما يعرفني و يرتبط بيا..لانه لو حبني بجد..اكيد هيقبل يتغير..ويحاول يكون عند حسن ظني..
وانا اصلا..مش هسأله عن ماضيه..لانه ما يهمنيش في حاجه..لو هو اتكلم بقي وقال..فانا هحترمه جدااااااا لصراحته ووضوحه..
لكني عامه هقبل ماضيه لو كان هو العقبه الوحيده اللي في طريق ارتباطنا..لانه مهما كان اسمه "ماضي"..
واللي هتستغربوه اكتر..اني احيانا بفضل الانسان اللي يكون مر بتجارب قبل كدا..ما دامت تجارب بريئه..
لان احيانا المشاكل هي اللي بتقرب الناس من بعضهم..وتشجعهم انهم يحتووا بعض و يحسو ببعض اكتر..
دا رايي..صورة
و ميرسي مره تانيه علي التوبيك الجامد دا يا تنهيده..صورة
fromayka
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: سماح مصطفى
Favorite Quote: اول الغيث قطرة
مكان: فى رحم الفجر

مشاركة بواسطة fromayka »

المشكله مش ف انى اقبل الماضى المشكله انى انسى
سهل ان قلبى يسامح واكمل بدافع الحب لكن ياترى اشباح الماضى ههترب من الذاكرة .... هواجس النفس هتهدى وتبطل تفكر وتشك وتعمل مقارنه طول الوقت بينى وبين ماضى الحبيب
انا مش قاسيه بس انا بحاول احط النقط على الحروف
لو هنقدر نسامح وننسى فاهلا بهذا الماضى كذكرى فقط تمر مرور الكرام مش تستقر فى حياتنا الجديدة وتهدها
كل مانوصل لمينا
نبتدى ونقول رسينا
الشطوط ترفض لقانا
والبحور تانى تنادينا
السيد فهيم
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: الفن الجميل لا يورث قبحا

مشاركة بواسطة السيد فهيم »

هابدأ اجابتي بسؤال ... يعني إيه ماضي؟! .... هل مجرد اعجاب بنت بولد أو ولد ببنت أو حتي تمني الارتباط بهذا الشخص يعتبر جرم يوصم به الانسان طوال حياته؟!... هل تجربة حب من طرف واحد لم يشأ القدر لها أن تظهر حتي للنور ولم تخرج عن نطاق هواجس النفس وتمني المحال هل يعد هذا ماضي ؟!... هل تجربة حب متبادل بين اثنين أي كانت الظروف والتفاصيل (طبعا في حدود الأدب والدين والأخلاق العامة)لكن النصيب لم يشأ لهذا الحب أن يكلل بالزواج ... هل هذا الماضي المؤلم في كثير من الأحيان والذي لا أعتقد ان مرور الزمن قد يبرئه أو يمحو آثاره... هل هذا جرم يعاقب عليه صاحبه بفاجعة الرفض من حبيب آخر ...(علي فكرة الانسان ممكن يحب مرة واتنين ومليون شرط عدم الخيانة أو التجريح) .... هل خوض تجربة خطوبة فاشلة لأي سبب من الأسباب وهذا يحدث كثيرا يعتبر ماضي يعاقب عليه قانون الغرام؟!... اخيرا هل التعرض لزيجة فاشلة ... أو تجربة سابقة انتهت بطلاق أو هجر أو وفاة يعد ماضي ؟!.... لو كل طرف جاوب بصراحة علي السؤال ده وحط نفسه مكان الآخر أكيد هاتكون الإجابة أسهل مما نتصور .... باختصار ... لو حبيته بجد هاتنسي أي حاجة تانية ... مش عشان مراية الحب عامية ... بالعكس دي مفنجلة ومركزة عالآخر بس مافيهاش غير صورة شخص واحد بس... انت ؟!...عفوا ...قصدي .. حبيبك اللي بتشوف نفسك فيه.
السيد فهيم
آخر تعديل بواسطة السيد فهيم في 19 مايو 2009, 2:31 pm، تم التعديل مرة واحدة.
المصرية
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: رانيا حسن

مشاركة بواسطة المصرية »

انا رأى انه لو الانسان بيحب بجد ومتأكد ان التانى بيحبه فعلا يبقى لازم يتجاهل الماضى ويسامح لان احيانا الانسان بيبقى ماضيه ظلمه ومن حقه فرصة تانية ييقابل بيها الحياة من جديد .
صورة
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Real Name: جيهان راضي
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
مكان: my own world
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

اولا بحب اشكرك جدا على التوبيك الهايل ده نهودة .........

اما بالنسبة لرايي بقى فاحب اقولك ......... اني مش ناوية اسال خطيبي عن اي حاجة كانت قبل كدة الا اذا هو سال او حب يتكلم

من نفسه ......... و طبعا لو التجارب اللي قبل كدة بريئة يبقى مش ححطها في بالي اصلا ما دام ما كنش بيعمل حاجة تغضب ربنا

........ اما عن نفسي فانا الحمد لله ممكن اقول اي حاجة هو عايز يسمعها مني عن الماضي ........ لكن برضه الحمد لله مفيش اصلا

..... و حتى لو في يبقى لازم اقول ..... لاني بكره الكدب ......... و ما دام حنبني حياتنا مع بعض يبقى لازم نكون بانينها على

الصراحة و الوضوح ...... ok11

بحييك مرة تانية على السؤال و التوبيك الهايل ده و متشوقة اعرف رايك الشخصي
happy11 happy11
ماضى سعدون عبدالعال
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: ماضى سعدون عبدالعال فراج
Favorite Quote: اللهم ما انى مغلوب على امرى فانتصرلى
مكان: القاهره
اتصال:

مشاركة بواسطة ماضى سعدون عبدالعال »