لو اتعرض عليك العمل فى اسرائيل أو أميريكا...

للحوار حول أى موضوع عام لايناسب أقسام النقاش الأخرى.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

لو اتعرض عليك العمل فى اسرائيل أو أميريكا...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

موضوع النقاش واضح بس حبيت أعرف أرائكوا فيه وسبب الأراء دى...يعنى لو اتعرض عليكوا وظيفة مثالية...بمرتب عالى جدا...عمركوا ماتحلموا بيها فى مصر...بس الوظيفة دى فى اسرائيل؟ طب لو فى أميريكا؟ هتوافقوا ولا لأ؟ مستنى أرائكم...
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
هبة الله محمد
مشرفة قسم أخبار الأدب
Favorite Quote: الجحيم هو الآخرين.

Re: لو اتعرض عليك العمل فى اسرائيل أو أميريكا...

مشاركة بواسطة هبة الله محمد »

أمريكا ممكن..إسرائيل لا..
السبب واضح الحرب مع إسرائيل حرب إبادة يعني يا إحنا يا همة..لو خرجوا من فلسطين حيروحوا فين؟..وإسرائيل ما فيهاش مدنيين..سكان المستعمرات الغير عسكريين معاهم أسلحة وبيضربوا جيرانهم الفلسطيين علشان يسيبوا بيوتهم ويأتي مكانهم إسرائليين..
إما أمريكا الحرب سياسية بالدرجة الأولى..يعني ما فيش مشكلة مع الشعب نفسه غير المتعصبين طبعا..زي أيام مصر ما كان الإنجليز محتلنها وكان فيه مصريين بيدرسوا هناك..والشيخ محمد عبده نفسه زار إنجلترا وكان ليه صديق إنجليزي من اللي ضد الاحتلال الإنجليزي لمصر..إنما ينفع واحد يزور إسرائيل بدعوى إنه يبندد بالاحتلال الاسرائيلي أو إنه يكون ليه صديق إسرائيلي أيا كان موقفه..
يعني نوعى الاحتلال بيفرق..هل هو إحلالي زي الاحتلال الاسرائيلي..ولا سياسي..
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

هو وجهة نظرك صح جدا ياهبة وده رأيك المنطقى جدا واللى حاصل على أرض الواقع فعلا... بس أقول أنا بقى رأيى الشخصى...ولا اسرائيل...ولا أميريكا...ولا أى بلد فى الدنيا...لو هأخد ملايين الدنيا بحالها...وده كلام حقيقى مش وطنية زايدة ولاشعارات بس بجد أنا عندى مبدأ مؤمن بيه جدا...اللى مش هيعرف ينجح فى بلده مش هينجح فى أى مكان فى الأرض...والنجاح مش بس فلوس...ده طموح وأحلام وأهداف بتحقق ورؤية كاملة للحياة ولطريقك فيها...وبغض النظر عن اسرائيل أو أميريكا فأنا رأيى الشخصى ولا دى ولا دى...بس لازلت بأحترم وجهة نظرك ومستنى وجهة نظر الأعضاء لأنى يهمنى أعرف وجهات نظر متعددة بالنسبة للموضوع ده
وبشكرك جدا ياهبة على مشاركتك ورأيك صورة

.....

هبة الله محمد
مشرفة قسم أخبار الأدب
Favorite Quote: الجحيم هو الآخرين.

مشاركة بواسطة هبة الله محمد »

أولا طبعا مستحيل يكون فيه زعل لأن دي مناقشة عامة والطبيعي إن إحنا نختلف لو ما اختلفناش يبقى فيه حاجة غلط؛ يا بنجامل بعض يا المناقشة متلفقة..وزي ما انت قلت اهم حاجة إن إحنا نحترم وجهات نظر بعض..

ثانيا بقى..هو انت قصدك على فكرة امريكا واسرائيل يعني دولة حتلة ولا على فكرة السفر نفسها.
آخر تعديل بواسطة هبة الله محمد في 23 ديسمبر 2008, 6:03 pm، تم التعديل مرة واحدة.
صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

بصراحة يا وليد انا لو اتعرض عليا شغل قى امريكا طبعا هوافق لانى حسبتها حسبة بسيطة لو هقدر اسافر امريكا يمكن اقدر اعمل حاجة لانى طبعا لو دنتى فى مصر مش هاعرف اعمل حاجة و ده مش عدم و طنية بس هيا حسبة بسيطة واحد + واحد =اثنين لوظليت فى البلد دى عقبال ما هعمل حاجة هكون بقيت 100 سنة ده ان عشت و صدقنوى ده مش تشائم ده واقعية ..اقل سعر للشقق اصبح 60 الف ده المضروبة بالنار و عايز تتعزب فيها و لو فكرت فى الايجار يبقى عمرك ما هتعيش بالايجارات الجديدة الى تبدا ب300 جنيه و انا هاخد كام علشان ادفع الايجار واكل و اشرب و احوش لثمن الشقة او العفش ولا الشبكة ولا ..ولا سيبك.. بصراحة انا لو جتلى فرصة شغل فى امريكا هسافر طبعا.. لو اسرائيل ها...يعنى هرفض طبعا حتى لو هيدونى ملاين بس لو عملوهاصورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

حلوة عايز تتعذب فيها دى صورة والله يامحمد هم بيكى وهم يضحك...أنا الأيام دى بردو مضايق من أحوال البلد والتغيرات اللى داخلة عليها هتكون للأسوء ولا الأحسن...ربنا يستر..أنا متفائل اه بس الأيام الجاية هتتغير حاجات كتير أوى من حكم وعادات وتقاليد ومستوى معيشة ومببادئ الناس وأحلامها...ببساطة كده يكون تغيير وطن بحاله...أرجع أقول ربنا يستر...
بالنسبة لأسرائيل أو أميريكا أو كده فأنا رأيى الشخصى لنفسى انى ولا هأسافر فى أى حتة بغرض الشغل ولا حتى فى الخليج والدول العربية..ومش قصدى سفر الزيارة والتعرف على حضارات ولغات جديدة طبعا لأن ده وارد جدا وبأيده...وبالنسبة للى بيسافروا أى مكان غير أرضهم فأنا رأيى الشخصى ان مافيش حد المفروض يطلع بره الا بكل بساطة كده وبالتعبير البلدى: لو اللى بره دول باسو ايديه عشان يسافر...بمعنى انهم محتاجين خبرته جدا...عشان مايهينش نفسه ويسمح لحد يذله زى الحوادث اللى عمالة تحصل فى السعودية وغيرها من الدول العربية لدكاترة ومهندسين فما بالك باللى بيطلع متهرب ويدور على أى شغل...شوف بقى اداهم فرصة ممكن يعملو فيه ايه وماحدش يقولهم لأ...وهذا رأيى...

.....

تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

موضوع مهم جددددا وتسأل المفروض يتسأل لكل شاب فى مصر أنا عن نفسى ضد سفر شباب بلدى للعمل لنهضة أى بلاد أخرة وان كان حيكون العمل فى اسرائيل هو دة المعنى الحقيقى للمستحيل أشتغل فى بلد قتله أطفالى سجنه أهلى مغتصبة اراضي اهو ده الأنتحار الحقيقى اشتغل لاتطور من أسرائيل لتقوة اكتر لآبادة العرب والا بيزعلنى أكتر ان أسرائيل دايما يتستدرج شبابنا اليأسين الا بلادهم وتوفر ليهم كل الأمكانيات لحياة كاملة لكن ان متأكدة ان عمر شاب من شاببنا ما حيحس بالأستقرار فى بلد زى اسرائيل يعنى انا لو قتلونى عمرى ماقبل أشتغل فى بلد الصهاينة .......
أما بالنسبة لأمريكا فهى بلد التقدم الفكرى لكنها بلد التاخر الأنسانى ولهذا أنالا أتمنى أن أعمل بها مهما كانت الأغراءت فأنا دائما أعشق تراب بلدى حتى لو دفنت أحلامى فى أرضها
وبالنسبه لراى محمد فأنا بحترمه جدا مع اختلافى معاه لان لو كسبت فى امريكا الفلوس الا حتوفر حياة كريمة بيها فتأكد أنك حتخسر كتير بغربتك عن وطنك اولا ونفسك ثانيا وده مش وطنية زايدة على راى وليد لكن حرام واحد زيك بيحب بلدة أوى كدة يوافق ان يبعد عن همومه بفكرة السفر لأمريكا لازم نحاول نحقق الحلم على ارض مصر حتى لوكنه احنا التمن واطمن يامحمد اكيد بكره حتلاقى الشغل والشقة وكل الا تتمناه على ارض بلدنا مصر
بشكرك ياوليد على هذا الموضوع وبحيك على رايك ويحى كل الا شارك برايه واتمنى أشوف الحلم حقيقة ان بلدى تكون أحلى بلاد الدنيا وكل شبابه يحققو أحلامهما فى حضنها وميفكروش أبدا يبعدوا عنها صورة
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

تنهيدة كتب:واتمنى أشوف الحلم حقيقة ان بلدى تكون أحلى بلاد الدنيا وكل شبابه يحققو أحلامهما فى حضنها وميفكروش أبدا يبعدوا عنها صورة

وأنا ما أقدرش أزيد حاجة على تعليقك ياتنهيدة لأنه بجد هو رأيى بالظبط...وبأتمنى نفس أمنيتك دى إن كل اللى بيفكروا يسيبوا البلد ويحققوا أحلامهم بره مصر يفكرو أحسن ازاى يطوروا بلدهم ويحققوا أحلامهم فيها...بحييكى ياتنهيدة على رأيك اللى مش غريب على شخصيتك المصرية الأصيلة المليانة أمل وحب لمصر صورةصورةصورة

.....

المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

صورةهو فين الشغل والله والله والله لو فى امريكا واسرائيل لرايح اشتغل عارفين ليه هقولكم ليه :-
1- ليه اسرائيل : عشان اعرف الناس بتفكر ازاى وايه نقط قوتهم داخليا ونقط ضعفهم واعمل فى يوم من الايام زى بتاع اللودر الكبير اللى دهس اربعة يعنى من الاخر ابقى عميل مصرى فى اسرائيل فيه مانع
2- امريكا :- عشان اعرف الناس دى بقت ازاى اقوى قوة فى العالم وطبعا بعد انتخابات 2025 وانتخابى رئيساً لمصر اطبق اللى عرفته عرفتوا ليه
محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

والله لو اتعرض عليا أروح هذين الوكرين لن أذهب ولو بمال الدنيا ولكن سأرسل لهم حذائي وإن كنت أشك إن حذائي حيوافق صورة
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
أضف رد جديد

العودة إلى ”المناقشات العامة“