ذلك البيت اللعين

للحوار حول أى موضوع عام لايناسب أقسام النقاش الأخرى.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
الزهراء
مشرفة قسم النقد الفنى و المقالات
Real Name: سليمة مشري
Favorite Quote: الشكوى انحناء و أنا نبض عروقي الكبرياء ...
فالشكوى لغير الله مذلة
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بلد الأحرار

ذلك البيت اللعين

مشاركة بواسطة الزهراء »

جمعوهم إناثا و بنين و وضعوهم في ذلك البيت اللعين و سموهم بالموهوبين ، ثم دفعوهم إلى التخلي عن أصولهم و عن الدين و بعدها
تشيعوا لابن بلدي و أخذهم الحنين ، حتى أنهم كشفوا أسرارهم على الملىء غير مترددين ، و أقاموا علاقات علنا و الأهل فرحانين ، ثم
قالوا أجمل مرحلة في حياتنا...نعم لقد وقعوا في ذلك الكمين، و النهاسة حسبهم نجم واحد و ليس اثنين ، سينتهي بمجرد أن يخرج
بيومين ...
أكيد قد عرفتم على من الحديث..................
سلام
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

Re: ذلك البيت اللعين

مشاركة بواسطة ابن مصر »

مش عارف يا زهراء انتى بتقصدى مين بكلامكصورة يمكن تقصدى مثلا اكاديمية النجوم صورة هو صحيح انا معترض على بيحصل فيها من افعال و تصرفات غير محترمة من بعض الاعضاء و لكنى بحترمها كمصدر لتخريج مطربين على درجة من الثقافة و على درجة من الادراك بالفن الصحيح يعنى افضل من المطربين الذى لا يقال عليهم غير انهم مطربين جين من تحت السلم و لا يفقهون اى شىء فى الفن ( يعنى ولا صوت ولا شكل ) بس ارجع واقول ان الزنب مش زنب الاكاديمية الزنب زنب الاهل الى بيرضو ان ولادهم يظهرو بهذا المظهر فى الاكاديمية و الدليل فى ذلك ان فى احدى البريمات كان هناك مشتركة محجبة

و فى النهاية اشكرك على طرحك لهذا الموضوع الهامصورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

ابن مصر كتب:مش عارف يا زهراء انتى بتقصدى مين بكلامكصورة يمكن تقصدى مثلا اكاديمية النجوم صورة هو صحيح انا معترض على بيحصل فيها من افعال و تصرفات غير محترمة من بعض الاعضاء و لكنى بحترمها كمصدر لتخريج مطربين على درجة من الثقافة و على درجة من الادراك بالفن الصحيح يعنى افضل من المطربين الذى لا يقال عليهم غير انهم مطربين جين من تحت السلم و لا يفقهون اى شىء فى الفن ( يعنى ولا صوت ولا شكل ) بس ارجع واقول ان الزنب مش زنب الاكاديمية الزنب زنب الاهل الى بيرضو ان ولادهم يظهرو بهذا المظهر فى الاكاديمية و الدليل فى ذلك ان فى احدى البريمات كان هناك مشتركة محجبة

و فى النهاية اشكرك على طرحك لهذا الموضوع الهامصورة

مساء الخير يا ابن مصر و اسفة لأني اتأخرت في الرد
بس انا باختلف معاك في الرأي لأنو المعاهد و الأماكن اللي ممكن نحصل منها الفن و الثقافة موجودة من غير ما ندخل في متاهات ما لهاش لازمة و بخصوص المشتركة المحجبة ما سبقليش اني شفتها
باشكرك على مشاركتك في الموضوع و يا ريت تنورنا بمشاركتك في اعلان الحرب .....
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

على فكرة يازهراء أنا معاكى تماما فى رأيك...بيت لعين..و بجد دى موضة زيها زى موضة المسلسلات التركية وغيرها..وأكيد هنتهى فى يوم...
وبالنسبة لكونها بتطلع نجوم ومطربين عن دراسة..فأعتقد إن إحنا بقى عندنا فى مصر و لبنان والعالم العربى كله ( كفاية ذاتيه ) فى عدد المطربين ياريت الكفاية دى تبقى موجودة فى حاجات تانية أهم...وفاضل بجد ينزلوا مطرب لكل مواطن فى البيت يسليه!صورة
على فكرة يا سلمى طريقتك جميلة أوى فى طرح أفكارك..صورة و أنا معاكى إن البيت ده لعين مثله مثل بيوت كتير وقنوات و فضائيات و صحف ومواقع و ..و ...و البقية تأتى.. صورة كل التحية على الموضوع المهم و الرأى اللى بأيده فعلا صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

الأمير الحائر كتب:على فكرة يازهراء أنا معاكى تماما فى رأيك...بيت لعين..و بجد دى موضة زيها زى موضة المسلسلات التركية وغيرها..وأكيد هنتهى فى يوم...
وبالنسبة لكونها بتطلع نجوم ومطربين عن دراسة..فأعتقد إن إحنا بقى عندنا فى مصر و لبنان والعالم العربى كله ( كفاية ذاتيه ) فى عدد المطربين ياريت الكفاية دى تبقى موجودة فى حاجات تانية أهم...وفاضل بجد ينزلوا مطرب لكل مواطن فى البيت يسليه!صورة
على فكرة يا سلمى طريقتك جميلة أوى فى طرح أفكارك..صورة و أنا معاكى إن البيت ده لعين مثله مثل بيوت كتير وقنوات و فضائيات و صحف ومواقع و ..و ...و البقية تأتى.. صورة كل التحية على الموضوع المهم و الرأى اللى بأيده فعلا صورة

أهلا مرة تانية و دايما منور الأكاديمية

فعلا يا وليد هذا الموضوع قد أصبح موضة و عن قريب مغني لكل مواطن صورة
و زي ما قلت يا ريت نعمل الكفاية دي في حاجات أهم تنفعنا و تعلينا و تهنينا...

باشكرك على رأيك الجميل اللي بيرفع المعنويات ، و يا ريت أحمد يشوف اننا اتفقنا على موضوع واحد

مرة تانية بالتوفيق و يا رب ناجح على طول صورة صورة
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
رحاب صفا
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: إذا أردت شيئاً بشدة فتتبعه
اتصال:

مشاركة بواسطة رحاب صفا »

أنا معاكي قلباً وقالباً...

أنا فاكرة اني كنت بحزن لما بشوفهم ..كل حاجة مستوردة الفكرة والهدف ونسوا كل المقيدات.

وبالنسبة لطريقة عرضك للفكرة:

حلوة جداً ومناسبة للموضوع وعجبني العنوان ..شدني جداً من قبل ما أقرا الموضوع..وأسلوبك لايق جداً على الموضوع فيه تهكم خفي عجبني قوي.

والبداية كمان "جمعوهم"..."وضعوهم"..."سموهم" وكلامك عنهم وكأنهم منزعوين الإرادة وملهمش الحق في أدنى اختيار مناسب جداً لحالتهم وكأنهم اتخدروا عشان يوفقوا إنهم يظهروا بالصورة دي وكل العالم يشوفهم.
بالتوفيق .صورة
السكون للامعقول قدر لا نفقه تفسيره.
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

رحاب صفا كتب:أنا معاكي قلباً وقالباً...

أنا فاكرة اني كنت بحزن لما بشوفهم ..كل حاجة مستوردة الفكرة والهدف ونسوا كل المقيدات.

وبالنسبة لطريقة عرضك للفكرة:

حلوة جداً ومناسبة للموضوع وعجبني العنوان ..شدني جداً من قبل ما أقرا الموضوع..وأسلوبك لايق جداً على الموضوع فيه تهكم خفي عجبني قوي.

والبداية كمان "جمعوهم"..."وضعوهم"..."سموهم" وكلامك عنهم وكأنهم منزعوين الإرادة وملهمش الحق في أدنى اختيار مناسب جداً لحالتهم وكأنهم اتخدروا عشان يوفقوا إنهم يظهروا بالصورة دي وكل العالم يشوفهم.
بالتوفيق .صورة

أهلا يا رحاب

فعلا معاكي حق هما فعلا بيصعبو على أي حد ، و فعلا فكرة مستوردة و ما لهاش أي علاقة بتكوينا و ديننا

و هما بالضبط مسلوبي الإرادة ، حتى اللبس بيتفرض عليهم فرض من غير مناقشة و انت طبعا عارفة ليه؟

باشكرك على كلامك الحلو و الموضوع حلو بردودكم و الله بجد
و باتمنالك كمان التوفيق صورةصورة
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”المناقشات العامة“