تيجى نساعد غزة

لكتابات الأطفال تحت 13 سنة, وكذلك أعمال الكبار الموجهة إلى الأطفال.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
هذا القسم مخصص لتشجيع الأطفال على الكتابة, وكذلك لتشجيع أدب الطفل من جانب الأعضاء, يمكن للأطفال كتابة أعمالهم هنا بكل حرية من خواطر أو أشعار أو قصص أو مشاكل تواجهم فى حياتهم اليومية والدراسية. و الكتابة عن أرائهم البسيطة فى قضايا العالم المحيط بهم وأحلامهم للمستقبل, ننصح كل الأعضاء بتشجيع الأطفال المحيطين بهم على الكتابة والتعبير عن أنفسهم وأحلامهم بالكتابة.
أضف رد جديد
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

تيجى نساعد غزة

مشاركة بواسطة تنهيدة »

تيجى نساعد غزة

مش جى أحكى قصة ولا جاى أغنى غنوة ...أنا جيت النهاردة عشان أزرع بذرة فى قلوب أجمل أطفال ...وعشان بحبكو بتمنى تساعدوا معاى ..أطفال زيكو كانوا مليناين براءة ..وفى يوم وليله جه الا سرق أحلامهم وقتل برائتهم ورماهم فى الطريق بجراح مالهاش دوا وأخوات ليهم وقفين بتتفرج عليهم ...والشىء المؤلم أكتر أننا ساعدنا فى قتلهم ...
كتير منكم حيسأل ...ويرد بأعلى صوت ويقول " دا أحنا بنحبهم " أكيد من عارفة طبعا لكن من غير منقصد ساعدنا فى قتلهم لم ساعدنا أعدائهم وأشترينا منتاجتهم وزودنا دخلهم ...هم زاد دخلهم وأشتروا رصاص أكتر وقتلو فى أهلنا...وأحنا بندفع فلوس بتروح لجيب يهودى بيساعد بيه بلده ...لقتل أخوات لينا ...حد يرد ويقولى مش كدة يبقى ساعدنا فى قتلهم..
أنا سامعة صوت بعيد بيقولى نعمل أية ...وأنا جاى مخصوص النهاردة عشان أقولكم الحل أيه...وقبل مقول الحل ...لازم نفتش فينا ونشوف مين مابنا ماسك منتج يهودى ...
أنا شايفة مابنك واحد ماسك كيس ملون وفيه أشهى البطاطس قال أية أسمه ليزا يمكن تكون جميلة ...لكن أكيد لما يعرف أنها من شركة يهودى عمر تانى مايفكر يشارك بفلوسه لشراء رصاصة تدخل فى قلب أخوة الفلسطينى ...وانتى يلا هناك يلا بتأكل شكولاتة مكتوب علية كابورى أهدى منتج يهودى بيساعد فى قتل أخواتك ...وأنا معاى ورقة مكتوب علية كل المنتجات الا المفروض نقاطعة ونقول لصاحبنا كمان اننا لازم نقاطع ...ونروح لآى أب يكون بيشرب سجاير ونقول أزاى يابابا تشرب سجاير ضارة ليك وكمان ضارة لآخوات لينا فى فلسطين أسمها مش عارفة أقولة ....وتروح تقول لماما أزى يماما ماسك مسحوق غسيل يهودى بتروح معظم فلوسة لدولة أسرائيل ...
يلا نشبك أيدينا ونطبع ألف ورقة بتنادى بالمقاطعة ...ونقول بأعلى صوت أنا مش بس مصرى أنا عربى من أصل عربى ..وحساعد بكل مقدر أخواتى فى فلسطين ...

آخر تعديل بواسطة تنهيدة في 19 يناير 2009, 4:27 am، تم التعديل مرتين في المجمل.
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

Re: تيجى نساعد غزة

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

جميلة جدا الفكرة ياتنهيدة وأنا بجد كنت عايز أوصل الكلام ده لأمير أخويا ولكل الأطفال لأن الأطفال أكتر ناس ممكن الأباء ماترفضلهمش طلب وبيشتروا ليهم اللى هما عاوزينه مهما كانت جنسية المنتج...ولو الأطفال دول فهموا هيبقى أحلى كتير لأن إحساس الأطفال صادق وبسيط ومابيتجزأش...ويارب رسالتلك دى توصل ويفهمها كل طفل فى بلدنا وفى الوطن العربى كله كمان...
صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

جميلة جدا الفكرة يا تنهيدة وفرصة نربى فى ولادنا احساس الانتماء للبلد والقضية
تحياتى
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
مكان: مصر الجميلة

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

حلوة جدا يا نهاد !صورة
و الأسلوب لطيف و تلقائي و سهل يوصل للطفل ! و مهم جدا نوصل المعاني دي ليهم في سن صغيرة و في التوقيت ده بالذات ...
تسلم ايديكي!صورةصورةصورة
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Real Name: جيهان راضي
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
مكان: my own world
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

جميلة جدا يا نهوووووووودة

اسلوب سهل اوي كله براءة .......... حاسة اني قدامي مدرسة رقيقة بتكلم اطفال في الحضانة و الاطفال بيحبوها و حيسمعوا كلامها

برافوووووووووووووووووووو عليك يا ابلو دودي clap1 clap1 ب11
الامير الصغير
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: امير توفيق
Favorite Quote: @@@@مصر التى فى خاطرى وفى فمى ...احبها من كل روحى ودمى@@@@
مكان: مدينه الاحلام

مشاركة بواسطة الامير الصغير »

قصه جميله وسهله بالنسبه لى وانا استطعت قرائتها وفهمها وشكراً لكى يا نهاد على قصتك الجميله :)
بنحبك ياغزة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”أدب الأطفال“