لو كنت أمير من أمراء الحواديت .. هتعمل ايه؟!

فكرة غير تقليدية؟ أحلام تبدوا مستحيلة؟ هل تعرف أن أعظم المشاريع والإبتكارات فى العالم بدأت بمجرد فكرة جديدة, مختلفة و مجنونة؟ دعونا نفكر ونحلم...أحلام مجنونة...

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

لو كنت أمير من أمراء الحواديت .. هتعمل ايه؟!

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

أكيد كلكو عارفين أو سمعتوا عن القصيدة الجميلة ( لو كنت أمير من أمراء الحواديت ) للشاعر سيد حجاب.....
طب ايه رأيكوا لو خلينا كل واحد فعلا يتخيل نفسه أمير أو أميرة...؟ صورة

هتعملوا ايه فى منطقتكوا أو بلدكوا أو حتى العالم كله بوجه عام ؟ هتغيروا قوانين ايه؟ هتشيلوا ثوابت ايه مش عجباكوا؟ هتغيرو نظام الحكومات ولاهتسيبوها زى ماهى؟ الوزارات؟ المصالح؟ أنواع الوظائف؟ هتغيروا ايه فى كل الكون بخيالكوا...؟ صورة

الموضوع مفتوح 24 ساعة لمدة سبعة أيام فى الأسبوع ومافيش أى اجرائات أو شروط انك تبقى أمير أو أو أميرة غير بس شوية خيال...صورة

يلا دى دعوة مفتوحة ودائمة للتفكير فى قسم أحلام مجنونة...رد وقول مقترحاتك اللى جاية على بالك دلوقتى مؤقتا وفى أى وقت تلاقى حاجة جديدة...فكرة عايز تغير بيها قاعدة أو أسلوب أو شخصيات سلبية فى المجتمع أو نظام عالمى أو شئ ييجى على بالك خش هنا و البس التاج واقعد على كرسى الأمير وقول هتعمل ايه...لو كنت أمير من أمراء الحواديت...؟ صورة

.......
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

Re: لو كنت أمير من أمراء الحواديت .. هتعمل ايه؟!

مشاركة بواسطة تنهيدة »

فكرة حلوة أوى ياوليد ومميزة وأجمل شىء انها مفتوح لكل الا عايز يغير أى شىء فى أى وقت ....
أنا عن نفسى قبل ما أكون أميرة ..والبس التاج لازم أغير فى نفسى حاجات و اتعلم كمان شوية حاجات ..قبل ما أتحكم فى خلق الله وأغيرهم ...
لازم أبطل اكون متسرعة فى حكمى على الأموار ..وأمحملش نفسى خطأ غيرى ..عشان ققدر أصلح أخطائى ..وكمان نفسى اغير حاجات كتير فيا بس لما أفتكرها حرجع تانى وقوله لكم بس كفاية كدة النهاردةعشان أنا صلا مش شايفة نفسى وحشة أوى يعنى ...
ام الحاجات الا نفسى أتعلمها أن يكون عندى قدرة على أخذ القرار وتنفيذه ...ومسمحش لاى قوه خارجية تدخل فى أخذ قرارى مهم كانت قوتها...وأتعلم ازاى يكون الحوار مع الأخر ...
وطبعا أهم شىء اتعلمة أن أأخذ براى وكمان الرأى الأخر ...وميكنش فى كل الأحوال رأى هو الصح..
أنا كدة خلاص حلبس التاج بعد ما غيرت نفسى وأتعلمت ازاى أكون أميرة ..
أنا بقى نفسى أغير العالم كله وأمحى أثر الحروب من كل الدنيا واخلى كل الدول تلتزم بالقاونين الدولية ...مش كل دولة تعمل الا على مزاجها ....ومش حخلى دولة كبيرة ودولة صغيرة
لازم كل أنسان يعيش يأكل ويشرب ويحس بالأمان والحرية لان ده حقة ..يعنى مش الا عايش فى أمريكا يتمتع بالحياة الطبيعية ...وغيره فى دول تانية مصيرة هو الشارع بلا حياة (فكلنا بشر خلقنا للحياة)...
أعتقد كفاية التغير دة النهاردة لان متهيالى حياخد وقت طويل فى تنفيذة ....بس أكيد أن نفسى أغير حاجات كتير ..وحأجى تانى عشان ققولهلكم ...
بشكرك ياوليد مؤقتا على الموضوع الجميل الا عيشنى حقيقى فى حلم التغير ...صورةصورةصورة
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

بشكرك ياتنهيدة جدا على رأيك ويارب نلاقى حد تانى يعرف يلبس التاج صورة
بس بجد فكرة هايلة اللى اتكلمتى عليها...لو كل واحد قبل مايتولى حكم أو سلطة أو حتى منصب كبير فى وزارة أو شركة...فكر فى نفسه وغيرها قبل مايفكر يغير اللى حواليه هتبقى حياتنا كلها أحلى جدا...
ألبس أنا التاج شوية وأقول هأعمل ايه لو كنت أمير من أمراء الحواديت...صورة

1 - تسوية الشهادات...يعنى مش يبقى فيها ألف شهادة مؤهل عالى فى البلد...يعنى مافيش عام ولا خاص ولا أزهر...لأن ده ( لعب عيال ) وبيأثر فى النهاية على الصالح العام كله لأن لو الجهات دى كلها اتوحدت فى جهة واحدة هيبقى أفضل جدا وهنطور مستوى الطلبة والتعليم فى مصر...ومش هيبقى فيه تفرقة بين اتنين مع إن معاهم نفس الشهادة لمجرد ان شهاداتهم من جامعات مختلفة...كمان عشان ما يبقاش فيه فرصة لشراء الشهادات العالية بالفلوس عن طريق لعبة الجامعات الخاصة...ومش كل رجل أعمال معاه قرشين محيرينه يستثمرهم فى جامعة خاصة ويجيب دكتورين صينى من بره ( يتفذلك ) بيهم على الطلبة عشان تبقى جامعة ليها برستيج صورة مش بقلكو لعب عيال وبقى بزنس أصلا مش تعليم...وأدى أول قرار بأصدره وأنا على كرسى الأمير... ( تسوية جميع الشهادات وإلغاء بزنس الجامعات الخاصة )

يلا أدى أول قرار وكفاية كده انهارده عشان التاج وجعلى دماغى صورة أسيبه بقى للأمير اللى هييجى بعدى وهأرجع دايما بقرارات جديدة صورة

.....

المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

بلاش اقول هعمل ايه يا وليد وخليها بينى وبينك اصلى لو قولت انا هعمل ايه اكيد مش هبات فى البيت النهاردة عارف ليه
عشان السمكة هتقطع عنى . الحياة ... سمكة القرش بتاعة الكابلات فهامنى طبعاً
صورةصورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

أنا صحيت النهاردة لاقيت نفسى فاضية قلت أجى ألبس التاج شوية وأغير النظام ...أنا النهاردة نويت أغير فى نظام العمل يعنى حلغى كل الوظائف الا ملهاش لازمه وكل الا بتعملة هو الجلوس على مكاتب ...وحعمل وظائف جديدة خالص حعمل مشروعات صغيرة تنتج كل الحاجات الا بنستوردة من الصين وحخلى كل الشباب تشتغل بأيده لازم بقة نموت الكسل الا جوانا...ونكون بلد عاملة مش بلد نائمة ...وانا متأكدة ان لو حصل كدة حياتنا حتتغير ونلغى بقة الروتين من حياتنا ومش لازم تكون كل حاجة ماشية انت معاك مؤهل اية المفروض او سؤال نسألة أنت بتفكر فى أية ...سلام مؤقتا لحد ماجى تانى عشان أغير شوية حاجات تانية .....صورة
بس قبل ممشى كنت عايزة ققول لأحمد ياعم متخفش محدش حايخد بكلامنا ادينا بنحلم بالتغير لحد منشوف ايه الا حيحصل وان كان على سمكة القرش فهى مش فاضية الايام دة اصلها بتساعد بنتها فى قتل أهالينا فى غزة ...سلام
صورة
هبة الله محمد
مشرفة قسم أخبار الأدب
Favorite Quote: الجحيم هو الآخرين.

مشاركة بواسطة هبة الله محمد »

أول حاجة هاعلمها إن أنا هنزل عن الحكم وأقلبها جمهورية ونعمل انتخابات..كويس لو حصل لا قدر الله وانتخبوني تاني هابتدي الشغل..

أولا هأطرد الحرس الجمهوري ده خالص عشان انا مش ناقصة خانقة..واتمشى كده في الشوارع شوية متخفية زي ما كانوا بيعملوا زمان أشوف إيه اللي بيحصل في البلد..وبعدين لو مرحتش في داهية هأبقى أجي أكملكم إن شاء الله.صورة
صورة
المهاجر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

بعد الاطمئنان على الحالة الأمنية للاعضاء اللى بقوا امراء الان دورى وهقول هعمل ايه صلوا على النبى
1- حل جهاز أمن الدولة
2- وقف الاستيراد والاعتماد على المنتج المحلى حتى لو كان روبة لانه طول ما احنا شغالين مستورد الله ينور مش هنصنع ولكن لما نستهلك صناعتنا هيبقى فيه ليها تنمية لان فى التجارة يقولك ايه العرض = الطلب
3-محاولة تجميع الدول العربية والاسلامية تحت الخلافة الاسلامية من جديد واللى مش هييجى بالزوق نجيبه بالعافية
4- اسيب الناس تعبر عن رأيها فى الحكومة وتبقى جماعة الاخوان وغيرها احزاب معترف بيها
5- تطبيق الحكم الاسلامى والمستمد من الكتب السماوية وما حدش يقولى مسلم ومسيحى لان ان الدين عند الله الاسلام
6- التوظيف هيبقى بالكفاءة مش بالواسطة يا حلوين
7 - اللى مش هيثبت كفاءة فى مكان عمله هبقلشه على طول
8- الغاء جميع المعاهدات مع الاعداء
9- اجبار الناس على الاكتفاء الذاتى والقضاء على ظاهرة الاعتداء على الارض الزراعية وردع المخالفين باعدامهم شنقاً فى ميدان عام واللى عايز سكن هيبقى السكن اغلى شقة ب 20000 جنيه ومقسطة بدون فوايد
10 - اعلان حالة الحداد فى البلد على وفاة اى رمز من رموز البلد مهما كان معارض للحكومة
11 - وقف العصيان والكهربا فى اقسام الشرطة
12 - اصطياد سمكة القرش اللى كل سنة تقطع لنا الكابلات بتاعة النت الواحد مش عارف يشيت ولا يعمل دونلود والحياة بقت ضايعة
13 - هوصيكم لو اغتيلت فى عرض عسكرى يمسك البلد حد من الرجال المحترمين
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

انززززززززل صورة انزل من على كرسى الأمير يا أحمد واوعى تطلع تانى صورة

اللى مش هييجى بالزوق نجيبه بالعافية...حزب الأخوان يبقى رسمى...يارب يا أحمد بدعيلك من قلبى عمرك ما تبقى أمير صورة
انتى ايه بس اللى خلاكى تقوليله اتكلم ياتنهيدة كنتى سيبية ساكت بدل ماهيودى الحزب فى داهية صورة

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

هبة الله محمد كتب:أول حاجة هاعلمها إن أنا هنزل عن الحكم وأقلبها جمهورية ونعمل انتخابات..كويس لو حصل لا قدر الله وانتخبوني تاني هابتدي الشغل..

أولا هأطرد الحرس الجمهوري ده خالص عشان انا مش ناقصة خانقة..واتمشى كده في الشوارع شوية متخفية زي ما كانوا بيعملوا زمان أشوف إيه اللي بيحصل في البلد..وبعدين لو مرحتش في داهية هأبقى أجي أكملكم إن شاء الله.صورة
حلوة فكرة متخفية دى ياهبة...بس ياريت مايكونش كلام دعايا انتخابات ولما ينتخبوكى تفرحى بالحكم وتقضيها فسح وشوبنج صورة

.....

المهاجر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

الأمير الحائر كتب:انززززززززل صورة انزل من على كرسى الأمير يا أحمد واوعى تطلع تانى صورة

اللى مش هييجى بالزوق نجيبه بالعافية...حزب الأخوان يبقى رسمى...يارب يا أحمد بدعيلك من قلبى عمرك ما تبقى أمير صورة
انتى ايه بس اللى خلاكى تقوليله اتكلم ياتنهيدة كنتى سيبية ساكت بدل ماهيودى الحزب فى داهية صورة

هههههههههههههههههه امال لو كنت كملت بقى كنت قولت ايه الحياة حلوة
أضف رد جديد

العودة إلى ”أحلام مجنونة“