ادى الوابور نفس

لمناقشة مشاكل مصر المعاصرة ومحاولة إيجاد حلول عملية لها, بطريقة موضوعية بعيدا عن الإساءة لبلدنا وشعبها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هاله صبحى

ادى الوابور نفس

مشاركة بواسطة hala »

ظاهرة غريبة قد انشرت الآن فى شوارعنا و بين اهلينا... فعندما يحدث خلاف بين شخصين صورةصورةعلى اى شىء وفى اى مكان و على جميع المستويات .. فانك تجد عدد من المتطوعين اللى ب يهدوا النفوس - ما تعلرفش جم منين و لا ايه علا قتهم بالموضوع - و بدل ما يحلو المشكلة يولعوها زيادة ... وبدل ما يهدوا الناس للأسف بيدوا الوابور نفس !!! السؤال الآن ...هو انت منهم ؟؟؟صورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر الجميلة

Re: ادى الوابور نفس

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

هالة !
فيه حد في الدنيا ممكن يرد على سؤالك بالإيجاب ؟ يعني يقول على نفسه "حقنة" زي ما بيوصفوا اللي بيهدي النفوس ؟صورةصورةصورة
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هاله صبحى

مشاركة بواسطة hala »

السؤال ده مش مطلوب ان حد يجاوبنى عليه ! صورة لكن الغرض منه ان كل واحد يواجه نفسه ويعيد حساباته صورة... ولو اكتشف انه حقنة صورة.. يكتم ع الخبر بس يحاول يصلح من نفسه صورة... و اهو .....نبقى عملنا حاجه كويسة فى الناس و يفتكرونا بالخير قبل ما يعملو الشر صورة.. و على فكرة ...السؤال مش اجبارى !! !صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

اولا مرحبا بيكى يا هالة فى قسم المظاليم و اشكرك على موضوعك الجميل بس بصراحة انا حاسس انها مش ظاهرة موجودة فى مصر بس بل بالوطن العربى و العالم كله يمكن اقل مكان ممكن تشوفى فى الظاهرة دى فى مصر وعلى فكرة دى بقت خصلة من خصال الدول العربية مع بعض و اكبر دليل الى حصل مع مصر عموما انا بشكرك على موضوعك الجامد جدا و مع تحياتى ليكى صورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

ههههه أنت خلاص سميته يامحمد قسم المظاليم صورة والله بجد القسم ده يعتبر قسم الحقائق...لأنه بيواجهنا بالحقيقة والقضايا فى كل حياتنا...وأنت وأحمد بجد خليتوا القسم ده ليه مزاق خاص وأنا بأستمتع بيه ولو كنت حتى مش بكتب فيه شخصيا...لكن أدى هالة ابتدت رصد الظواهر السلبية وهتعمل شغل كبير معاكوا صورة
بحييكى ياهالة على طرح الموضوع وفعلا بقت سمة من سمات العالم العربى مش مصر بس...إطفاء النار بالبنزين بقى السلوك السائد فى الأزمات..عشان تتصاعد الأزمة و يزيد خطرها..والمفترض إننا نبعد عن المشاكل من البداية عشان مانديش الفرصة لحد يستخدم الأسلوب ده معانا...زى لما العراق والكويت حاربوا شوفوا مين مشى بالمبدأ ده....صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

واللهى ياهالة انت بتتكلمى عن مواضيع مهمه جدا ..والناس حقيقى على مستوى العالم بقت بتستخدم الاسلوب ده ...وتتدخل طرف تالت فى اى قضية بيزيد المشكلة اكتر و بدال ما تكون المشكلة بين طرفين بتبقى بين تالت أطراف ..صورة
بس حلو اوى اسم قسمك الجديد يامحمد قسم المظاليم ووليد أضاف اسم تانى وقال قسم الحقائق ..بس واللهى يامحمد تأكيدا على كلام وليد انا بستمتع بالقراءة فى القسم ده جدا لانه فعلا بيواجهنا بالحقيقة بس بتفكير شباب زينا بنقدر من خلال طرحكم للمواضيع توضح لنا الصورة اكتر ...واهى أضافت هالة للقسم مواضوعات جديدة كنا فعلا محتاجين ننقاشها ..صورة
صورة
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

والله يا هالة انا بقف اتفرج لانى لما بدخل احوش بضرب على طول