فتاة الأنترنت؟؟؟؟؟؟؟؟

للحوار حول أى موضوع عام لايناسب أقسام النقاش الأخرى.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
mimo
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: أمنية حمزة
verification: ID verified and trusted writer

فتاة الأنترنت؟؟؟؟؟؟؟؟

مشاركة بواسطة mimo »

"فتاة الأنترنت" أخيرا أرسل اليها الله تعالى الشاب الذى وطالما حلمت به و حدث القبول و الاتفاق و عندما أخبر العريس أصحابه بأنه خطب فلانة أقترب منه أحدهم مؤكدا معرفته بها من خلال أحد المنتديات على النت.....ورغم أن حديثه كان ينم على احترام شخصيتها الا أن عريس الغفلة تحول وجهه للون الأحمر المتصبب عرقا ولم يهدأ حتى اتصل بالفتاة المسكينة للاعتذار عن الزواج قائلا"أسف لن أتزوج فتاة انترنت" هناك أراء متعدده حول هذا الموضوع....... 1- هذه ليست فتاة نت بل هى فتاة ذكية تستغل وقتها بشكل أيجابى فى اقتراح و مناقشة الموضوعات الحياتية المختلفة و لا يوجد اى مشكلة ما دام يحدث فى حدود الأدب و الأخلاق و هى حدود مجتمعنا الأسلامى. 2-أننى لا أرضى الارتباط بفتاة تستخدم النت كشات و تعارف لأن معظمه علاقات فاشلة و المشكلة فى البنات أن حسهم مرهف ولو تأثرت البنت بأحد هؤلاء الشباب لن تنساه أما لو كانت تدخل النت لكتابة آراء أو موضوعات فلا مانع طالما هى بعيدة عن التعارف "و الهزار" و الضحك مع الجنس الأخر. 3-هل هناك شاب أو فتاة لا يستخدم النت...فقد أصبح من ضروريات الحياة و من غير المعقول أن يكون "فلان" يستخدم النت و يرفض الزواج من "علانة" لأنها تستخدمه فأذا كان يثق فى خطيبته التى سأل عنها و يثق فى تصرفاتها وسط المجتمع العادى فلماذا لا يثق بها فى مجتمع النت...فالثقة هى الأساس والا كان من حق الفتاة أيضا أن تطلب من خطيبها التوقف عن استخدام النت و الا تركته.

4-الأمتناع عن الزواج من فتيات النت يعنى أيضا على الجانب الأخر عدم زواج أختى أو ابنه عمى أو ابنة خالى و هكذا فأعتقد أنه لا يوجد فتاة اليوم لا تستخدم النت الذى أصبح لغة العصر...المهم أن يكون هذا فى حدود الاحترام.

5-استخدام الفتاة للنت أو ردها من خلال الموضوعات على الشباب لا يعنى أنها غير محترمة ولكن لأننا فى مجتمع شرقى قد لا يقبل هذا كثير من الشباب مهما كانت درجة تعليمهم أو تعرضهم للثقافات الأخرى ففى النهاية هو رجل شرقى..

6-شئ عادى جدا طالما موضوعاتها محترمة وردودها فى حدود التقاليد فلا يعيبها شئ و لا أعتقد أن هناك مشكلة أساسا.

7-هذه النوعية من الشباب تتسم بالرجعية الشديدة و أعتقد أن فتاة تدخل النت و تقدر على عرض رأيها هى فتاة مثقفة تسعى لكسب خبرات من خلال طرح موضوعات و الرد عليها.

8-الموضوع عادى و البنت المحترمة فى حياتها العادية هى أيضا محترمة على النت.

ولو استخدام النت سيكون سببا لرفض الزواج من الفتاة....فأعتقد أن 99% من البنات سيتحولن الى عانسات....

فى أنتظار ردودكم الجميلة.....:?:
".استخدم فرشاتك فى تلوين لوحتك.....ولا تدع أحد يلونها لك...فقد لا يكون عنده الا اللون الأسود"
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Real Name: جيهان راضي
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
مكان: my own world
اتصال:

Re: فتاة الأنترنت؟؟؟؟؟؟؟؟

مشاركة بواسطة سندريلا »

اهلا بيك يا احلى ميمو الاكاديمية نورت و الله م11 .......... اخيرا اشتركت بموضوعك الرائع ده ........

نيجي بئى لموضوعك و سؤالك ..... طبعا انت عارفة رايي في الموضوع ده لكن انا حقوله ........

بصي زي ما قلتلك قبل كدة احنا بنشوف شيء معين غلط و مش بنحب نعمله لسبب من تلاتة :

اولا ان ده شيء حرام بمعنى ان ربنا و الرسول ( ص.ع ) نهونا عنه و حرموه ...... و طبعا بتكلم عن الدين الاسلامي لاني مسلمة و مش اعرف اراء الديانات الاخرى

ثانيا ان ده يكون شيء عيب عاداتنا و تقاليدنا بترفضه ........

ثالثا ان احنا من نفسنا بنرفضه بسبب معتقدات و مباديء ترسخت جوانا من الطفولة لغاية دلوقتي

عشان كدة لو بصينا عالشات حنقول انه غلط لان ديننا بيحرمه و اللع اعلم و كمان طبعا اهلنا و عادتنا بترفضه ده غير طبعا مبادئنا اللي عارفة انه شيء غلط ......... و طبعا مع احترامي لكل واحدة بتعمل شات لان في ناس بتكون محترمة في الشات و مش بتعمل حاجة غلط ......
لكن بشوف انه اكرملها انها مش تدخله عشان ممكن يسبب لها متاعب هي في غنى عنها ......

نيجي بئى للمشاركات انا اعتقد انه ما دام البنت محترمة و بتتكلم بذوق و مش بتسيء لاي دين من الاديان او لاي حد و بتشارك و تعبر عن رايها في حدود و باحترامه فاعتقد ان ده و لا عيب و لا حرام ......... و انا شخصيا بكون فرحانة لما بعرض حاجة انا كتباها هنا او في مكان تاني و بفرح اكتر لما بشوف ردود عليها ...... و اتناقش و احس اني بعبر عن افكاري و مشاعري ........ و كمان بحكي لهم في البيت على اللي بيحصل و على ردود زملائي و زميلاتي ....... لاني شايفة ان ده كله باحترامنا في حدود الادب و الذوق ........

اسفة جدا على الاطالة ........ بس هو موضوع مهم و كبير و محتاج كلام كتير ........

و بشكرك على الموضوع الرائع ده يا ميمو ......... و يا رب تنورينا بمشاركاتك و ردودك دائما ........ flower1 :)
mimo
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: أمنية حمزة

Re: فتاة الأنترنت؟؟؟؟؟؟؟؟

مشاركة بواسطة mimo »

أولا: بشكرك يا جوجو على ترحيبك الجميل دةflower1 .......و الأكاديمية منورة بوجودك و بوجود كل الأعضاء الحلوين الموجودين.... flower1 ثانيا:بشكرك على رئيك الحلو دة يا جوجو........وانا معاكى طالما البنت بتعمل مشاركات و ردود بأحترام و ذوق و بدون الأساء لأى حد .......فطبعا ده مش يعتبر شئ غلط أو عيب و مش فى مشكلة لو عبرت عن رئيها و ده فى حد ذاته شئ مفيد جدا لأنها بتكتسب خبرات و بتعرف آراء أخرى....و ده يعتبر تبادل خبرات و ثقافات..... ثالثا: انا معاكى ده موضوع مهم جدا و محتاج مناقشات وكلام كتير..... أنا الى بشكرك يا قمر........على ردك الجميل ده.......وعرضك للموضوع بطريقة ممتازة great1 من حيث الناحية الدينية و الثقافية و كمان التربوية........flower1
".استخدم فرشاتك فى تلوين لوحتك.....ولا تدع أحد يلونها لك...فقد لا يكون عنده الا اللون الأسود"
أضف رد جديد

العودة إلى ”المناقشات العامة“