إنـهـــا الـحــرب إذا ج4

للمواضيع الكوميدية أو الكتابات الفكاهية الساخرة, و التى لا تناسب أى من الأقسام الأدبية فى الأكاديمية, رجاء مراعاة قوانين هذا القسم جيدا قبل الكتابة فيه.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
للمواضيع الكوميدية أو الكتابات الفكاهية الساخرة, و التى لا تناسب أى من الأقسام الأدبية فى الأكاديمية, مع الإلتزام بحدود لائقة فى المزاح بين الأعضاء, وعدم التجريح فى أى عضو فى الأكاديمية أو استخدام أسماء أى شخصيات عامة والتشهير بها.
الزهراء
مشرفة قسم النقد الفنى و المقالات
Real Name: سليمة مشري
Favorite Quote: الشكوى انحناء و أنا نبض عروقي الكبرياء ...
فالشكوى لغير الله مذلة
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بلد الأحرار

إنـهـــا الـحــرب إذا ج4

مشاركة بواسطة الزهراء »

إنها الحرب إذا
( كوميديا خيالية يعيشها أعضاء الأكاديمية )

...............................
في إحدى الليالي الحالكة الظلام و التي تنذر بأمر ما ، كان الأمير في اجتماع مغلق مع قاضي القضاة"م.م" ، لم تكن جلسة عادية إنما هي جلسة سرية لمناقشة اللمسات الأخيرة و وضع المخطط النهائي ...في حين كان قائد القوات العسكرية "ابن مصر " مع جيوشه المنهزمة يحاول بث الحماسة فيها و زرع روح المنافسة بداخلهم لعلهم يتفوقون في معركة هذا الشهر ...

و رغم ملاحظة الجميع غياب المهاجر إلا أن الأمير قال في نفسه : الأكيد أنه قد غاب لانشغاله بتحضير أمر هام أو أنه يجمع عددا من المعلومات المفيدة ....
و بينما القاضي يشرح للأمير الخطة المعتمدة و يأخذ رأيه فيها فإذا بقائد الجيش يدخل على عجالة و وجهه شاحب من هول ما رأى :
أيها الأمير ، أيها القاضي ..تعالو شوفو ايه اللي حصل؟

الأمير الحائر :ما خطبك ! كيف تدخل علينا اجتماعنا المغلق هكذا.." بيخبو على بعض"
يرد ابن مصر : العفو منكم و لكنه أمر لا يحتمل الانتظار و تندهش منه القلوب و الأبصار و تنطق الألسنة يا للعار..
م.م : أي أمر خطير يجعلك على هذا الحال ..و كأنه أصابتك حمى أو هذيان ..و كأن اسرائيل هجمت و معاها الأمريكان ...
ابن مصر: لا نعرف من الفاعل أو الجاني ..و لكننا وجدنا حصانا تائها في البراري ...لا يعرف له وجهة أو طريق...
يقاطعه الأمير: و بعد الاقتراب منه و التدقيق ، تعرفتم على صاحبه بعد التحقيق ؟ ياللا كمل من غير تزويق
ابن مصر: إنه للمهاجر ..لقد تاهت عنه فرسه و لا نعرف لذلك أسباب ..
م.م: الأكيد أنني عرفت من الفاعل ..أوصل بهم الأمر إلى هذا الحد ..يجعلون منه فارسا بلا جواد
الأمير: و يا ريت على كدة و بس ..إنه يمشي وحيدا ، ...أين هو الآن ..ثم ينتبه الأمير فيسأل: هل وجدتم للعراك علامات أو على الفرس خدوشات ...
ابن مصر : لا و كأنه فعل ذلك بمحض الذات..
م.م : و الأدهى أيها الجمع أنهم يدعمون صفوفهم أمثر ..و آخر الأخبار تقول أنهم قد يستعنون بصاحبة الألف قصة و قصة ..تلك المرأة التي راوغت الملك ألف ليلة و ليلة ..الأمير: إذن شهرزاد معهم
ابن مصر: و المصيبة هي عودة أكثر العضوات نشاطا ..همسة هنا و مخططنا اللي نفذناه فشل
الأمير : لكن أين أحمد..
هنا يدخل المهاجر متعب ، منهكا من فرط التعب و طول الطريق و هو بالكاد يستطيع الكلام:
و لا حتى شهرزاد ستهزمنا بالألف قصة إنني لها بالمرصاد
و يبدو أن بعضا من أعضاء الحزب الموقر التقين به في إحدى الليالي و بعد عديد من المنازرات و الكثير من المناقشات و القاء أجمل الحكايات تغلبن عليه بامتيازات و كان الرهان على أن الخاسر يترجل من على فرسه و يكمل الطريق وحيد ...فكان ما كان .........
يتبع.........
آخر تعديل بواسطة الزهراء في 31 يوليو 2009, 12:39 am، تم التعديل مرة واحدة.
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
مكان: مصر الجميلة

Re: إنـهـــا الـحــرب إذا ج4

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

إيه ده يا سلمى ؟ :lol: رهيبة بجد !

هوّ انتي دخلتي بجد عند الاجتماع بتاعهم ؟ ه11

بس الأسلوب نفسه ..كأني بقرأ في ألف ليلة و ليلة فعلا ...برافوووو عليكي happy11 flower1

و هايل موضوع ( بيخبوا على بعضهم ) ده س11

بس أنا اتفتجائت جدا إنّك ما حكيتيش اللي بيحصل عندنا ..و ان الأحداث لسّه هناك ..عند الغلابة دول

8-) بس ده أكيد جزء من خطة 757 اللي ناقشناها قبل كده طبعا ..مش كده ؟ 8-)
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

أهلا ياسلمى..هو الموضوع وصل لحد مسرور و شهرزاد كمان :?
بقى كده ياسلمى و أنا اللى كنت بقول عليكى معانا فى الحزب..تقومى تعملى جزء تريقة على حزبنا اللى منتصر عليكوا دايما؟ huh1أنا غلطان إنى ما كملتش بعد الجزء اللى فات على طول..بس هتتعوض great1
كله كوم و دى كوم:
يقاطعه الأمير: و بعد الاقتراب منه و التدقيق ، تعرفتم على صاحبه بعد التحقيق ؟ ياللا كمل من غير تزويق
تدقيق و تحقيق و تزويق؟ أنا؟؟ طلعت أوت دى.. eat1 ده أنا أكتر واحد بكره الطريقة دى فى الكلام أو الكتابة و بضايق منها جداً..وبعدين كل دى قافات :lol:
ولا دى كمان :
ثم ينتبه الأمير فيسأل: هل وجدتم للعراك علامات أو على الفرس خدوشات ...
أنا هأكتب جزء مخصوص و هأخلى حزبكوا ما يقولش غير كلام كله ات و مات و فات و سات shot1
أنا عندى فكرة أحسن..فى رأيى اللى المفروض يكمل الجزء الجاى بجدارة قاضى حزبنا ( م - م ) عشان يطبق الخطة السرية جدا جدا... ;)
خلى حزبكوا يستعد بقى :lol:
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

انظر أيها الأمير :geek:
الحزب الآخر يكيل لنا الإتهامات ويتهم واحد من أهم قيادتنا بالهروب thi1
الأمير ضاحكا ً : والله أمر مضحك فعلا ً سيبهم يشربوا مقلب ورا مقلب لما نشوف مين اللي بيخطط صح ومين اللي كلامه ما يصفاش على النصف . so1
م . م : هما فاكرين ان عدم ظهوره معناه هروب ..... يظهر ما يعرفوش تاريخ كويس ...... دا روميل كان بيقود جيوش من مخبأ تحت الأرض وسموه ثعلب الصحراء shot1 shot1
لكن زميلنا العزيز في أعالي البحار بيخطط في هدوء بعيد عن دوشة الحزب إياه . lost1
الأمير : والله خير ما فعل دا أنا جالي صداع منهم من كتر ما بيتكلموا . angry1
م . م : عموما أنا على اتصال يوميا ً مع أحمد وهو راجع كمان يومين بعد ما وضع الخطة معايا ونفذنا الجزء الأول منها
الأمير : طيب والجزء التاني ؟
م . م : هي دي المفاجأة اللي أنا بأجهز هالهم أنا مسافر النهاردة عشان أبدأ في تنفيذها ودي حتكون الضربة اللي هيا
huh1 huh1 huh1
وحأكون عل اتصال بمملكتنا " إيجبت رايت " من أي مكان حاكون فيه ;)
يعني ما يفكروش إني حاغيب ...... دا أنا حاطلع لهم في كل مكان وبعد ما أرجع حتكون المفاجأة الكبرى والجزء الجديد 8-)
وإن غدا ً لناظره .............. جاي بسرعة :lol: :lol:
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Real Name: جيهان راضي
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
مكان: my own world
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

:lol: :lol:
جميلة اوي ......... بتكتبي كوميدي حلو اوي يا سلمى ما شاء الله ده غير خيالك الواسع الحلو ........ بس فكرة جميلة بجد انكم تطبقوها على اعضاء الاكاديمية ..... بجد حسيت انها قربتنا من بعض ....... يلا يا سلمى كملي عشان بجد دمها خفيف اوي

و حضرتك يا استاذ محمد شكلك كدة حترجع بمفاجاة كبيرة لنا ......... يا ريت ترجع بسرعة عشان نعرفها و عشان تكملوا لنا الكوميديا الهايلة دي .......

بس بجد ما شاء الله عليكم في الكوميدي .......

يا ريت تكملوها بسرعة ...... و تيجوا باجزاء تانية ...... :)
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

Ghadat2009 كتب:إيه ده يا سلمى ؟ :lol: رهيبة بجد !

هوّ انتي دخلتي بجد عند الاجتماع بتاعهم ؟ ه11

بس الأسلوب نفسه ..كأني بقرأ في ألف ليلة و ليلة فعلا ...برافوووو عليكي happy11 flower1

و هايل موضوع ( بيخبوا على بعضهم ) ده س11

بس أنا اتفتجائت جدا إنّك ما حكيتيش اللي بيحصل عندنا ..و ان الأحداث لسّه هناك ..عند الغلابة دول

8-) بس ده أكيد جزء من خطة 757 اللي ناقشناها قبل كده طبعا ..مش كده ؟ 8-)

اهلا يا غادة
أنا فعلا كنت في الاجتماع بتاعهم من غير م حد يحس بيا ..بس ايه الأحوال عندهم مشعللة تار :mrgreen:
و فعلا بيخبو على بعض و دة مؤشر على انسحاب محمد من عندهم و انضمامو لينا ..مش شايفاه غايب اصلها فترة للتفكير العميق thi1

أما الأحداث عندنا فحسيبها لعضو آخر يتناولها بطريقتو الخاصة ..مش عارفة مين ح يكون ...يمكن وليد أو م.م أو انت يا غادة طبقا لنفس الخطة المتفق عليها

و شكرا على ثنائك على الأسلوب لكن دة بردو ضمن نفس الخطة
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

الأمير الحائر كتب:أهلا ياسلمى..هو الموضوع وصل لحد مسرور و شهرزاد كمان :?
بقى كده ياسلمى و أنا اللى كنت بقول عليكى معانا فى الحزب..تقومى تعملى جزء تريقة على حزبنا اللى منتصر عليكوا دايما؟ huh1أنا غلطان إنى ما كملتش بعد الجزء اللى فات على طول..بس هتتعوض great1
كله كوم و دى كوم:

تدقيق و تحقيق و تزويق؟ أنا؟؟ طلعت أوت دى.. eat1 ده أنا أكتر واحد بكره الطريقة دى فى الكلام أو الكتابة و بضايق منها جداً..وبعدين كل دى قافات :lol:
ولا دى كمان :
ثم ينتبه الأمير فيسأل: هل وجدتم للعراك علامات أو على الفرس خدوشات ...

أنا هأكتب جزء مخصوص و هأخلى حزبكوا ما يقولش غير كلام كله ات و مات و فات و سات shot1
أنا عندى فكرة أحسن..فى رأيى اللى المفروض يكمل الجزء الجاى بجدارة قاضى حزبنا ( م - م ) عشان يطبق الخطة السرية جدا جدا... ;)
خلى حزبكوا يستعد بقى :lol:

أهلا بالأمير ، منور يا وليد ;)

ايه يا وليد م فيناش من زعل:x وع العموم انت اللي طول الوقت بتزرع الشك جوا الحزب بتاعي من ناحيتي و انا بريئة و العالم ربنا ino1
لكن دة مش تريقة مجرد تصوير للحقيقةok11

و في الحقيقة انا تعمدت انو الحوار يبقى كدة رغم انو انا كمان مش بحب الأسلوب اللي فيه تزويق و مبالغة و متأسفة اني خليت تقرا نوع الكتابة دي اللي بتتدايق منها بس أعمل ايه دة اللي كان منتشر في عصر شهرزاد و شهريار ، و يا سيدي انتقم زي م انت عايز مش ح نزعل و الله ، مستنيين المات و السات...و غيرو ، أصلو بجد ح يبقى حلو
و كمان مستنيين التكملة من مم القاضي الشهير ، و مهما كان الكاتب احنا بردو المنتصرينز1

من غير م انسى ، مبروك على التصميم الجديد هو دة من ضمن الخطة و لا ايه ه11
لكن أفهم من كلو دة انو الجزء دة م عجبكش angry1 م علينا ، كلو يهون في سبيل الحزب الموقر :cry:
آخر تعديل بواسطة الزهراء في 31 يوليو 2009, 12:16 am، تم التعديل مرة واحدة.
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

محمد محمود كتب:انظر أيها الأمير :geek:
الحزب الآخر يكيل لنا الإتهامات ويتهم واحد من أهم قيادتنا بالهروب thi1
الأمير ضاحكا ً : والله أمر مضحك فعلا ً سيبهم يشربوا مقلب ورا مقلب لما نشوف مين اللي بيخطط صح ومين اللي كلامه ما يصفاش على النصف . so1
م . م : هما فاكرين ان عدم ظهوره معناه هروب ..... يظهر ما يعرفوش تاريخ كويس ...... دا روميل كان بيقود جيوش من مخبأ تحت الأرض وسموه ثعلب الصحراء shot1 shot1
لكن زميلنا العزيز في أعالي البحار بيخطط في هدوء بعيد عن دوشة الحزب إياه . lost1
الأمير : والله خير ما فعل دا أنا جالي صداع منهم من كتر ما بيتكلموا . angry1
م . م : عموما أنا على اتصال يوميا ً مع أحمد وهو راجع كمان يومين بعد ما وضع الخطة معايا ونفذنا الجزء الأول منها
الأمير : طيب والجزء التاني ؟
م . م : هي دي المفاجأة اللي أنا بأجهز هالهم أنا مسافر النهاردة عشان أبدأ في تنفيذها ودي حتكون الضربة اللي هيا
huh1 huh1 huh1
وحأكون عل اتصال بمملكتنا " إيجبت رايت " من أي مكان حاكون فيه ;)
يعني ما يفكروش إني حاغيب ...... دا أنا حاطلع لهم في كل مكان وبعد ما أرجع حتكون المفاجأة الكبرى والجزء الجديد 8-)
وإن غدا ً لناظره .............. جاي بسرعة :lol: :lol:

قاضي القضاة أهلا بيك
هو انت كمان بتفكر في الانسحاب و لا ايه lost1 ، الحزب دة حالو حال و مش باين انو في ترابط خالص

الوزارات كلها بقت من وزراء ، و الفراغ عامل عمايلو و بتتكلمو على حربshot1
أحسن حاجة تنظمو صفوفكم و تتحكمو في الوضع عشان تقدرو تجارونا
و لو تنكم مش ح تقدرو :lol:
معلش خيرها في غيرها:P
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

الحلم المستحيل كتب::lol: :lol:
جميلة اوي ......... بتكتبي كوميدي حلو اوي يا سلمى ما شاء الله ده غير خيالك الواسع الحلو ........ بس فكرة جميلة بجد انكم تطبقوها على اعضاء الاكاديمية ..... بجد حسيت انها قربتنا من بعض ....... يلا يا سلمى كملي عشان بجد دمها خفيف اوي

و حضرتك يا استاذ محمد شكلك كدة حترجع بمفاجاة كبيرة لنا ......... يا ريت ترجع بسرعة عشان نعرفها و عشان تكملوا لنا الكوميديا الهايلة دي .......

بس بجد ما شاء الله عليكم في الكوميدي .......

يا ريت تكملوها بسرعة ...... و تيجوا باجزاء تانية ...... :)

أهلا يا جيهان سعيدة بانضمامك لهذا الموضوع :)
الحقيقة انو العمل دة جماعي و كلنا بنشارك فيه و مش عارفة اذا اطلعتي على الأجزاء السابقة كان آخرها للزميل وليد " الأمير الحائر" ، و اديكٍ معانا
و اكيد واضح انت مع مين يا جيهان ه11 و لا ايه ، أصل لعنة حزبنا عجيبة و اسألي وليد :lol:

بالنسبة للتكملة ، الحقيقة مش عارفة هي بإيد مين دلوقت ، ربنا يستر أصل الحزب المعارض ناوي على نية shot1
شكرا على كلامك الحلو و منورة معانا
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
سندريلا
مشرفة قسم الخواطر
Real Name: جيهان راضي
Favorite Quote: المرأة عاشت ألوف السنين مثل مرآة تعكس صورة للرجل أكبر و أجمل من الحقيقة !
مكان: my own world
اتصال:

مشاركة بواسطة سندريلا »

ازيك يا سلمى

في الحقيقة لما رديت كنت لسة ما قريتش الاجزاء اللي قبل كدة ... لكن بعد ما رديت قريت الاجزاء اللي فاتت

و بصراحة الفكرة عجبتني جدا لا و احلى حاجة كتبتيها حتة انهم بيخبوا على بعض :lol:

برافو عليك يا سلمى و الله و طبعا انت عارفة انا في اي حزب ....... معاكم يا سلمى باذن الله و اي خطة جديدة موافقاكم عليها

لكن ربنا يستر و نعرف القاضي م.م ناوي على ايه ؟

لكن طبعا احنا ادها و لا ايه ؟
أضف رد جديد

العودة إلى ”ضحكة من القلب...“