حلمك في شريك حياتك

للحوار حول أى موضوع عام لايناسب أقسام النقاش الأخرى.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

المصرية
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: رانيا حسن
verification: ID verified and trusted writer

Re: حلمك في شريك حياتك

مشاركة بواسطة المصرية »

donnabella كتب:موضوع رائع يستحق التحية

ماذا أتمني في شريك أحلامي؟ سؤال أرقني كثيرا
هناك أساسيات: الدين و التكافؤ الإجتماعي...
يأتي بعدهما شئ رغبت به كثيرا و أصارحكم أنني لم أجده أبدا ، إنه الاستعداد للحب ، أريد شخصا تواقا للحب ...فأنا لا أريد الحب الذي نتزوج من أجله.. لكنني أريد الزواج الذي يتوجه الحب...، فطوال عمري لم أجد في نفسي أبدا القدرة علي ممارسة الحب كما نعرفه في الروايات، ربما يهاجمني البعض و لكنني أشعر أنه شرك الشيطان للوقوع فيما يغضب الله ، و لو حتى كان هذا الخطأ هو نظرة تمني أو لمسة يد ، لكنني في نفس الوقت أجدني لا أستطيع أن أتخلي عن الحب ،إنه حلمي الذي أعيش به و هوائي الذي أتنفسه، لا أريد شخصا يتزوجني لأنه يجدني مناسبة .. فنتزوج و نقيم بيتا هادئا جيدا لكنه ... بيت بارد .. ليس فيه أثر للحياة المشتركة، زوجي.. لكنه غريب عني لا يكلمني عن مشاكله ، لا يشرح لي مشاغله و لا يطلعني علي أحداث يومه ، زوجته... لكنه لا يعرف ما أفعل بيومي و لا يحس بشئ يؤرقني ولا ما هي اهتماماتي ،أحاول أن أقترب فيسخر و أقتحم خلوته فيضجر ، فتكون النتيجة هي البرود المشترك ، لا أريد هذه الحياة ... أريد زوجا يهتم بمناسبة لنا فنحتفل بها.. و يقدر نوع من الحلوي تعلمته و صنعته خصيصا من أجله .. أريده أن يقرأ لي خطاب سيبعثه في العمل و يحكي لي عن زميل فعل أحد مواقف الشهامة.. أريده أن يسمعني حين ألقي الشعر و ينتقدني إذا أهملت في صحتي أو مظهري ... أريده أن يحتويني في الغضب و يكون حازما معي في لحظات العناد.... و أن يراني أبكي فيربت علي كتفي و يداعبني و يرجو صفحي ..... أريده أن يكون حنونا رفيقا ... يوم كامل لا يكلمني فيه لإنشغاله ثم جملة واحدة يخبرني بها أنه لازال يذكرني و أنه سيعوض لي أيام الإنشغال هذه ..جملة واحدة منه ستعوضني و تسعدني و تجعلني دائما أتحمل غيابه أو إنشغاله......المهم أن يكون منذ البداية مستعدا أن يقولها....بدافعٍ من الحب ... لأنه يريد الحب و كان دائما يحمل الحب ....... لزوجته.

انا اسفة يا دونا العزيزة مضطرة احبطك لانى خايفة عليكةى من الصدمة بعد الجواز كل اللى بتقوليه ما لوش اى وجود فى الجواز لانه بعد الجواز مبيبقاش انتى وهو ده بيبقى ماما وبابا واخواتى والعائلة الكرية كلها تقيمك ودى زعلانه وده زعلان وتفضلى تفوتى لما مخك يهنج ولما الامور تهدا شوية تتمنى يارب ما يفتحش بقه بكلمة عشان كل الكلام عبارة عن دبش وممكن تكونى جميلة جدا ومثقفة ومتدينة ومع ذلك يتجاهلك تماما كأنك شبح خفى حاولى تقللى من الرومانسية اللى جابت غيرك لورا وقولى يارب ما يكونشى عندك حمى ويكون جوزك غلبان وكده تبقى رضا اوى يا جميل
صورة
donnabella
مشرفة قسم الأشعار
Real Name: نورا مجدي
Favorite Quote: إذا لم يكن من الموت بد .. فمن العجز أن تموت جبانا

مشاركة بواسطة donnabella »

" انا اسفة يا دونا العزيزة مضطرة احبطك لانى خايفة عليكةى من الصدمة بعد الجواز كل اللى بتقوليه ما لوش اى وجود فى الجواز لانه بعد الجواز مبيبقاش انتى وهو ده بيبقى ماما وبابا واخواتى والعائلة الكرية كلها تقيمك ودى زعلانه وده زعلان وتفضلى تفوتى لما مخك يهنج ولما الامور تهدا شوية تتمنى يارب ما يفتحش بقه بكلمة عشان كل الكلام عبارة عن دبش وممكن تكونى جميلة جدا ومثقفة ومتدينة ومع ذلك يتجاهلك تماما كأنك شبح خفى حاولى تقللى من الرومانسية اللى جابت غيرك لورا وقولى يارب ما يكونشى عندك حمى ويكون جوزك غلبان وكده تبقى رضا اوى يا جميل "

اولا شكرا علي الرد وصدقيني أنا عارفة كل ده و غيره و غيره.... بس بما أني لسه علي البر فمن حقي أحلم ino1 ...هو لا نحب و لا نحلم بالحب حتي:cry: .. و مين عارف مش يمكن يحصل :lol: ؟!!!!!!!!!!!!!!! عموما ساعة القدر بيعمي البصر و اكيد اللي نصيبي في حاخده
متشكرة علي النصيحة يا قمر و ربنا يحسن الأحوالflower1
ومـا مــِن كاتبٍ إلا سيبلى ....... ويُبقي الدهر مــا كتبت يـداهُ
فلا تكتُب بخطِك غير شيءٍ ....... يسُــرك في القيامةٍ أن تـراهُ
المصرية
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: رانيا حسن

مشاركة بواسطة المصرية »

دونا العزيزة انا اسفة على احباطك واللهى بس انا قصدى انك تختارى بعقلك وقلبك مع بعض عشان يكون اختيار سليم لان احياتا الحب بيخلى الواحد تغيب عنه امور كثيرة قوى وتقبلى تحياتى يا اختى الصغيرة .
صورة
د/عبد الرحمن شوقى
تم إيقاف عضويته نهائياً
Real Name: عبد الرحمن شوقى احمد رفاعى
Favorite Quote: تظاهر بأنك سعيد تكن فى نهايه الأمر سعيد
مكان: غرفه فى كهف فوق القمر

مشاركة بواسطة د/عبد الرحمن شوقى »

يا خبر يا مصريه :(
كده عقدت البنيه .......!!!!!
انا رأى معاك ان الواحد لما يجى يختار لازم يختار بعقله وبقلبه بس الموضوع مش بس اختيار ده كمان مجهود منك انت عاوزه تزرعى فى الطرف الاخر ايه انت عاوزه تغيرى فيه ايه جايز تلاقى حاجات مش تكونى راضيه عنها قوى او بتوافقى على حاجات على حساب حاجات تانيه ده لأنك عارفه انك ممكن تغيرى الحاجات اللى انتى مش عاوزاها او اللى انت مش راضيه عانها لحاجات احسن .
بالنسبه لحته الرومانسيه دى لازم تتمسكى بيها مهما حصل لازم تكونى طماعه فيها بالقوى لأنك لو تهاونتى واستسلمتى هاتخسريها للأبد بس متفهميش من كلامى انك تطالبين بيها شريكك رغما عنه ،دى لعبتك انت تستدرجيه الى الرومانسيه رغما عنه ،انا بعتقد ان ده الفن الطبيعى اللى كل ست لازم تجيده حتى مع وجود كل المنغصات التى تقول عنها المصريه وده وارد طبعا فى بعض البيوت مش كلها ،
اما عن رأيى فى اخيار شريك الحياه فأنا اريدها فيروزيه المزاج وهذا يكفينى فأن كانت كذلك فسأجدها حتما جميله ورقيقه وعذبه ورومانسيه وحازمه وقويه ومتدينه وراقيه وساميه ومرحه ،اريدها لتكون جزء من ذاتى ولتكون امى واختى وابنتى وزوجتى ،بالطبع سأعطى عقلى الفرصه ليختارها طبيبه من اسره محترمه مهذبه قريبه من مستوانا المادى والاجتماعى ولكن القلب لابد ان ينبض بالحب قبل ان ينطق لسانى ويأمرنى عقلى بالتقدم للزواج ،وانا مؤمن ان هذه الفتاه الملائكيه موجوده فى مكان ما من العالم سأبحث عنها وادعو الله ان يجمعنى بها فى طاعته .
ماضى سعدون عبدالعال
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: ماضى سعدون عبدالعال فراج
Favorite Quote: اللهم ما انى مغلوب على امرى فانتصرلى
مكان: القاهره
اتصال:

مشاركة بواسطة ماضى سعدون عبدالعال »

موضوع شيق اساتذتى الفاضله
تعرفت قبل سابق على فتاه امريكيه لها فى العربيه الكثير وانا لا اعرف شياء فى الانجليزيه وهو امر احزننى لانى خريج موهل عال
المهم
تطورت علاقتنا فى حدود المسموح والمعقول
واخذت منها مقوله اتصور انها اضافه
على الاقل بالنسبة لى
وهى انها لا تريد زوج
هى تريد صاحب قبل زوج
واوضحت انها تريد شخص تصاحبه وهو زوجها
فقد تخاف المراه زوجها او تخشاه قد يكون هناك اشياء لا تستطيع اخبار زوجها بها بيد ان زوجها نفسه لو كان صاحبها فكل شى مميز سيكون بينهما
اما عنى
فان اريد فتاه اختصر نفسى فيها

خبر بروح البشر كل دعابة
كانت لك فى الحيات تذاع
فمن يسكن اليوم اعالى الجبال
يوما كان فى القاع
لا تبالى بلوم الناس فرب يوما
يلوذون اليك كلهم اطماع

ماضى سعدون عبدالعال
dr asmaa
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: أسماء مصطفى
Favorite Quote: اللهم أسترنا فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة dr asmaa »

أستاذ محمد
سؤالك صعب جدا جدا

بصراحة مش عارفة أكتب أه lost1 lost1
يمكن من كثر الصفات التى أريدها ,اتخيلها فى شريك العمر كثيرة جدا لكى أكتبها وأعددها lost1

ولا يمكن من قلة الصفات التى يتمتع بها (( عفوا سامحونى أيها الرجال )) رجال هذا الجيل lost1 lost1

أنا بصراحة مش عارفة الأجابة بس كل إللى أعرفة أنه صعب وليس مستحيل لأن البنت تلاقى حد ينفع أن يحتويها ويحبها ويكون قوى وسند ليها ويشعرها بالأمان
على قد ما يكون رومانسى وحنين
ويكون متدين وعصرى
مؤدب وأخلاق وفى نفس اللحظة روش ومطقطق
وطبعا حجات كتيرة كلها يبدوا أنها مختلفة عن بعضها ولكنها فى الأصل مكملة لبعضها

معادلة صعبة ولكنها قابلة للتفاعل والحدوث

وفى الأخر حنكلم كتييير ومافيش حد حيأخذ غير نصيبة وقدرة
فندعى ربنا ان يوفقنا للأختيار الأحسن

وهى البطيخة يا قرعة بااااااا...................
وتحياتى للمتزوجيييييين وغير المتزو......................................
elsayad
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: عاطف
Favorite Quote: الصبر مفتاح الفرج والصيد علمنى
مكان: الشرقية

مشاركة بواسطة elsayad »

زميلي العزيز / محمد محمود
أحييك على الموضوع الهايل ده وانا حقول مواصفات شريكة حياتى اللى بحلم بيها بكل صراحة .
أول حاجة بنت ناس وأصيلة وعايزة تعيش . . مش عايز واحدة " روشة " زى ما بيقولوا اليومين دول . ، عايز واحدة عاقلة ، موزونة ، تتحمل مسئولية ، وسيمة ، متدينة ولازم تكون مرتدية خمار أو نقاب أو على الأقل حجاب بملابس محتشمة جداً ، طيبة ، تكون بتعرف تطبخ كويس ولو مبتعرفش أعلمها " الغربة بتحكم "وفى حاجة تانية مهمة بالنسبة لى جداً لكن بلاش أقولها خلينى أستشفها من العروسة قبل ما تقع الفاس فى الراس .
أحلامي صعبة اليومين دول ولا فى أمل ألاقى شريكة حياة بالمواصفات دي ؟
الصياد المصري
من أعمالي بالأكاديمية
انا صياد وكان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
ليه اشغل بالى وأفكر . . واعيش مغلوب على أمري
آمنت بربي وعرفت إن رزقي عليه . . ومهما بعدت واتغربت مش حاروح غير ليه
علشان كدا أنا كان نفسي . . أعيش صياد طول عمري
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”المناقشات العامة“